geluid D5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 10:39
In januari dit jaar is mijn XC60 D5 afgeleverd. Gezien de hoeveelheid kilometers die ik tegenwoordig rijd is dat een diesel geworden. Omdat ik nogal van een geruisloze motor houd, heb ik hierover geaarzeld, maar over de D5 las ik op de volvosite: "Tegelijkertijd zorgt deze techniek voor een plezierig motorgeluid, dat doet denken aan dat van een zescilinder benzinemotor. De nieuwe motor heeft uitstekende waarden wat betreft geluidsproductie en geluidsperceptie, beter bekend als NVH of Noise, Vibration en Harshness." Tijdens de proefrit (b)leek deze claim te kloppen. Een aangenaam geluid. Ook na aflevering was ik nog tevreden, maar na verloop van tijd moest ik helaas merken dat de motor als niet teveel gas wordt gegeven tussen ongeveer 1400 tot 1700 toeren het ouderwetse dieselgeratel hinderlijk doorgeeft. Bij meer druk op de gaspedaal loopt de motor weer gelijkmatiger, maar als ik rustig door de bebouwde kom tuf, heb ik het idee in een ouderwets bestelbusje te rijden. Merkwaardig is overigens dat als de motor koud is, hij gelijkmatiger loopt. Herkent iemand dit probleem? Moet ik ermee leren leven (constateren dat Volvo nog steeds geen moderne geluidsarme diesel kan maken) of is het op te lossen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Hallo Frank, en welkom hier op het forum. We zijn hier erg gek op plaatjes, dus foto's van je bolide zijn welkom.
Tav het door jou ervaren probleem, misschien dat je in een iets te hoge versnelling rijdt? ik heb er in hetzelfde toerengebied alleen problemen mee wanneer ik dan veel gas geef om te versnellen dat het iets gaat dreunen, maar dat is toch wat anders dan het echte dieselgeluid zeg maar.
nu rijdt ik ook wel in een heel andere auto dan jij, maar de motor is in de basis hetzelfde.
Maar misschien is het een typisch XC60 kwaaltje? Ik zou er in ieder geval eens mee naar de dealer gaan en je verhaal daar neerleggen. Geef ze even de kans om er iets aan te doen, misschien moet er iets nagesteld worden? Belangrijk is ook hoeveel km je er inmiddels mee hebt gereden, is dat 5.000 km of 50.000 km?
Tav het door jou ervaren probleem, misschien dat je in een iets te hoge versnelling rijdt? ik heb er in hetzelfde toerengebied alleen problemen mee wanneer ik dan veel gas geef om te versnellen dat het iets gaat dreunen, maar dat is toch wat anders dan het echte dieselgeluid zeg maar.
nu rijdt ik ook wel in een heel andere auto dan jij, maar de motor is in de basis hetzelfde.
Maar misschien is het een typisch XC60 kwaaltje? Ik zou er in ieder geval eens mee naar de dealer gaan en je verhaal daar neerleggen. Geef ze even de kans om er iets aan te doen, misschien moet er iets nagesteld worden? Belangrijk is ook hoeveel km je er inmiddels mee hebt gereden, is dat 5.000 km of 50.000 km?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 10:39
Dank voor je reactie.
Het zit niet in de versnelling, want het is een automaat en het gaat om de situatie dat ik weinig gas geef. Bij meer gas geven, is het probleem weer weg. De dealer heb ik al in het probleem betrokken (ik heb nu ongeveer 7500 km gereden), maar zij zeggen dat er niets abnormaals aan de hand is.
