Koplampen gaan niet meer uit?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
joostg
1st Gear member

Besten,

Ik sta nu al twee dagen met 's ochtends een lege accu. Ben ook tot de conclusie gekomen waardoor dit komt. De koplampen gaan namelijk niet meer uit. (sleutel uit het contact) of ik het knopje nou op normaal licht, stadslicht of "0" zet. Er veranderd niks aan de situatie. De lampen blijven aan.

Wordt zo weer op weg geholpen.. Iemand enig idee waar dit een gevolg van kan zijn? Tip die me nu gegeven is om straks na het inrijden de min pool van de accu te halen. Dan heb ik morgen in ieder geval niet weer dit probleem. En om vervolgens een afspraak met de garage te maken..

Herkenbaar?
Iroll
6th Gear member

Kan een defect in het contactslot zijn of het koplamprelais dat blijft "hangen''. Het is overigens misschien makkelijker om de zekering zolang te verwijderen als de accupool lostehalen.
joostg
1st Gear member

Ik ben weer opgestart. Lampen gingen dit keer gewoon uit.. Heb dinsdag een afspraak met de garage. Dat zou wel eens een dure grap kunnen worden? Als het niet de lampen zijn wordt dat een goeie zoektocht.. :(

Nog tips?
Morgenstond
5th Gear member

Dit doet mij sterk denken aan een topic dat hier pas geleden opdook. Bij de betreffende S40 gingen toen ook de lampen niet meer uit. Uiteindelijk bleek een relais in de CEM (centrale computer) defect te zijn. Dit is heel goedkoop opgelost! Zie de volgende topics:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41330
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41451

Bij de garage vervangen ze de CEM. Dat is duur. Wellicht heb je iets aan deze goedkopere oplossing!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Bart Giesen
5th Gear member

Goed opgelet Morgenstond :-)

Laatste linkje is het boeiendste.
joostg
1st Gear member

Dank voor de linkjes! Erg handig... :)

Wellicht een kleine nuance.. De lichten gaan nu wel uit (met de sleutel uit het contact). Als ik rijd en ik zet de schakelaar op de "0" stand, dan blijven de lichten echter gewoon aan. Dit lijkt mij niet te kloppen?

Tevens kreeg ik deze mail van de verkoper:

ik merkte wel dat de accu in de winter wat minder was, maar hij heeft mij nooit laten staan, zelf niet toen het zo koud was, dus.
En dat van de koplampen weet ik eerlijk gezegd niet.
Volgens mij gaan de koplampen nooit uit, tenzij je de auto uitzet, dit staat volgens mij in het boekje.
Volvo heeft in bepaalde landen de koplamp instelling zo ingesteld dat ze altijd aanstaan, veiligheid.
Kan mij niet voorstellen dat het daar aan ligt.
Maar kan jij misschien iets met de autoradio niet goed hebben gedaan?

Kan mij iets herinneren dat bij sommige autoradio iets met de kleuren omgewisseld moet worden, afhankelijk van merk radio, en nu ik dit schrijf heb ik volgens mij met mijn radio kleuren verwisseld.
Ik weet dat het DIN stekkers zijn, vraag bij de ATU maar eens, voordat je een dure rekening krijgt.

Sorry maar dat is het enige wat er veranderd is aan de auto, tenzij jij nog dingen hebt ingebouwd, zal wel niet.
Succes
Bart Giesen
5th Gear member

Oooow wacht even! Dat hoort he;

Stand 0
Dimlicht brand
Grootlicht hendel enkel voor seinen
---
Middelste stand
Stadslicht
Grootlicht hendel enkel voor seinen
---