Hallo,
Ik heb een 460 1.8 I automaat op lpg-g3. De kachelslang was gescheurd ( de vloeistof kwam op de motor en het rookte enorm) en deze heb ik laten vervangen door een Bosch garage (deze zit bij mij in de straat). Tevens hebben ze gelijk de Thermostaat, koelvloeistof (-36) en het koelsysteem afgevuld/ontlucht. Toen ik ging rijden kon ik echter niet meer overschakelen op gas. Ik heb uiteraard terug naar de garage gegaan maar deze zeiden dat ze de diploma's er niet voor hebben en zelf alles goed gedaan hebben (?). Vervolgens gaven ze mij een adres van een lpg specialist waar ik momenteel geen geld voor heb.
Ik vroeg mij af of iemand hier op het forum meer weet en of dit een vaker voorkomend of bekend iets is.
Is er bv lucht in het systeem gekomen kan zijn en of het lpg -g3 systeem misschien gereset moet worden. OF heeft het één totaal niets met het ander te maken ( ik ben een leek tenslotte).
Ik zie uit naar wat voor antwoord ook.
gr
Dick
LPG G3 doet het niet meer ná nieuwe thermostaat en koelvloe
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ik denk dat het membraam van de lpg verdamper gescheurd is!
zonder koelvloeistof lang gereden?
zonder koelvloeistof lang gereden?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.07.2010 - 23:09
- Locatie: Den Haag
Nee, eigenlijk niet. De rook ontstond bij mij in de straat en daarna heb ik er niet meer in gereden. Ik heb em daarom ook bij deze garage bij mij in de straat laten maken.
Ik heb net een speciaalist aan de tel gehad van Autocentrum Arkel. Deze vertelde mij dat het een vaker voorkomend iets is. Volgens deze meneer zit er waarschijnlijk een luchtbel tussen de verdamper en het koelsysteem waardoor het gas niet kan verdampen. Hij zei mij de verdamper te voelen of deze warm wordt bij gem temp van het koelvloeistof. Dat ga ik dan maar proberen ( als ik de verdamper kan vinden)
U had mij trouwens gezegd dat de kachelslang die nu gebarsten is, vervangen moest worden vorig jaar! (ik ben pas nog bij u geweest voor de oliekoeler van de cvt) De slang was helaas niet vooradig toen.
Ik heb net een speciaalist aan de tel gehad van Autocentrum Arkel. Deze vertelde mij dat het een vaker voorkomend iets is. Volgens deze meneer zit er waarschijnlijk een luchtbel tussen de verdamper en het koelsysteem waardoor het gas niet kan verdampen. Hij zei mij de verdamper te voelen of deze warm wordt bij gem temp van het koelvloeistof. Dat ga ik dan maar proberen ( als ik de verdamper kan vinden)
U had mij trouwens gezegd dat de kachelslang die nu gebarsten is, vervangen moest worden vorig jaar! (ik ben pas nog bij u geweest voor de oliekoeler van de cvt) De slang was helaas niet vooradig toen.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die zit onder het linkervoorscherm de verdamper
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.07.2010 - 23:09
- Locatie: Den Haag
Als ik het goed gevoeld heb wordtie gewoon warm dus het verhaal gaat dan niet op.
Ik heb de foutcodes ingelezen :2,2,3 en 1,2,3 en 1,1,3 <accu vervolgens half uur afgekoppeld en daarna stukkie gereden en de foutcodes waren verdwenen. Dat is op zich wel goed denk ik dan alleen zodra ik op de 'gasknop' drukte sloegtie weer af.
Dus tja, misschien toch de membraam? Hoe kan je daar achter komen?
Ik heb de foutcodes ingelezen :2,2,3 en 1,2,3 en 1,1,3 <accu vervolgens half uur afgekoppeld en daarna stukkie gereden en de foutcodes waren verdwenen. Dat is op zich wel goed denk ik dan alleen zodra ik op de 'gasknop' drukte sloegtie weer af.
Dus tja, misschien toch de membraam? Hoe kan je daar achter komen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Slaat de auto dan DIRECT af of na tijdje rijden, als hij direct afslaat licht het niet aan de temperatuur van de verdamper maar aan de gastoevoer. Dar heb ikzelf verder geen verstand van, iemand anders wellicht wel?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.07.2010 - 23:09
- Locatie: Den Haag
De auto rijdt en start gewoon op benzine maar gaat dus niet meer automatisch op gas na de start. Als je vervolgens de knop zelf indrukt slaatie
gelijk af. Dit gebeurt zowel bij een koude als warme motor.
Het lijkt mij ook, al ben ik een leek, dat het met de toevoer (zoals ik verder gelezen hebt; de verdamper) te maken heeft.
gelijk af. Dit gebeurt zowel bij een koude als warme motor.
Het lijkt mij ook, al ben ik een leek, dat het met de toevoer (zoals ik verder gelezen hebt; de verdamper) te maken heeft.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Zit er niet ergens een veiligheidsklepje in de gas installatie wat open moet gaan?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
ik heb een keer een gas installatie ingebouwd in een auto.
Je probleem klinkt een beetje als een electrisch probleem van de gas-installatie.
Maar eigenlijk beschrijf je twee afzonderlijke problemen:
- 1. Hij schakelt niet meer automatisch normaal naar gas, korte tijd na het starten. (meestal na toerentaldaling/gas los laten) Of had je hem gewoon op benzine laten staan?
- 2. als ie dat wel doet, ik bedoel bij overschakelen naar lpg, dan slaat ie af, lees: waarschijnlijk krijgt de verdamper geen gastoevoer.
Dat tweede probleem kan veroorzaakt worden door de veiligheidsklep op de verdamper die het gas afgesloten houdt omdat ie niet open gaat, en/of de veiligheidsklep op de gastank gaat niet open: idem.
Ik zou in jouw geval in ieder geval de volgende dingen checken. Zit de veiligheidsklep op de verdamper nog electrisch goed aangesloten? krijgt hij stroom na naar lpg geschakeld te zijn?
Rij een stukje op benzine warm. Zet de auto dan stil met draaiende motor, motorkap open en laat iemand in de auto naar LPG schakelen. Als het goed is moet je van de LPG klep op de verdamper een gelijkaardige "klik" horen van dat hij open gaat. Deze "klik" klinkt hetzelfde als van de klep op de tank.
Het kan best zijn dat (de electr. stekkers op) klep op de verdamper eruit ligt; immers daar in de buurt is kortgeleden gesleuteld.
Als dit het niet is, dan zou de fout in de benzine/lpg schakelaar kunnen zitten. (dat heeft dan niets met de lekke slang te maken.)
Je probleem klinkt een beetje als een electrisch probleem van de gas-installatie.
Maar eigenlijk beschrijf je twee afzonderlijke problemen:
- 1. Hij schakelt niet meer automatisch normaal naar gas, korte tijd na het starten. (meestal na toerentaldaling/gas los laten) Of had je hem gewoon op benzine laten staan?
- 2. als ie dat wel doet, ik bedoel bij overschakelen naar lpg, dan slaat ie af, lees: waarschijnlijk krijgt de verdamper geen gastoevoer.
Dat tweede probleem kan veroorzaakt worden door de veiligheidsklep op de verdamper die het gas afgesloten houdt omdat ie niet open gaat, en/of de veiligheidsklep op de gastank gaat niet open: idem.
Ik zou in jouw geval in ieder geval de volgende dingen checken. Zit de veiligheidsklep op de verdamper nog electrisch goed aangesloten? krijgt hij stroom na naar lpg geschakeld te zijn?
Rij een stukje op benzine warm. Zet de auto dan stil met draaiende motor, motorkap open en laat iemand in de auto naar LPG schakelen. Als het goed is moet je van de LPG klep op de verdamper een gelijkaardige "klik" horen van dat hij open gaat. Deze "klik" klinkt hetzelfde als van de klep op de tank.
Het kan best zijn dat (de electr. stekkers op) klep op de verdamper eruit ligt; immers daar in de buurt is kortgeleden gesleuteld.
Als dit het niet is, dan zou de fout in de benzine/lpg schakelaar kunnen zitten. (dat heeft dan niets met de lekke slang te maken.)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
zekeringen heel van de lpg installatie?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.07.2010 - 23:09
- Locatie: Den Haag
Bedankt sleuterlaar voor je uitgebreide antwoord. Ik zal je suggesties zeker meenemen als ik er iemand naar laat kijken.
Ramon, de zekeringen in het kastje onder het dashbord? In mijn boekje staat niet waar deze geplaatst zijn van de lpg installatie.
Ramon, de zekeringen in het kastje onder het dashbord? In mijn boekje staat niet waar deze geplaatst zijn van de lpg installatie.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die zitten onder de afdekplaatlinksonder het stuur,,
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.07.2010 - 23:09
- Locatie: Den Haag
heb ik opengemaakt maar d'r zit niks achter> ja een hoop kabels aan elkaar gebonden met tape. Ik zag wel in het zekeringenkastje dat er een aantal gevuld zijn waar geen beschrijving bij staat> kandie daar niet tussen zitten?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.07.2010 - 23:09
- Locatie: Den Haag
Probleem opgelost!
Even bij Ramon&Ramon langsgereden en die had het vrij snel gevonden.
De 'vakman' van de Bosch garage was vergeten de schroef van de gastoevoer weer open te draaien die hij vóór het vervangen van de slang dicht gedraaid had. De 2e keer trouwens dat dezelfde jongen mij verkeerd geholpen heeft> niet echt een aanrader dus deze garage.
Toch blij dat er echte vakmannen zoals Ramon hier op het forum zitten.
Even bij Ramon&Ramon langsgereden en die had het vrij snel gevonden.
De 'vakman' van de Bosch garage was vergeten de schroef van de gastoevoer weer open te draaien die hij vóór het vervangen van de slang dicht gedraaid had. De 2e keer trouwens dat dezelfde jongen mij verkeerd geholpen heeft> niet echt een aanrader dus deze garage.
Toch blij dat er echte vakmannen zoals Ramon hier op het forum zitten.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Graag gedaan. 
