Hallo,
Als ik bij mijn 145 de kachelventilator aan durf te zetten, dan loopt de meter van de temperatuur tegen of op het rood aan. Zet ik de kachel ventilator uit, dan loopt de temperatuur iets terug.
Koelvloeistof zit er voldoende in, Er zit een andere thermostaat in omdat hij van de winter helemaal niet warm werd, de kachel. Nu wordt de kachel wel warm, maar de temperatuurmeter in het dashboard geeft zeer dicht richting rood aan. Zet ik de auto op benzine daalt de meter ook weer.
Als ik dan stop en in de motorkap kijk en voel, voelen de slangen niet overmaats heet aan, het potje met de koelvloeistof borrelt niet.
Mag ik dan concluderen dat de sensor stuk is ?
Zo ja waar zit die ongeveer en wat kost ongeveer een vervangende ?
alvast thx voor de reactie
Kachel aan, temperatuur loopt op volvo 145
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
De sensor zit bovenop en achterop het blok, net achter het kleppendeksel. Dus vlak bij het brandbord. Er zit één draadje aan.
Óf er zit een blokkade bij de sensor, die wordt omzeild zolang je de kachel niet aan hebt staan, maar waarschijnlijker is dat er electrisch iets niet deugt, misschien een massa- of kortsluiting probleem? Gebeurt er met de rest van je instrumenten in je dashboard niets?
Is het alleen als je de ventilator aanzet of ook als je de kachel met de kraan aan- of uit zet?
Óf er zit een blokkade bij de sensor, die wordt omzeild zolang je de kachel niet aan hebt staan, maar waarschijnlijker is dat er electrisch iets niet deugt, misschien een massa- of kortsluiting probleem? Gebeurt er met de rest van je instrumenten in je dashboard niets?
Is het alleen als je de ventilator aanzet of ook als je de kachel met de kraan aan- of uit zet?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Een electrisch probleem dus. Kijk alle zekeringen eens na en maak ze schoon?
Ik zal tzt eens even in het schema kijken, ik ben niet zo heel goed in electra, maar ......
Welk bouwjaar is je 145
Ik zal tzt eens even in het schema kijken, ik ben niet zo heel goed in electra, maar ......
Welk bouwjaar is je 145
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zit er dik in dat er ergens een massaverbinding niet lekker is achter het dashboard. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe die loopt bij de 140 serie, maar bij mijn ES zijn de massa verbindingen achter het dash in serie geschakeld voor de meeste metertjes en schakelaars. De watertemp.sensor schakelt via massa, de overige schakelaars "zoeken" nu massa via de sensor waardoor de weerstand groter wordt van de sensor en de temp.meter hoger gaat aanwijzen. Zoek het in de zwarte bedrading. De thermostaat is het met zeker niet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
- Locatie: Maarheeze
1971 een amerikaanse uitvoering.
Ik ga morgen proberen de thermostaat eruit te halen, kijken of at verschil maakt. ik kan geen 11 km rijden dan staat ie echt tegen de rand van het rood aan.
Alle zekeringen zijn heel, schoongemaakt is de hele zekeringenkast een goede maand geleden omdat er steeds een zekering klapte.
Ik ga morgen proberen de thermostaat eruit te halen, kijken of at verschil maakt. ik kan geen 11 km rijden dan staat ie echt tegen de rand van het rood aan.
Alle zekeringen zijn heel, schoongemaakt is de hele zekeringenkast een goede maand geleden omdat er steeds een zekering klapte.
onderschriftloos.........
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik kan me niet voorstellen dat het motorkoelwater warmer wordt doordat je de kachelventilator aanzet. Het moet iets electrisch zijn.
Ik zou zeggen dat de échte temperatuur echt wel goed blijft!
Welke zekering was dat die problemen gaf?
Trouwens, je hebt de slangen achter de motor toch niet pas losgehad ofzo?
Ik zou zeggen dat de échte temperatuur echt wel goed blijft!
Welke zekering was dat die problemen gaf?
Trouwens, je hebt de slangen achter de motor toch niet pas losgehad ofzo?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
- Locatie: Maarheeze
Geen slangen los gehad sinds ik deze auto heb, behalve die om de thermostaat te vervangen (die er toen niet in zat, en ik heb de thermostaat van mijn donor erin gezet.) De hele winter nergens problemen mee gehad.
Dit doet zich voor sinds iemand mijn kleppen gesteld heeft. zal morgen eens kijken naar losse bedrading.
De meest rechtse zekering, uit mijn hoofd een 8a, na het schoonmaken was het probleem over.
