Hulp bij stotter probleem

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

Ik heb, net als vele zoals ik lees, een probleem dat de 440 nogal wil stotteren. Het gaat overigens over de 1.7, daar lees je het helemaal veel.

Het is bij mij eigenlijk alleen als de motor wat warmer is, en rond de 2500 tot 3500 toeren (normaal dus "op te lossen" door te schakelen, op de snelweg na dan...). Wel vreemd is dat de temperatuur niet echt oploopt (deze komt zelfs nauwelijks van zijn plaats, maar ik weet niet of dat normaal is met dit weer)

Nu wil ik toch eens gaan klungelen, en het volgende gaan proberen:
1) carb.motor : carb schoonmaken en benzinefilter in slang voor carb plaatsen.
2) injectie: gehele inlaat kanaal schoonmaken, incl sensoren, slangen en stationairklep (stappenmotor wordt er wel eens gezegd, is het niet overigens maar goed...)
3) Alle electra nakijken in de motorruimte: naar injectoren, naar bougies, verdeelkap en ontsteking: alle stekkers uit elkaar halen, schoonmaken met alcohol, spiritus oid (niet schuren!!), inspuiten met contactspray en vastmaken. Let er op dat contacten (de pinnen dus) ook klemmen, desnoods voorzichtig met een kleine schroevendraaier iets bijbuigen.
Zijn er verder nog tips? Ik ben nogal een leek met auto's dus ik zal het spelend moeten leren ;) De monteur dacht overigens dat het door het vervangen van bougiekabels en een injectiestuk? wel opgelost zou kunnen zijn, maar hier lees ik dus ook veel simpelere mogelijkheden...

De bougies zijn overigens al vervangen dus daarin kan het niet meer zitten, er zit goede olie in en alles is op peil. Het doel voor morgen is eens wat loshalen, schoonmaken etc... (oliefilter eens controleren, als dat eenvoudig is..). Verdere tips, graag!!! (Gezien enkele specifieke mankementen er even een topic voor geopend, wellicht komen er nog goede ideeën voorbij ;))

Ik kan helaas niet naar de stotter meeting komen :(
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Van 1.7 motor zijn 3 verschillende versies, welke heb jy? Als het een carburatiemotor is zou ik de carb even schoonmaken.
Als het temperatuurmeter nauwlijks oploopt wordt het tijd om je thermostaat te vervangen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

Bij mij zit er inderdaad een carburateur op.

Kan ik die gewoon met zo'n ''spray'' of een toevoeging goed schoon krijgen?

En waar zit de thermostaat ergens verstopt?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

1) Carburateur schoonmaken, perslucht, filtertjes schoonmaken, filter in benzineleiding monteren . Let op dat je alles weer terugplaats waar het zat, let op de luchtschroven en de spoeiers als je deze demonteert, tip maak foto's.
2) voor het terug monteren de carb-voet vlakken, deze zijn bijna altijd krom Om dat de voet nogal lastig te vlakken is en de kunststof ook mee krom trekt meestal, kun je ook de kunststof vlakken, dat gaat wat sneller en is toch dik genoeg.
Monteer er een nieuwe flinke dikke papieren pakking tussen, zelf snijden, pakkingpapier kun je gewoon per vel kopen in bv bedrijven waar je ook lagers/aandrijfmaterialen kunt kopen.
3) CO afstellen kan daarna nog, maar heeft niets te maken met problemen rond de 2500 rpm, dit is puur voor stationair lekker te laten lopen.

VRAAG: Loopt de motor nu stationair goed (bij uitlaat een brrrrr geluid) of loopt hij op 3 cilinders (bij de uitlaat een prop-prop-prop geluid). In het laatste geval moet je ook de inlaat/uitlaat pakking vervangen. Dit doe je dan VOORDAT je de carb terugplaatst.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

Hij loopt stationair gewoon goed, dus dat scheelt al.
Ik ga in het weekend eens rustig de carburateur schoonmaken, kijken of dat gaat meevallen. Bedankt!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als je het probleem hebt, probeer dan eens de choke wat uit te trekken. Als hij dan beter gaat lopen is het een verstopping en moet je dus de carb zeker schoonmaken.
Het kan ook niets uitmaken-> ik zou dan toch de carb schoonmaken
1) Maar tevens even de kleppen controleren en stellen als nodig
2) als het dan nog niet weg is zou ik een andere einddemper proberen (komt hier geen isolatie materiaal uit?
3) In het ergste geval misschien zelfs de cat.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

Als ik tijdens het rijden de choke wat uittrek scheelt het een hoop ja. Zodra de auto weer wat begint te schokken moet ik even wat met de choke spelen om het weg te krijgen. (Het is niet zo dat de choke uittrekken het probleem direct verhelpt dus)

Ik hoop alleen dat het voor een leek goed te doen is ;)

Weet jij trouwens ook waar de thermostaat zit? Mijn vermoeden is voorop midden in de motor, daar loopt namelijk een kabel uit (alleen zie ik door de vettigheid niet goed wat er zit, in elk geval iets ter grote van ongeveer een bougie zegmaar). Anders zou ik het namelijk niet weten...
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hoi

choke heeft effect _? carb verstopt, Kijk even op de skydrive voor de info, alles voorzichtig losmaken en schoonblazen met perslucht. Kijk goed hoe je het loshaalt, het moet op dezefde manier terug. Wat ik niet los zou halen is de CO schroef (tenzij je deze opnieuw gaat afstellen) en niet loshalen zou ik ook alle stelboutjes van het chokemechnisme. Let wel op in de carb zitten een aantal kleine onderdelen / filters. Vergeete het filtertje niet dat bij de ingang van de benzineslang van de carb zit, achter de bout zit dat, dus niet in de slangtule.

Thermostaat zit aan de linkerzijde van het blok, onder de verdeelkap op de plek waar de dikke koelslang naat buiten komt. 3 boutjes loshalen en je kunt hem zo verwisselen (15 euro). Vergeet niet nieuwe tubber pakking temonteren, krijg je bij de thermostaat.

Meer weten = vragen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

Thermostaat is inmiddels gekocht. Ik geloof wel dat het onhandig is om daar zo bij te kunnen, maar ik weet in elk geval waar die nu zit!
Moet de koelvloeistof er eigenlijk (helemaal) uit voor het verwisselen?
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

nee, er stroomt wel wat uit, maar als je klaar bent niet vergeten on te ontluchten en bij vullen
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

De carburateur is inmiddels schoongemaakt. Het is nog niet helemaal over maar het is wel al wat beter. Sinds de schoonmaak wel nog maar een 50km gereden. Er zit ook een vloeistof in de tank om het verder schoon te krijgen, voornamelijk op plaatsen waar ik niet bij kon.

Gisteren bleef alleen de choke hangen, het leek wel alsof de kabel binnenin even losschoot (geen weerstand bij uittrekken choke). De motor schoot ineens naar de 8000 toeren, dat was toch wat veel van het goede... hopelijk komt dat niet nog een keer voor.

Volgende klus is de thermostaat vervangen, nog geen tijd voor gehad.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Werkt de choke niet goed? heb je het klemmetje van de choke kabel bij de carb dan wel goed gemonteerd. De kabel moet in de grootste krul liggen.... ik heb het zelf ook eens fout willen doen ;) Ander klemt hij wel eens.

Als je de choke bedient rijdt hij dan beter?? Dan is er nog steeds iets verstopt en loopt hij normaal te arm. Op zich moet de motor genoeg benzine krijgen in de standaard setting.

Als hij het blijft doen (stotteren) check dan de binnenzijde van de verdeelkap maar eens en haal alle witte troep weg. Even contacten opschuren.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

Volgens mij was het toch een eenmalig ding, sindsdien werkt het gewoon goed. Stotteren is al een stuk minder, helaas nog niet over.

Vandaag wel geprobeerd de themostaat te vervangen maar dat viel toch even tegen. Een van die bouten is gewoon met geen manier los te krijgen (kun je namelijk eigenlijk niet bij) moet dus heel wat los voor dat te doen is. Alles dus maar weer vastgedraaid en een keer kijken wanneer ik wat meer tijd heb (en het niet zo warm is :P)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”