ineens niet starten

Alles over de 440 / 460
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Beste Volvo'ers, mijn eerste helaas spijtige bericht op dit forum (had graag begonnen met een vrolijker vraag)

mijn volvo 440 1.8i uit '95 start van het een op het andere moment niet.. De ene dag nog lekker boodschappen mee gedaan, neergezet, volgende dag starten.. en niks..

noujah, niks... alles springt aan, startmotor draait rond, alleen hij slaat gewoon niet aan.

In de snelheid heb ik wel even gekeken of ik iets van vonk heb, maar volgens mij niet (ik ben mn kever gewend waar ik gewoon een stuk ijzer in de dop stop en een opsodemieter krijg haha)

ik lees her en der op internet dingen over de bdp sensor, de bobine doormeten, hoofdrelais etc etc, maar dat zijn allemaal van die oude, onafgemaakte topics helaas

ik kan prima een en ander zelf doen, alleen is mn volvo net wat nieuwer (en nog onbekend voor mij) om zomaar wat te gaan sleutelen

waar begin ik?

kleine noot: hij rijd op lpg, maar start tevens niet als ik hem op benzine zet.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Check eerst de zekeringen.

Ik zou inderdaad kijken of hij een vonk heeft bij de bougies, maar ook bij de verdeelkap op de middelste pin.

Geen vonk?, controleer voor de zekerheid de 12V voeding naar de ontsteking, uiteraard wel op contact zetten ;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Controleer of de motor wel brandstof krijgt. Kan je simpel doen door de auto op contact(standII) te zetten en te luisteren of je de brandstofpomp hoort.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Precies wat de jongens zeggen doen, check de vonk, schakelaar op benzine zetten, even vol gas starten, ruik je benzine dan is dat wel okee betreft benzinepomp.

Controleer ook je benzinefilter.

Slechte vonk/verbranding. zie bougie zal er zwart uit zien.
Ontstekingshuis/verdelerkap loshalen, en kijk of er witte aanslag/koek-achtig spul op de aluminium puntjes bevinden, deze witte aanslag schoonmaken met een scherpe platte schroevendraaier, alles terug plaatsen en starten.
Start deze, gelijk vervangen naar een nieuwe verdelerkap.

Volgende stap, vriend opbellen en vragen voor aantrekken, slaat deze nog niet aan, compressie meten v/d zuigers, en kijk of tijd/timing v/d ontsteking goed is.

We horen het wel,

Succes ..
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Oja , nog een goeie: kijk even door een kiertje van de kap naar de distributieriem of deze er nog op ligt, je kunt ook tijdens het starten (iemand anders laten starten) even door de vulopening kijken van de olie, je nokkenas moet ronddraaien.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Nou, ik heb braaf gedaan wat jullie me hebben opgedragen (waarvoor dank!)

nokkenas draait rond, dus joepiedepoepie, mn riem zit er nog op

bij volgas starten komt er een flinke benzinewalm mn gezicht in uit de uitlaat

ik heb de kabel van de bobine naar de verdeler getest, maar ik kreeg nog niet het kleinste schokje..

ik ben gaan meten op de bekabeling naar de bobine, mij leek dat er wel èrgens spanning op zou moeten staan wanneer ie op contact staat, maar niks. Er zit een bruine, roodwitte, zwart witte en zwarte draad op, toch? geen van alles spanning..

en alle zekeringen in de zekeringenkast zijn in orde..

wat is nu de volgende stap?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Geen vonk kan liggen aan bobine, vliegwielsensor, contactslot of relais achter het handschoenkastje. Of de rotor/verdeelkap is aan vervanging toe. Daar zou ik eerst mee beginnen, bougies, verdeelkap+rotor en kabels vervangen. Pas als die basis zaken in orde zijn verder zoeken. Hier kan je manual downloaden hoe de bovengenoemde zaken door te meten. Verder staat erin hoe je de diagnosebox op de linker schokbrekertoren in socket 2 kan uitlezen op eventuele foutcodes. Is makkelijk te doen, enige wat je nodig hebt is pen en papier.
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Iroll schreef:Geen vonk kan liggen aan bobine, vliegwielsensor, contactslot of relais achter het handschoenkastje. Of de rotor/verdeelkap is aan vervanging toe. Daar zou ik eerst mee beginnen, bougies, verdeelkap+rotor en kabels vervangen. Pas als die basis zaken in orde zijn verder zoeken. Hier kan je manual downloaden hoe de bovengenoemde zaken door te meten. Verder staat erin hoe je de diagnosebox op de linker schokbrekertoren in socket 2 kan uitlezen op eventuele foutcodes. Is makkelijk te doen, enige wat je nodig hebt is pen en papier.
bougies zijn onlangs vernieuwd.. Aangezien ik vanaf de bobine al geen signaal krijg, lijkt het mij dat ik de verdeler al kan overslaan. Voordat die gaat werken zal ie toch eerst signaal moeten krijgen?

