Zo, nog redelijk vers op dit forum en er meteen maar gebruik van maken :oops: !
Vandaag heeft mijn pas aangeschafte S60 nieuwe sappen, filters en bougies gekregen en tevens had ik de Volvo specialist gevraagd om de verlaagde achterveren te vervangen door de originele die ik erbij had geleverd.
Auto is een dag onder handen geweest, maar de specialist had nog geen kans gezien om de veren te vervangen. Dit was volgens hem een mogelijk lastig karwei, dat speciaal gereedschap vereiste en hij durfde het om 16.00 uur niet aan om er nog aan te beginnen. Hij vertelde mij desgevraagd wel eerlijk dat hij nog nooit eerder achterveren had vervangen bij een S60.
Vraag aan de kenners op dit forum is dus:
Is het werkelijk zo lastig om een stel achterveren te vervangen en welk speciaal gereedschap is hier dan wel voor nodig? :?
Ik heb regelmatig zelf aan auto's gewerkt, maar nooit aan een multilink achterwielophanging als bij een S60, dus wie weet er meer van?
Achterveren vervangen
Is toch een heel werkje en daar zou ik ook niet meer om 16:00 uur mee beginnen.
Ongeveer (in het kort) als volgt;
Volvo wil graag dat je eerst de veer met een stuk speciaal gereedschap op de draagarm vast zet. Waarom? Dat weet een ander op dit forum misschien wel.
De centrale moer van de bovenste schokdemperophanging los draaien.
De uit einden van draagarmen aan elkaar vast maken (stevig touw of spanband.
Om wat ruimte te maken, remklauw en ABS-sensor demonteren, even ergens aan ophangen.
Dan de schokdemper verwijderen.
Vervolgens met een veren "tang" de veer in elkaar drukken.
Tip maak van te voren even een foto hoe het zat. Ook hoe de verentang op de veer zit, want er is weinig ruimte om te draaien.
Andere veer monteren. Houd ook enige afstand tussen het uiteinde van de veer en het punt in de draagarm.
Iets vergeten?
Oja, alles weer goed vast zetten.
Ongeveer (in het kort) als volgt;
Volvo wil graag dat je eerst de veer met een stuk speciaal gereedschap op de draagarm vast zet. Waarom? Dat weet een ander op dit forum misschien wel.
De centrale moer van de bovenste schokdemperophanging los draaien.
De uit einden van draagarmen aan elkaar vast maken (stevig touw of spanband.
Om wat ruimte te maken, remklauw en ABS-sensor demonteren, even ergens aan ophangen.
Dan de schokdemper verwijderen.
Vervolgens met een veren "tang" de veer in elkaar drukken.
Tip maak van te voren even een foto hoe het zat. Ook hoe de verentang op de veer zit, want er is weinig ruimte om te draaien.
Andere veer monteren. Houd ook enige afstand tussen het uiteinde van de veer en het punt in de draagarm.
Iets vergeten?
Oja, alles weer goed vast zetten.
- Gertjan R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
- Locatie: Paterswolde
Ik heb het gedaan. En zoals bij het onderwerp "nivoregeling" geschreven: geen aanrader. Er zit de nodige spanning in de achterwielophanging. Onderdelen loshalen geen probleem
. Zaken weer in elkaar zetten wel
.
Ik zou een voordelige Volvo-specialist inzetten.
Succes :physassult:


Ik zou een voordelige Volvo-specialist inzetten.
Succes :physassult:
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
- rhs60
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
- Locatie: Rijsbergen (N.Br.)
Dus zelf gedaan (wel op een brug in een goed uitgeruste werkplaats)! Met hulp in twee uur en een beetje exclusief koffie.Gertjan R schreef:Ik heb het gedaan. En zoals bij het onderwerp "nivoregeling" geschreven: geen aanrader. Er zit de nodige spanning in de achterwielophanging. Onderdelen loshalen geen probleem. Zaken weer in elkaar zetten wel
.
Ik zou een voordelige Volvo-specialist inzetten.
Succes :physassult:
Hier dan de truck:
- Auto op de brug
- Wiel eraf
- Spanner op de veer
- Schokdemper los
- Stabilisatorstang los
- Draagarm ondersteunen met een stempel
- Bout aan binnenzijde draagarm losmaken
- Langzaam de druk van de draagarm aflaten
- Draagarm wegkantelen en veer demonteren
- Omgekeerde volgorde monteren
Gaat trouwens bijna niet zonder hulp

Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
- Gertjan R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
- Locatie: Paterswolde
Mijn complimenten! :propellerhead: Ik denk zeker dat een brug een stuk prettiger werkt dan zonder.
Bevallen de orginele veren nu ook beter dan de verlagingsveren?
Bevallen de orginele veren nu ook beter dan de verlagingsveren?
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
- rhs60
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
- Locatie: Rijsbergen (N.Br.)
Als jij het zonder brug heb gedaan, dan begrijp ik dat het een erg lastig karwei is geweest!! :scratch:
Nu komt het:
De originele veren (hebben er blijkbaar maar 2 weken onder gezeten, dus als nieuw) geven op het eerste gevoel geen enkele negatief effect ten opzichte van de verlaagde veren. Wegligging is voor het gevoel precies gelijk, comfort is iets beter.
De oude verlagingsveren waren overigens totaal weg. Veel roest en de linkerveer blijkt bijna 3 cm korter te zijn geworden dan de rechterveer (in ontspannen toestand) :?
Nu komt het:
De originele veren (hebben er blijkbaar maar 2 weken onder gezeten, dus als nieuw) geven op het eerste gevoel geen enkele negatief effect ten opzichte van de verlaagde veren. Wegligging is voor het gevoel precies gelijk, comfort is iets beter.
De oude verlagingsveren waren overigens totaal weg. Veel roest en de linkerveer blijkt bijna 3 cm korter te zijn geworden dan de rechterveer (in ontspannen toestand) :?
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat zijn dan kwalitatief erg slechte veren geweest. Staat er nog een merk op, en wat voor kleur zijn (waren) ze?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rhs60
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
- Locatie: Rijsbergen (N.Br.)
Ze waren rood (althans, voor 80% verroest en dan bedoel ik ook echt verroest!). Een merk is niet meer te achterhalenedraket schreef:Dat zijn dan kwalitatief erg slechte veren geweest. Staat er nog een merk op, en wat voor kleur zijn (waren) ze?
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG