Geluid speakers rechtsachter valt weg, ik weet het niet meer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Brambo67
3rd Gear member

Ik weet het niet meer. Ik heb de Nokia Carkit uitgebouwd, de parkeerhulp ECU uitgebouwd, de aanhangermodule uitgebouwd en vervolgens de accu weer aangesloten; niks. Het geluid is heel zacht RA. Gisteravond deed ie het plots weer om vanochtend weer zacht te zijn.

Ik heb de AEM module (nog) niet kunnen vinden. Ik heb wel een foto bijgevoegd van de Nokia Carkit. De originele Nokia kabelboom lag er los bij! Op de foto's kun je zien hoe e.e.a. zit gemonteerd.

Het rare is dus dat ik al enkele malen 'gewoon' weer geluid heb gehad op het RA-kanaal. En nu is het dus weer heel zacht, evenals de piepjes van de parkeerhulp, die het dus wel doet. Wederom; hellup...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Brambo67
3rd Gear member

Ik heb de auto naar de dealer gebracht. Omdat de problemen steeds groter werden en mij niet 'mechanisch' van aard voorkwamen, ben ik gaan denken aan een storing. Vanochtend de auto naar de dealer gebracht en de fouten laten herstellen + de nieuwste software erop. Koste paar tientjes maar alles werkt weer. Het ligt idd aan de carkit dus het probleem kan weer de kop opsteken. Als dat gebeurt zal ik de HU850 moeten loskoppelen van de carkit en de carkit opnieuw installeren. Dank voor jullie reacties!
Brambo67
3rd Gear member

Helaas zijn na heel lang geen problemen te hebben gehad de problemen weer terug. Ik heb een en ander even uitgeschreven, misschien dat iemand van jullie er iets meer over kan zeggen. Volgens mij werkt het als volgt:

De park distance control sensoren in mijn achterbumper geven bij inschakelen van de ‘Reverse’ een signaal (via de ECU) aan de HU850 (via de AEM?), door een tekstbericht naar de display van de HU850 te sturen. Bij het signaleren van een obstakel worden alle audiokanalen ‘gemute’. Het rechtsachter kanaal wordt gebruikt om vervolgens de pieptoon te laten horen ter waarschuwing voor het naderende opstakel. Dat signaal gaat dus vanuit de park distance control ecu náár de HU850. De vraag is of dit via de AEM gaat, die kan ik namelijk niet vinden op de plek waar die zou horen te zitten.
In mijn configuratie kan tevens de Nokia CK100 een signaal afgeven aan de mutebox van de KRAM 84958 kabel waarmee het geluid van de HU850 en/of de versterker gemute worden (is het ‘line out’ van HU850 of ‘line in’ van de PA200 versterker?) Daarna komt het geluid van de CK100 door op de voorste speakers (via een interne versterker in de CK100 of via de PA200?)
De situatie nu is dat zowel het standaard geluid van de HU850 (CD en radio) als de pieptoon van de park assistant ECU (AEM?) heel erg zacht zijn op het kanaal rechtsachter. Als ik nu dus naar muziek luister hoor ik het alleen over mijn voorste speakers, middenvoor en linksachter. De carkit werkt nog en ook de Park Distance doet het nog, zijn het dus met een bijna onhoorbare pieptoon.
De vorige keren heb ik het op diverse manieren kunnen oplossen. Eerst was het voldoende om de minpool van de accu los te maken en even te wachten. De laatste keer echter lukte het alleen door de HU850 weer rechtstreeks op de kabelboom van de auto aan te sluiten, dus de gehele ‘lus’ met daarin de CK100 buiten te sluiten. Daarna zet ik de minpool weer aan de accu, doe de radio aan leg de GT6 in ‘reverse’ en laat de sensoren even reageren. Alles doet het dan weer en in dit geval zelfs enkele maanden lang…
Nu heb ik een aantal vragen:
  • Wordt de HU850 gemute of juist de PA200 versterker?
  • Als het geluid van de carkit door komt via de speakers, is dit dan via de HU850 en de PA200 of via een soort van ingebouwd versterkertje in de Nokia CK100?
  • Heeft een V70N Edition II Sport MY2007 met park distance control standaard een AEM module?
  • Zo ja, waar kan ik deze vinden?
  • Hoe kan ik in dat geval een carkit inbouwen die werkt mét de AEM? (let wel huidige carkit was ingebouwd bij aflevering door dealer)
  • Kan iemand in bovenstaande verschijnselen enige logica ontdekken?
  • Heeft iemand een suggestie dit op te lossen zonder de HU850 weer los te trekken? (individuele zekeringen los bijvoorbeeld)
  • Andere goeie ideeën?
Al met al is het een vervelende toestand omdat ik niet kan vertrouwen op de Park Distance nu. Heeft me van de week al bijna m’n bumper gekost dus wil ik het graag structureel oplossen.
Jers3n
5th Gear member

AEM-module hoort rechts achterin achter/bij het achterwiel onder de bekleding te zitten.
Zie ook HIER voor de installatie instructie. (voor zover je die nog niet had)

Ik denk niet dat er standaard een AEM module in zit (dat was bij onze XC70 ook niet zo, staat meen ik als accessoire in prijslijst), zeker niet als er geen geïntegreerde telefoon (icm met PDC) of standkachel met afstandsbediening in zit.

Of het ontbreken van een AEM deze problemen kan verklaren weet ik niet, maar de dealer zou toch moeten weten dat voor een juiste werking van de carkit en park-distance-control een AEM-module vereist is en ook kunnen zien of er een AEM geïnstalleerd is? (hiervoor moet software geladen worden via VIDA)

Voor zover ik weet zou de carkit zonder AEM alles muten gedurende het gesprek, dus ook de piepjes van de PDC, de mutekabel van de carkit gaat nu immers rechtstreeks in HU/versterker.
Als er een AEM in zit zou de carkit, volgens mij, ook op de AEM aangesloten moeten zitten (met speciale kabel naar AEM achterin de auto) en niet rechtstreeks op de HU/versterker.

Dit is hoe ik het me zo 1,2,3 kan herinneren van de ontvangen info bij installatie van de AEM bij ons. Het is overigens geen goedkoop ding die AEM-module, meer dan 200 euro staat me bij.
Bij onze XC werkt de parc-distance-control nu ook als ik aan de telefoon ben (gesprek via voorste box en piepjes via achter, radio en navigatie gemute).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Brambo67
3rd Gear member

Inmiddels weet ik inderdaad zeker dat er geen AEM in zit. Er zit namelijk geen zekering op de daartoe bestemde plek.... Had ik natuurlijk eerder moeten bedenken. Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd; eerst de min eraf en daarna (+10 min.) weer terug, niet het gewenste resultaat, toen de zekeringen van Audio, versterker, PDC eraf, geen gewenst resultaat. Uiteindelijk maar weer de beproefde maar nare methode; radio naar voren gehaald, groene stekker van KRAM kabel d'r uit, originele groene stekker uit andere kant van KRAM kabel, in de radio, min d'r weer op en alles weer klaar. Is te doen maar de kans op beschadigingen groot en het 'voelt niet goed'.

Het zit'm dus in ieder geval in de headunit. Er gaat blijkbaar iets mis als ik de achteruit in leg terwijl de CK100 ook een signaal geeft. Het gevolg is dus het hierboven beschreven probleem dat het kanaal rechtsachter op een tiende van z'n vermogen speelt. Even de HU850 weer rechtstreeks op de Volvo kabelboom en het werkt weer.

Het rare is dat ik zoals boven beschreven de kabel al eens heb vervangen door een nieuwe versie. Het zit dus ook niet in de mute box van de KRAM kabel. Het is bovendien meer dan een half jaar goed gegaan. Wie nog meer tips heeft; graag.

Ik dacht trouwens altijd dat je met PDC ná MY2004 altijd een AEM had, blijkbaar niet dus.
edraket
7th Gear member

Ik heb in mijn auto ook standaard de AEM module, terwijl er bij mij geen PDC op zat. Waar die wel voor werd gebruikt weet ik nog steeds niet, maar PDC inbouwen was dus erg eenvoudig. Wel even de software laten laden bij de dealer natuurlijk voor de PDC.

Waarom denk je dat het in de headunit zit? Als je alles origineel zonder KRAM aansluit werkt het toch? Dan zou ik juist concluderen dat er ergens een stoorsignaal wordt gegenereerd waardoor de unit in storing gaat.
Mute vind denk ik plaats op de HU, niet in de eindversterker.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Brambo67
3rd Gear member

edraket schreef:Waarom denk je dat het in de headunit zit? Als je alles origineel zonder KRAM aansluit werkt het toch? Dan zou ik juist concluderen dat er ergens een stoorsignaal wordt gegenereerd waardoor de unit in storing gaat.
Omdat juist bij de 'standaard' aansluiting alles weer werkt. Ik bedoel niet te zeggen dat de HU stuk is maar het lijkt alsof er een mute voor het kanaal rechtsachter blijft 'hangen' of zoiets. Het is immers ook het enige kanaal dat een signaal ontvangt van de ECU van de PDC. Die ECU zit blijkbaar rechtstreeks op het boordnet (melbus?) van de auto en geeft het signaal. Ik moet eigenlijk nog even uitzoeken hoe de KRAM mutebox werkt. Wellicht kan ik het kanaal rechtsachter 'bypassen'. Dan heb ik weliswaar geen volledige mute maar ook niet meer die ellendige storing. Ik ben alleen bang dat als ik ergens een kabel doorknip ik misschien helemaal geen geluid meer krijg rechtsachter. Ik heb de vorige kabel van KRAM ook nog, ik zal wel eens kijken wat het is.

Als jij de AEM hebt dan zul je ook een zekering hebben op de daartoe bestemde plek neem ik aan?
edraket
7th Gear member

Geen idee welke zekering dat is? Als je aangeeft welke bij jou ontbreekt lkan ik even kijken.

