ik rijd nu ruim een maand met m'n D5 (MY 2006), waarin ik een fabrieksschuifdak heb laten monteren. In m'n vorige V70 had ik een Webasto dak en hoewel het fabrieksdak mooier gemonteerd is, is een Webasto-dak fijner in gebruik:
a) het gaat automatisch dicht bij afzetten contact (klinkt misschien lullig, maar als je dat gewend bent, mis je dat dus echt)
b) bij open dak hedb je met een Webasto-dak veel minder last van rijwind-geluid. Komt misschien door die rare inkepingen die bij het Volvo-dak in de windvanger zitten.
Volgens de dealer is het waarschijnlijk niet op te lossen, maar ze gaan navragen. Heeft iemand dezelfde ervaringen?
En dan die bekerhouders voorin. Wat moet ik met 4 bekerhouders voorin? 2 in bakje met jalouzietje (ziet er wel mooi uit) en 2 in de armsteun. Kunnen die bekerhouders in de armsteun er uit zodat ik het bovenste deel van de armsteun weer als opbergruimte kan gebruiken (met als bij m'n vorige V70, MY 2003).
Verder overigens een dijk van een auto. Ben er net mee terug uit Italië met de caravan erachter, allemachtig jongens, wat een rijgenot!
Die 22 pk extra voel je dus echt!
Fabrieksschuifdak V70
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
Ik heb een S60 MY2006 ook met een fabrieksdak en heb op het forum ook die vraag al eens gesteld. Het dak heeft geen mogelijkheden om automatisch dicht te gaan.... verder maakt mijn dak bij 80 km per uur ook een hoop lawaai, wanneer je de windgeleider naar beneden trekt hoor je in plaats van gesuis een soort rondzingen en een beetje gebulder... waarom niet gewoon een spoilertje ervoor zoals vroeger....bij open dak hedb je met een Webasto-dak veel minder last van rijwind-geluid. Komt misschien door die rare inkepingen die bij het Volvo-dak in de windvanger zitten.
Volgens de dealer is het waarschijnlijk niet op te lossen, maar ze gaan navragen. Heeft iemand dezelfde ervaringen?
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05.11.2005 - 23:41
- Locatie: Wagenberg
Zo zie je maar weer dat niet iedere verandering een verbetering is. Ja, als die geleider iets naar beneden trekt wordt het windgeruis minder, maar om nou steeds met m'n arm naar boven te zitten ....... Wel grappig dat iedereen denkt dat je naar ze zwaait............
If you are so smart, why don't you drive a Volvo too?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een schuifdak van voor modeljaar 2005 had zo'n winddeflectierand niet eens, de Volvodaken zijn toch echt stiller geworden na die tijd
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40986
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb een Volvo dak maar gebruik het eigenlijk nooit. Aleen op dagen als vandaag om de warmte er even uit te laten.
Het zat er nu eenmaal in toen ik de auto kocht maar ik had er zelf niet voor gekozen.
Het zat er nu eenmaal in toen ik de auto kocht maar ik had er zelf niet voor gekozen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
Ik gebruik het wel vaak, als het even kan lekker dat dak open en de airco zachtjes aan. Tevens geeft het een hoop meer licht i de auto, helemaal nu ik een zwart interieur heb. In mijn vorige was alles licht en dat scheelt wel een hoop.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- rovinge
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 18.06.2006 - 21:43
- Locatie: Omgeving Alkmaar
RobV70,
Als het goed is kan je de bekerhouder onder het jalouzietje er gewoon trekken/klikken, wat ik ook gedaan heb in mijn 2005 model. Is nu een mooi vergaarbakje van bonnetjes, pennen, slaghamer, etc.
Je zult tevens zien dat dit bakje mooi verlicht is met een led-lichtje in de zijkant van het bakje, wat nu netjes verborgen zit achter de dubbele bekerhouder.
Roel
Als het goed is kan je de bekerhouder onder het jalouzietje er gewoon trekken/klikken, wat ik ook gedaan heb in mijn 2005 model. Is nu een mooi vergaarbakje van bonnetjes, pennen, slaghamer, etc.
Je zult tevens zien dat dit bakje mooi verlicht is met een led-lichtje in de zijkant van het bakje, wat nu netjes verborgen zit achter de dubbele bekerhouder.
Roel
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Helemaal mee eens, voor 1.745€ had ik meer verwacht. Maar toch liever af-fabriek dan dat er in je dak gezaagd wordt... En het geeft een schitterende lichtinval.Ik heb een S60 MY2006 ook met een fabrieksdak en heb op het forum ook die vraag al eens gesteld. Het dak heeft geen mogelijkheden om automatisch dicht te gaan.... verder maakt mijn dak bij 80 km per uur ook een hoop lawaai, wanneer je de windgeleider naar beneden trekt hoor je in plaats van gesuis een soort rondzingen en een beetje gebulder... waarom niet gewoon een spoilertje ervoor zoals vroeger....
Thom
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05.11.2005 - 23:41
- Locatie: Wagenberg
Bart, ik geloof je onmiddelijk als je zegt dat het fabrieksschuifdak sinds MY 2005 stiller is geworden. Ik kan alleen vergelijken met m'n vorige auto waar een Webasto/Hollandia dak in zat en dat dak vind ik echt véél stiller dan het fabrieksdak.
Rovinge, ik vind de bekerhouders onder het jalouzietje wel handig, zit op een goeie plek (overigens: de verlichting is ook zichtbaar mét bekerhouders). Die bekerhouders in de middenarmsteun begrijp ik niet ..........
Rovinge, ik vind de bekerhouders onder het jalouzietje wel handig, zit op een goeie plek (overigens: de verlichting is ook zichtbaar mét bekerhouders). Die bekerhouders in de middenarmsteun begrijp ik niet ..........
If you are so smart, why don't you drive a Volvo too?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Webasto is volgens mij ook de fabrikant van het Volvodak
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05.11.2005 - 23:41
- Locatie: Wagenberg
Ik dacht het niet Bart, ik herken eigenlijk niets van het Webasto/Hollandia dak in het fabrieksdak. Maar dat zegt natuurlijk niet alles. De verschillen zijn er. Het windgeruis kan natuurlijk al veroorzaakt worden doordat het dak een centimetertje meer of minder naar voren/achteren is geplaatst ..........
If you are so smart, why don't you drive a Volvo too?
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Het schuif/kanteldak af fabriek is van Inalfa en al een aantal jaren in gebruik in de modellen S60, V70, S80 en XC90. In 2004 is de positie van de comfort stand iets verschoven om windruis te verminderen. Automatisch dichtlopen is niet voor gekozen om veiligheidsreden, ondanks het feit dat op het dak een knelbeveiliging aanwezig is. Deze knelbeveiliging is ook snelheidafhankelijk.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998