socket 2 geeft overigens braaf melding 1-1-1
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Heb je een alarm wat de spanning van de ontsteking onderbreekt?
Zo niet, dan zou het kunnen zijn dat de schakelaar achter de contactsleutel niet meer naar behoren functioneert.
Volg de weg van de accu naar de bobine via het elektrische schema (zie skydrive), de enige tussenliggende componenten zijn contactslot en zekering en eventueel een alarm of start onderbreker die de spanning van de bobine afhalen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Het klopt dat je niets meet met het contact aan, op de draadjes v/d bobine ( net geprobeerd ), misschien indd vliegwiel sensor of de relais wat Iroll al aangaf.

Succes
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Ja Wim dah kan ook nog ja?
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de rhenix stuk denk ik?
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

ik heb geen alarm of startonderbreker..

ik heb zojuist volgens de eerder gestuurde handleiding getest of de ontstekingsmodule goed is. De weerstand over punt A en 1 is 0,06. Die moet 0 Ohm zijn, en dat is het dus ook lijkt me. Wanneer ik probeer te starten knippert mijn testlampje echter niet op punt 1 en 2 (de voeding van de bobine)

dus ik kan volgens jullie nu het beste zoeken naar een kabelbreuk?


overigens enorm fijn dat jullie zo snel reageren (en zelfs bij de eigen auto gaan testen voor me..) super!


en euh, wat is een rhenix?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

ik heb zojuist volgens de eerder gestuurde handleiding getest of de ontstekingsmodule goed is. De weerstand over punt A en 1 is 0,06. Die moet 0 Ohm zijn, en dat is het dus ook lijkt me. Wanneer ik probeer te starten knippert mijn testlampje echter niet op punt 1 en 2 (de voeding van de bobine)
Die 0,06ohm kan ook de interne weerstand van de multimeter zelf zijn. Hou even de twee draden van de mm tegen elkaar dan weet je 't.

Ik denk dat R&R trouwnes met rhenix de (fenix) ecu bedoelt. Zal een vergissinkje zijn, en zo niet dan meldt hij dat vanzelf :) rhenix zit nl in de 1e types.
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Iroll schreef:
ik heb zojuist volgens de eerder gestuurde handleiding getest of de ontstekingsmodule goed is. De weerstand over punt A en 1 is 0,06. Die moet 0 Ohm zijn, en dat is het dus ook lijkt me. Wanneer ik probeer te starten knippert mijn testlampje echter niet op punt 1 en 2 (de voeding van de bobine)
Die 0,06ohm kan ook de interne weerstand van de multimeter zelf zijn. Hou even de twee draden van de mm tegen elkaar dan weet je 't.
0,02-0,03 geeft ie aan.. en op de auto zat dat op 0,05 en 0,06.. lijkt mij prima toch?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als de bobine geen voeding krijgt dan verdenk ik of een van de 2 relais achter het handschoenkastje of het contactslot is gaar. Beide storingen komen regelmatig hier voorbij. Kan idd ook de ecu zijn, maar dat komt niet zo vaak voor. wat je nog kan doen is even de vliegwielsensor verwijderen en schoon maken en gelijk doormeten op de connector. Die zit onder het gasklephuis op de naad van versn.bak-motor. Zit vast met een halvemaanvormig beugeltje en 2 M11 boutjes. Er loopt een zwart snoer naar de connector. Maak de tip van de sensor schoon met contactspray en tandenborstel. Weerstand ong. 220ohm (±60ohm)
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

okay, ga ik daar morgen naar kijken.. kan ik die relais nog doormeten op de een of andere manier?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

okay, ga ik daar morgen naar kijken.. kan ik die relais nog doormeten op de een of andere manier?
Je kan even, onder het dashboard met je oor, luisteren of je het relais hoort klikken als je de sleutel omdraait.
Verder kan je het contactslot eruit trekken en kijken of daar iets fout zit met de contacten. Sleutel erin, op de accessoire stand 1, met een lamp zoeken naar een klein pin gaatje in de slot behuizing waar een paperclip in kan. Zit uit mijn hoofd links boven, is ff zoeken. Paperclip erin duwen en tegelijkertijd aan de sleutel trekken. Als het goed is trek je het slot er dan met de sleutel en al uit.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

En dan..tuut tuut tuut opgehangen.
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

nee zeker niet! maar de auto staat hier voor mn flatje (ik studeer) dus ik kan al niet zo gek veel doen en daarbij zit ik nu met inleverdata voor projecten, dus drukdrukdruk.. Als ik vanmiddag op tijd thuis ben kan ik ermee aan de slag gaan..
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”