Het zit niet in de versnelling, want het is een automaat en het gaat om de situatie dat ik weinig gas geef. Bij meer gas geven, is het probleem weer weg. De dealer heb ik al in het probleem betrokken (ik heb nu ongeveer 7500 km gereden), maar zij zeggen dat er niets abnormaals aan de hand is.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Herkenbaar, Volvo geeft hoog op over de huidige D5. Maar het is een blijft een 5 cilinder diesel, dat kan je niet verhullen. Met een oneven aantal cilinders zul je nimmer de rust en het geluid van een zescilinder kunnen halen. Staat tegenover dat menigeen het een fraai, turbine-achtig geluid vindt. Maar dat is een kwestie van smaak. Wmb had Volvo er goed aan gedaan om destijds, toen ze nog in de PAG van Ford zaten, de 2.7 (nu 3.0) V6 diesel op één of andere manier in de duurdere modellen te schroeven. Dan had men de klanten kunnen bedienen die meer prijs stellen op rust en souplesse dan de vijfcilinderroffel. Helemaal icm de ZF transmissie die bv. Jaguar monteert met deze motor, die is fenomenaal vergeleken met de trage, ietwat ongemanierde Geartronic van Aisin. Maar eea schijnt weer te maken te hebben met de beschikbare ruimte..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 10:39
Die vijfcilinderroffel vind ik op zichzelf niet onplezierig, al is een zescilinder een stuk rustiger. Het gaat mij om het onder sommige omstandigheden klepperen zoals ouderwetse diesels dat deden. Een fenomeen waar andere merken uit de klasse van Volvo al geruime tijd geen last meer van hebben.
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Als de automaat op het punt staat om terug te schakelen dan heeft ie het maar dat heeft meer te maken met te lage toeren denk ik... Als de auto nog koud en is en het vriest buiten dan hoor je echt tik tik tik. Maar voor de rest niet 

Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Tss.[-XWmb had Volvo er goed aan gedaan om destijds, toen ze nog in de PAG van Ford zaten, de 2.7 (nu 3.0) V6 diesel op één of andere manier in de duurdere modellen te schroeven.
Wat mij betreft IS volvo 5 cylinder!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Hallo Frank, heeft je dealer geen D5 automaat staan om mee te vergelijken? (anders moeten ze doe wel kunnen regelen voor je)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Ok, dat mag. Maarrrr:Tss.
Wat mij betreft IS volvo 5 cylinder!!
1) men stapt er nu sowieso al vanaf met de benzinemotoren;
2) in vergelijkende testen is er ALTIJD de opmerking dat de D5 minder geraffineerd is dan de concurrentie (loopcultuur, geluid bij accelereren e.d.);
3) de D5 verbruikt evenveel of misschien wel meer dan diezelfde concurrenten met een zescilinder;
4) 205 en straks 215pk is geen overdaad;
5) er is domweg gewoon vraag naar in het premiumsegment (denk vooral aan S80, V/XC70, XC60 en natuurlijk de XC90).
Ik denk dat er wel degelijk markt voor is, of misschien nog wel meer: was. Het was geen opmerking om Volvo af te serveren, meer een mening dat Volvo er wel bij zou varen als ze een fijne zescilinder dieselmotor zouden aanbieden. Men is doorgaans lyrisch over de T6, behalve over het verbruik. Need I say more? Daar ligt een gat...

Thom
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Als er markt voor is waarom gaat bmw dan 3 cilinders maken? VAG is al een tijdje bezig met downsizen, kleine motor met een opgefokte turbo, eens afwachten of die de 2 ton halen zonder dat de turbo kapot gaat.Tss.
Ik denk dat er wel degelijk markt voor is, of misschien nog wel meer: was. Het was geen opmerking om Volvo af te serveren, meer een mening dat Volvo er wel bij zou varen als ze een fijne zescilinder dieselmotor zouden aanbieden. Men is doorgaans lyrisch over de T6, behalve over het verbruik. Need I say more? Daar ligt een gat...
Thom
Door de milieu wetten kun je een 6 cilinder straks wel vergeten, die komt niet onder de co2 norm, spijtig maar helaas.
En wat jij aangaf over vermogen is grote onzin, 5 cilinder heeft in de meeste evenveel koppel als een 6 cilinder met dezelfde inhoud.
audi 2.7 v6
190 pk
400 nm
bmw 3.0 i6 (uit 3 serie)
204 pk
430 nm
bmw 3.0 i6 (uit nieuwste 5 serie)
204 pk
450 nm
volvo 2.4 i5
205 pk
420 nm
Ik denk dat elke leek zo kan zien dat de D5 gemiddelde beter presteert dan de Duitsers. Waar zit het verschil dan in vraag je je af? De versnellingsbak / aandrijving en waarschijnlijk is de turbo groter bij de Duitsers, waarschijnlijk voor de autobahn.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
- Locatie: Arnhem
Om weer even on topic te komen:
Ik heb een D5 met geartronic en herken je verhaal niet.
