Zoemend geluid na motor uitzetten D5 2006

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Volvopeter
2nd Gear member

Het is mij niet gelukt om via zoeken antwoord te krijgen op de vraag : Wat is de funktie van het enige tijd blijven lopen van een fan of motortje in de motorruimte wanneer ik de motor heb uitgezet.
Ik weet van het spontaan schoon/droog blazen in het interieur van mijn vorige D5 uit 2003 doch dit is echt in de motorruimte direct na het afzetten van de motor.
Het betreft mijn S60 D5 van 2006
The Rubberburner
1st Gear member

Mogelijk hoor je het motortje van de wervelklep. Ik ben er sinds kort achter dat dit na het afzetten van de motor nog een minuutje ofzo een zoemend geluid maakt.
Gast

mogelijk heb je een standkachel/bijverwarming die even nadraait, gebeurt bij mijn auto ook.
controleren aanwezigheid standkachel/bijverwarming: pijpje/buisje (meestal niet glad maar met ringen) onderaan de auto, linksvoor, direct achter de bumper. Meestal is dit buisje ook wat zwart omdat het een uitlaatpijp is en de dieselroet zich enigszins afzet.
Volvopeter
2nd Gear member

Zie nergens een pijpje of zo en via instructieboekje zie ik in de BC ook geen reacties op standkachel.
Volvopeter schreef:Het is mij niet gelukt om via zoeken antwoord te krijgen op de vraag : Wat is de funktie van het enige tijd blijven lopen van een fan of motortje in de motorruimte wanneer ik de motor heb uitgezet.
Ik weet van het spontaan schoon/droog blazen in het interieur van mijn vorige D5 uit 2003 doch dit is echt in de motorruimte direct na het afzetten van de motor.
Het betreft mijn S60 D5 van 2006
Gast

dan lijkt me de wervelklep een goede optie die mogelijk het geluid veroorzaakt.
Misschien toch even exact luisteren waar het geluid precies vandaan komt...
machiel88
1st Gear member

Is het niet de koelvan voor de radiator.? (of achter)
2007 - 2010: Volvo C70 coupe T5 zwart. BJ: MY'98
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)

Hoor je dit ook na afzetten nadat je de laatste kilometers rustig gereden hebt? Misschien de turbo die droog loopt. Had steeds gehoord dat je de laaste km vooraleer je de motor afzet rustig aan moet rijden. Dit om te vermijden dat je turbo droog loopt door gebrek aan smering. Hij zou nog een tijdje blijven doordraaien aan hoge toeren als je te snel je motor afzet.
Jers3n
5th Gear member

Is de zoemtoon er ook bij temperaturen boven de 5 graden? Zo niet, dan lijkt het op de bijverwarming die op (sommige) nieuwere D5-en aanwezig is. En er o.a. voor zorgt dat je interieur sneller warm is.

(is het een importauto?)

Check inderdaad ook eens op dat al eerder genoemde pijpje, heb je die wel dan zou wellicht via een software update de standkachel geactiveerd kunnen worden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Volvopeter
2nd Gear member

Dank voor alle suggesties maar ik ben er nog steeds niet uit wat er nou blijft lopen. Het geluid is er standaard zodra ik de motor uitzet en het maakt niet uit of de motor warm is of koud. Het geluid komt uit een zwart langwerpig kastje welke boven de radiator en koelfan zit. Zou graag foto laten zien maar krijg dat niet voor elkaar via deze reply en het is overigens geen import auto Jers3n.
kuupertie
4th Gear member

Hey

Ik betwijfel dat dit geluid uit je langwerpige klepje komt.
Volgens mij is dit de klep die "vroeger"de handmatige koud/warm klep van je inlaatspruitstuk was. Kortom....volgens mij wordt deze alleen gestuurd door een bimetaaltje ofzo (net als de golden olden choke klep)

Ik denk ook dat het het motortje van de wervelklep is.
Haal de kunststof kap maar eens van het blok af. Het motortje drijft de klep aan die in je inlaat zit. Bij mij zoemt en tikt deze ook altijd na.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”