Ik heb ook het idee dat de vin niet aanslaat blok is (met de hand gevoeld) echt warm, radiator niet.
Als ik de auto dan ook even stil zet en de motor uit, zou je zeggen dat de tempmeter gezakt moet zijn als ik hem na ongeveer 15min. weer op contact zet, maar dan slaat ie meteen helemaal door naar rechts in het rood. Ga ik dan rijden dan loopt die weer terug tot net voor het rood. Moet ik geen kachel of verlichting aanzetten.
schakel ik over op benzine dan zakt de meter weer een klein beetje.
Ik ben aan het zoeken en experimenteren geweest
Dit doet zich voor sinds iemand mijn kleppen gesteld heeft. zal morgen eens kijken naar losse bedrading.
De meest rechtse zekering, uit mijn hoofd een 8a, na het schoonmaken was het probleem over.
Ik heb ook het idee dat de vin niet aanslaat blok is (met de hand gevoeld) echt warm, radiator niet.
Als ik de auto dan ook even stil zet en de motor uit, zou je zeggen dat de tempmeter gezakt moet zijn als ik hem na ongeveer 15min. weer op contact zet, maar dan slaat ie meteen helemaal door naar rechts in het rood. Ga ik dan rijden dan loopt die weer terug tot net voor het rood. Moet ik geen kachel of verlichting aanzetten.
schakel ik over op benzine dan zakt de meter weer een klein beetje.
Ik ben aan het zoeken en experimenteren geweest
onderschriftloos.........
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Heb je een electrische fan voor je radiateur dan?
Dat de meter na stilstaan in het rood staat is niet heel gek, hij moet er na het starten wél meteen uit komen.
Heeft de monteur misschien het contact met stekkertje bovenop de sensor scheefgedrukt?
Dat de meter na stilstaan in het rood staat is niet heel gek, hij moet er na het starten wél meteen uit komen.
Heeft de monteur misschien het contact met stekkertje bovenop de sensor scheefgedrukt?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als dat is na een rit van minstens een kwartiertje dan is er toch ook iets niet lekker met de koeling zelf. Je kan kijken of de thermsotaat open gaat door de dop van de radiateur eraf te draaien en de motor warm laten lopen. Als de motor op temp. is dan moet je de koelvloeistof zien gaan stromen in de radiateur als de thermostaat open gaat. Andere oorzaak kan een kapotte waterpomp zijn waardoor het water niet voldoende kan circuleren of als er geen druk opgebouwd wordt omdat bijv. de dop van het expansievat lekt.Ik heb ook het idee dat de vin niet aanslaat blok is (met de hand gevoeld) echt warm, radiator niet.
Maar het metertje dat oploopt bij inschakelen van de blower staat hier los van, dat lijkt me toch echt een massa probleem. Goed checken op verroeste massa aansluiting op de carrosserie. Startmotor draait wel lekker snel rond? Thermsotaat met de afsluitdisc (langste eind) naar beneden gemonteerd?
Staat de LPG goed afgesteld? De motor kan heet lopen als hij te arm staat, dat brand gaten in de zuigers.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
- Locatie: Maarheeze
Startmotor draait prima, tenminste, de auto start altijd meteen en gooit hem ook goed rond tot hij aanslaat dan klinkt het alsof de accu leeg zou zijn en dan slaat hij gelijk aan.
onderschriftloos.........
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Kijk voor de zekerheid even onder de auto. Er loopt een gevlochten massakabel van achterkant blok naar een chassis balk onder het schutboard. Deze gaan roesten bij de boutjes waardoor er slecht massa gemaakt wordt. Even losdraaien en goed opschuren. Inspuiten met bijv. vaseline en weer vastzetten. Die verzorgt de massa voor startmotor, watertemp.meter kortom alles wat op het blok zit.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
- Locatie: Maarheeze
Een stukje van 3,5 km heen stond de meter weer in het rood. Ik heb de auto af laten koelen en voorlopig even de thermostaat verwijderd. Daarna een km of 15 gereden en nu komt de temperatuur met kachelventilator aan tussen de E en de M in. zonder ventilator op de E.
Later nog even de massa controleren.
Later nog even de massa controleren.
onderschriftloos.........
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
- Locatie: Maarheeze
Dit gedeelte functioneert weer helemaal zoals het moet. maar nu heb ik geen koppelingspedaal meer, de kabel is volgens mij afgebroken bij het pedaal. Nu even zoeken of ik iets kan vinden hoe ik die kabel kan vervangen.
onderschriftloos.........