Ik heb een D5 met geartronic en herken je verhaal niet.
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 10:39
Gisteren naar aanleiding van mijn bericht, dat ik de mededeling dat er niets aan de hand is teleurstellend vond (moet ik constateren dat Volvo nog niet in staat is een geluidarme diesel te maken?) heb ik telefoon van de dealer gekregen. Dinsdag a.s. gaan ze de auto goed nakijken. Hopen dat ze het kunnen oplossen en ik niet nogmaals te horen krijg dat alles goed is.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Een D3 of D5 maakt geen "geluid" dat is muziek !
Voor mij moet ie niet stiller worden !
Voor mij moet ie niet stiller worden !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Gisteren toevallig een F10 530d mogen beluisteren op de parking bij Appie, en die is behoorlijk stiller als de D5.
Dat heeft ongetwijfeld met de 6 cylinder te maken.
Het is maar net wat je er voor over hebt, wil je naast een potente motor(in vergelijk met een polo bleumotion) ook sfeerverhogende optie's ben je bij de Duitse concollega's minimaal een euro ton verder.
Ik denk dat mensen in dit segment vaak niet helemaal meer duidelijk hebben wat"gewone" 4cylinders aan geluid produceren.
Met welk gemak en rust hun bolides snelheid maken.
Er zijn altijd betere/stillere/snellere auto's te krijgen, maar voorlopig ben ik bevoorrecht om een V70/D5/GT te kunnen/mogen rijden, ik heb ook een andere tijd gekend..
Dat heeft ongetwijfeld met de 6 cylinder te maken.
Het is maar net wat je er voor over hebt, wil je naast een potente motor(in vergelijk met een polo bleumotion) ook sfeerverhogende optie's ben je bij de Duitse concollega's minimaal een euro ton verder.
Ik denk dat mensen in dit segment vaak niet helemaal meer duidelijk hebben wat"gewone" 4cylinders aan geluid produceren.
Met welk gemak en rust hun bolides snelheid maken.
Er zijn altijd betere/stillere/snellere auto's te krijgen, maar voorlopig ben ik bevoorrecht om een V70/D5/GT te kunnen/mogen rijden, ik heb ook een andere tijd gekend..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 10:39
Mijn D5 maakte bij aanvang ook 'muziek', maar het dieselgereutel dat er (onder bepaalde omstandigheden) bijgekomen is, is een niet gewenste 'drumband'.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Aangezien het probleem zich eerst niet voordeed en nu wel, zou ik zelf een oliewissel voorstellen. Mocht dit geen soelaas bieden, is het een goed idee de motorsteunen even los te draaien en het blok "even" wat heen en weer te (laten) wiebelen en daarna de steunen weer aan te draaien. Tot die tijd zou je ook eens ergens anders kunnen tanken. Wellicht dat een zogenaamde premium brandstof het probleem vermindert.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Chris, welke motoren vergelijk je eigenlijk......??chris_zweden schreef:
audi 2.7 v6
190 pk
400 nm
bmw 3.0 i6 (uit 3 serie)
204 pk
430 nm
bmw 3.0 i6 (uit nieuwste 5 serie)
204 pk
450 nm
volvo 2.4 i5
205 pk
420 nm
.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hij pakt de 525d die te boek staat als 3.0d maar als handelsnaam 525d die doet idd 204pk,
De 'echte' 530d heeft 244pk
De 'echte' 530d heeft 244pk
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik tank idd de premium diesels en het maakt verschil in "geluids"beleving.Oceanracer schreef:Aangezien het probleem zich eerst niet voordeed en nu wel, zou ik zelf een oliewissel voorstellen. Mocht dit geen soelaas bieden, is het een goed idee de motorsteunen even los te draaien en het blok "even" wat heen en weer te (laten) wiebelen en daarna de steunen weer aan te draaien. Tot die tijd zou je ook eens ergens anders kunnen tanken. Wellicht dat een zogenaamde premium brandstof het probleem vermindert.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
De "i6" verwarde iets, maar staat voor inline 6 cilinder denk ik..diesel01 schreef:Hij pakt de 525d die te boek staat als 3.0d maar als handelsnaam 525d die doet idd 204pk,
De 'echte' 530d heeft 244pk
Chris heeft duidelijk nooit een i6 diesel gereden merk ik al..

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt