Ik heb een set winter- en zomerbanden. Beide zijn ze 16 inch met een bandenmaat van 205-55-16. Nu is de set wintervelgen origineel van Volvo met ET 49, de zomervelgen zijn een replica met ET 43.
Ik merkte deze week dat de auto meer zoekerig is nu ik de zomerbanden er weer op heb. Kan het dat zo'n klein verschil in ET waarde zo'n effect heeft? Of zal het eerder liggen aan de band (Michelin) die erom ligt?
Ook lijkt het alsof het sturen net een beetje zwaarder gaat met de zomerbanden. Op zich zou dat kunnen omdat de velg natuurlijk 6mm meer naar buiten staat ten opzichte van de winterbanden. Maar zou je dat echt voelen of zit het meer tussen de oren?
Voor de volledigheid moet ik er nog wel bij zeggen dat vandaag een wiellager en 2 stabilisatorstangetjes zijn vervangen. Draagarmen en rubbers zijn gecheckt en zijn nog prima.
Kennen meer mensen dit fenomeen?
Zoekerig weggedrag door andere ET-waarde?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 11:54
- Locatie: NL
Toevallig heb ik dat ook gehad met de winterbanden onder mijn S60. De auto is meer ''zoekeriger'' op de weg. Ook ik heb er michelin banden onder op stalen velgen. Wel toevallig, ik meende namelijk dat ik de enige was :roll: .. Ook vond ik de auto meer trillen met remmen. Heb ondertussen de zomerbanden er weer onder en heb nergens meer last van. Dacht dat het te maken had met een verhoogde onafgeveerde massa en ben er verder niet mee bezig geweest. Na het verhaal van jou krijg ik sterk de indruk dat het misschien ook aan de banden kan liggen.
2007 - 2010: Volvo C70 coupe T5 zwart. BJ: MY'98
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Musicus:
ET-waarde kan een verschil maken maar waar ik jou niet over hoor of je zomer- en wintervelgen wel even breed zijn ( het aantal J's)? Vaak is het een combinatie van een iets afwijkende ET én dat een van de beide sets breder is waardoor het verschil in ET-waarde nog duidelijker merkbaar wordt.
Als je een afwijking van -6mm in je ET-waarde hebt dan staan je velgen, bij dezelfde breedte, 6mm meer naar buiten. En ja 6mm per wiel verder naar buiten, kún je merken als je je auto echt goed kent. (zijn er genoeg waarvan ik zeker weet dat als je ongezien een spacer van 5mm/10mm tussen iedere velg steekt ze het niet merken)
ET-waarde kan een verschil maken maar waar ik jou niet over hoor of je zomer- en wintervelgen wel even breed zijn ( het aantal J's)? Vaak is het een combinatie van een iets afwijkende ET én dat een van de beide sets breder is waardoor het verschil in ET-waarde nog duidelijker merkbaar wordt.
Als je een afwijking van -6mm in je ET-waarde hebt dan staan je velgen, bij dezelfde breedte, 6mm meer naar buiten. En ja 6mm per wiel verder naar buiten, kún je merken als je je auto echt goed kent. (zijn er genoeg waarvan ik zeker weet dat als je ongezien een spacer van 5mm/10mm tussen iedere velg steekt ze het niet merken)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 11:54
- Locatie: NL
Dat is een goed punt, ik weet zo niet de velgbreedte uit mn hoofd, wel dat de winterbanden 205 breed zijn de zomerbanden 225. Dus betekend dat dat als ik op de winterbanden spacers mee monteer het weggedrag ook beter wordt? Groeten Machiel
2007 - 2010: Volvo C70 coupe T5 zwart. BJ: MY'98
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
- oddball
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 16:36
- Locatie: GT bocht
Misschien moet je de wielbouten even nadraaien.
2000 V70n T5, sunblinds, chassit nivomat brackets, 18"; IPD vector, Michelin Pilot Sport 3, S60 phase 2 xenon, S60 grille, IPD TCV, IPD Strut Bar Mount Conversion, IPD Heavy Duty Compressor Bypass Valve, IPD HD ignition coils, DO88 turbo inlet, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe + sportcat, Ferrita 2,5" catback, ACtronics ETM, Lesjöfors springs, RICA stage 2, >320pk >>440Nm.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dat verklaard in ieder geval wel het zwaarder sturen, meer rubber geeft meer weerstand bij het sturen.machiel88 schreef:Dat is een goed punt, ik weet zo niet de velgbreedte uit mn hoofd, wel dat de winterbanden 205 breed zijn de zomerbanden 225. Dus betekend dat dat als ik op de winterbanden spacers mee monteer het weggedrag ook beter wordt? Groeten Machiel
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Breedte van de velg weet ik niet uit m'n hoofd. Ik zal eens kijken.
Wielbouten zitten prima vast, heb ze thuis nog eens nagetrokken met de momentsleutel.
Wielbouten zitten prima vast, heb ze thuis nog eens nagetrokken met de momentsleutel.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- oddball
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 16:36
- Locatie: GT bocht
Het is logisch dat wanneer de banden breder worden, je meer last krijgt van spoorvorming.
2000 V70n T5, sunblinds, chassit nivomat brackets, 18"; IPD vector, Michelin Pilot Sport 3, S60 phase 2 xenon, S60 grille, IPD TCV, IPD Strut Bar Mount Conversion, IPD Heavy Duty Compressor Bypass Valve, IPD HD ignition coils, DO88 turbo inlet, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe + sportcat, Ferrita 2,5" catback, ACtronics ETM, Lesjöfors springs, RICA stage 2, >320pk >>440Nm.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
@Oddball
Dat snap ik, maar mijn banden zijn niet breder. Er is iemand ingehaakt op mijn post waavan de banden wel breder zijn en hij stelt nu hele andere vragen...
Komt de leesbaarheid niet ten goede mijns inziens......
Dat snap ik, maar mijn banden zijn niet breder. Er is iemand ingehaakt op mijn post waavan de banden wel breder zijn en hij stelt nu hele andere vragen...
Komt de leesbaarheid niet ten goede mijns inziens......
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Je velgen komen zowieso, uitgaande van dezelfde breedte, al 12mm verder uit elkaar te staan. Dit kan met spoorvorming (hoe licht ook) al een verschil maken doordat die er continu in of uit wil lopen.Musicus schreef:@Oddball
Dat snap ik, maar mijn banden zijn niet breder. Er is iemand ingehaakt op mijn post waavan de banden wel breder zijn en hij stelt nu hele andere vragen...
Komt de leesbaarheid niet ten goede mijns inziens......
Machiel heeft inderdaad een niet vergelijkbare situatie.
- oddball
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 16:36
- Locatie: GT bocht
Mee eens, verschil van ET waarde heeft invloed op het rijgedrag.
Verschil van profiel en samenstelling van de banden in een bepaalde mate ook.
Verschil van profiel en samenstelling van de banden in een bepaalde mate ook.
2000 V70n T5, sunblinds, chassit nivomat brackets, 18"; IPD vector, Michelin Pilot Sport 3, S60 phase 2 xenon, S60 grille, IPD TCV, IPD Strut Bar Mount Conversion, IPD Heavy Duty Compressor Bypass Valve, IPD HD ignition coils, DO88 turbo inlet, BSR/Apexi optiflow, BSR 3" downpipe + sportcat, Ferrita 2,5" catback, ACtronics ETM, Lesjöfors springs, RICA stage 2, >320pk >>440Nm.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 11:54
- Locatie: NL
Klopt, ik stel hele andere vragen ja, was iets te enthousiast. 

2007 - 2010: Volvo C70 coupe T5 zwart. BJ: MY'98
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20