Schakelbusjes

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Mijn auto schakelt soms niet helemaal lekker als ik 's morgens start. Ik heb even wat zoekwerk gedaan op internet en hier op het forum en de symptomen wijzen op versleten schakelbusjes.

Deze gaan dus volgende week donderdag vervangen worden, inclusief een oliewissel voor de versnellingsbak.

Als het goed is moet ik deze olie hebben:
http://autowebshop.nl/product.php?id_product=398

De benodigde onderdelen daarnaast zijn:
- 3291871 PEN € 2,90 1 stuk (pook)
- 1209638 BUS € 3,20 2 stuks (pook)
- 3452489 O-RING € 1,75 2 stuks (pook)
- 30690387 BUS € 2,50 1 stuk (bak)
- 3452550 BUS € 3,10 2 stuks (bak)
_________________________

Zie ik nog iets over het hoofd?
Heb ik nog een ander onderdeel nodig?
Nog een speciaal stuk gereedschap nodig? 3/8 sleutel, inbus, enz?
Overige tips?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten Martjan, resultaten zal ik weer in mijn projecttopic plaatsen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Ben er zelf ook mee bezig geweest. De busjes van een S40 schijnen sterker te wezen, deze heb ik vorige week besteld en krijg ik 1 dezer dagen binnnen.
Het resultaat laat ik je wel even weten.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Nieuwe bakolie gaat je het meeste verschil opleveren. Schakelbusjes zijn niet altijd versleten en de grootste speling komt van de bus waar de pen de versnellingsbak ingaat. Soms is de speling niet helemaal op te lossen omdat het middenstuk van de pen, een kogel, ruimte heeft in de ring waar hij inzit.

Zie onderstaande sheets, afkomstig van hier (staat ook veel info)
Wat je nodig hebt is rood omcirkeld.

Afbeelding

Afbeelding
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Vraagje, waar haal je zo'n dop om de olieplug van zowel de motorolie als van de bakolie los te halen? Hoop dat het even mag in dit topic :P
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij Brezan of de reanault dealer kan je zo'n carterplug sleutel halen.
Zie hier voor een afbeelding. Ene kant is voor de motorolieplug de andere kant voor de versnellingsbak aftap. De vulplug van de versn.bak kan je losdraaien met een 3/8 ratel.
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Aha bedankt. Had al een bout zo afgeflext dat hij vierkant was, toen losdraaien torste de bout :P.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De motorolie plug kan je ook losdraaien met een stevige deurklink. Vierkantjes passen precies in elkaar. Op die van de versnellingsbak past 't helaas niet. En je hebt 2 nwe koperen afdichtringetjes nodig. De pluggen zou ik niet als een razende vastzetten, dat schiet niet echt op.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Die nieuwe koperen afdichtringetjes kun je, net als de andere onderdelen, gewoon bij de dealer bestellen?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan je overal krijgen, even naar Renaul tringetjes vragen bij een automaterialen handel. Ik heb zelf een zakje met verschillende maten koperen ringetjes bij de Praxis uit het automaterialen vak gehaald een paar jaar geleden. Die dichten ook prima af zolang je de plug maar niet keihard aandraaid want dan draai je het ringetje (en je carter) aan gort. Dat geldt overigens niet alleen voor de praxis ringetjes.
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Klopt das met alles zo, zelfde met rubber ringetjes. Maargoed, ik heb hem niet zo vast gedraaid, vorige eigenaar. Deurklink ligt er nog wel, zal eens proberen, thanks ;)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

En je hebt 2 nwe koperen afdichtringetjes nodig.
Ik was vanmiddag even bij Brezan om deze ringetjes te halen, maar ze vroegen naar de grote van deze ringetjes. Dat wist ik dus niet. Weet iemand het wel?

De schakelbusjes heb ik al wel binnen, die ik heb bij de volvo dealer in Amerongen gehaald. Heeft ze gewoon op voorraad. Koste 21,48.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”