schokdempers demonteren achter

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
devnullT4
2nd Gear member

Ik was van plan vorige week mijn achterveren om te wisselen.
Nou was ik zover gekomen dat de veerpoot er onder vandaan kwam, oftewel had ik de bout door de draagarm los en de moeren bovenop de veerpoot ook los gemaakt (2).

De schokdemper valt dan naar beneden, echter krijg je 'm dan nog niet mee ivm. ruimte gebrek.
Omdat het al wat later werd heb ik alles weer gemonteerd zodat ik weer kon rijden maandag :D
2 vragen:

1. Naast bout draagarm-schok moet er blijkbaar meer los, maar wat allemaal om de schokdemper er tussen uit te kunnen tillen ?
2. Om weer terug te monteren zit/zat ik met het issue dat de draagarm omhoog gaat als de schokd. los is. Ik kreeg met geen mogelijkheid de contructie zover naar beneden zodat de bout weer door het schokdemper rubber kon. Uiteindelijk een krik tussen gezet tegen een verhard stukje in de wielkast. Is dat de juiste methode ?

Morgen weer een poging wagen.

Oh, trouwens ter info. Alles zat vast (uiteraard). WD40 deed niks. IMAL daarentegen! Is beter om als kruipolie te gebruiken heb ik gemerkt.
Ramon&Ramon
7th Gear member

verder hoeft er niets los,je moet de draagarm met een beetje kracht naar beneden duwen en dan de poot er tussen uit halen..
devnullT4
2nd Gear member

Meen je dat, een beetje kracht ?
Ik kon er met al mn gewicht op duwen/springen maar de draagarm ging echt lang niet ver genoeg naar beneden om de veerpoot er tussen uit te halen.
Eens vergelijken morgen met de andere kant, die heb jij toen los gehaald weet je nog ?

ivm. met dat continue-corrigeren op de snelweg probleem misschien interessant om te zien of er veel verschil in die draagarmen zit qua spanning.
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
Ramon&Ramon
7th Gear member

met een stuk pijp druk je de arm naar beneden..
devnullT4
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:met een stuk pijp druk je de arm naar beneden..
update: vandaag is het gelukt de ene kant!
Ik heb de draagarm verder losgemaakt (1x bout uiteinde en de stabi stang die aan de draagarm zit). Iets meer werk, maar de veerpoot pak je er dan wel erg gemakkelijk uit.
Morgen ochtend even de andere kant, dan pak ik er wel even een lantaarnpaal bij :lol:
Bart Giesen
5th Gear member

Arm hoeft er inderdaad niet uit. Pijp is vaak voldoende.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”