Bypassen gaat niet werken omdat je de unit open moet maken, en dan een IC pootje moet zien te vinden die de mute regelt. Lijkt me onbegonnen werk zonder schema.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Brambo67
3rd Gear member

edraket schreef:Geen idee welke zekering dat is? Als je aangeeft welke bij jou ontbreekt lkan ik even kijken.

Bypassen gaat niet werken omdat je de unit open moet maken, en dan een IC pootje moet zien te vinden die de mute regelt. Lijkt me onbegonnen werk zonder schema.
Ik ben er inderdaad ook bang voor. De zekering kun je vinden in je User Manual, volgens mij op blz. 189 :D In ieder geval zit deze achterin achter het luikje links.
crackedtooth
5th Gear member

Brambo67 schreef:
edraket schreef:Waarom denk je dat het in de headunit zit? Als je alles origineel zonder KRAM aansluit werkt het toch? Dan zou ik juist concluderen dat er ergens een stoorsignaal wordt gegenereerd waardoor de unit in storing gaat.
Omdat juist bij de 'standaard' aansluiting alles weer werkt. Ik bedoel niet te zeggen dat de HU stuk is maar het lijkt alsof er een mute voor het kanaal rechtsachter blijft 'hangen' of zoiets. Het is immers ook het enige kanaal dat een signaal ontvangt van de ECU van de PDC. Die ECU zit blijkbaar rechtstreeks op het boordnet (melbus?) van de auto en geeft het signaal. Ik moet eigenlijk nog even uitzoeken hoe de KRAM mutebox werkt. Wellicht kan ik het kanaal rechtsachter 'bypassen'. Dan heb ik weliswaar geen volledige mute maar ook niet meer die ellendige storing. Ik ben alleen bang dat als ik ergens een kabel doorknip ik misschien helemaal geen geluid meer krijg rechtsachter. Ik heb de vorige kabel van KRAM ook nog, ik zal wel eens kijken wat het is.

Als jij de AEM hebt dan zul je ook een zekering hebben op de daartoe bestemde plek neem ik aan?
mute functie weg is ook zonde.
laatst nog naar gevraagd

Parking support kost € 605,00 incl btw en montage

Met uitschakeling radio € 911,00 incl btw en montage

Is het geen alternatiefd om de parrot te vervangen door bv de GROM met een bluetooth dongle?
weet niet hoe prettig in gebruik tov parrot en je moet microfoon via de a stijl inbouwen, maar dan heb je ook meteen ipod/usb ingang
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
roadrage
2nd Gear member

hmm misschien lees ik eroverheen maar heb je met normale audio bijv. radio wel geluid over alle speakers of is die RA dan ook zacht ??

ik heb namelijk sinds kort een soort gelijk probleem mijn RV speakers doen het soms wel en soms niet. springt soms spontaan aan bij bochtend of harde onderwegen.
Bij mij blijkt dit dus een klein kabelbreukje te zijn van de vertakking naar de diverse speakers (RV) kabeltje dus. dit is hoogstwaarschijnlijk gebeurt nadat ik de GROM heb ingebouw een tijdje terug.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Brambo67
3rd Gear member

roadrage schreef:hmm misschien lees ik eroverheen maar heb je met normale audio bijv. radio wel geluid over alle speakers of is die RA dan ook zacht ??

ik heb namelijk sinds kort een soort gelijk probleem mijn RV speakers doen het soms wel en soms niet. springt soms spontaan aan bij bochtend of harde onderwegen.
Bij mij blijkt dit dus een klein kabelbreukje te zijn van de vertakking naar de diverse speakers (RV) kabeltje dus. dit is hoogstwaarschijnlijk gebeurt nadat ik de GROM heb ingebouw een tijdje terug.
Verder nooit problemen. Het doet zich denk ik voor als zowel de Nokia CK100 in combinatie met de KRAM mutebox én de PDC ECU gelijktijdig een signaal naar de HU sturen. Aangezien ik de ECU al een keer heb verwijderd en dat niets oploste weet ik nu i.i.g. dat ik daar niet de oorzaak moet zoeken.
Brambo67
3rd Gear member

crackedtooth schreef:
Brambo67 schreef:

mute functie weg is ook zonde.
laatst nog naar gevraagd

Parking support kost € 605,00 incl btw en montage

Met uitschakeling radio € 911,00 incl btw en montage

Is het geen alternatiefd om de parrot te vervangen door bv de GROM met een bluetooth dongle?
weet niet hoe prettig in gebruik tov parrot en je moet microfoon via de a stijl inbouwen, maar dan heb je ook meteen iPod/usb ingang
Het gaat om een Nokia CK100, misschien doet een Parrot het juist wel beter. In mijn vorige Edition Sport had ik een Parrot i.c.m. de PDC en nooit één probleem gehad! Enige nadeel is dat ik dan de mic. moet vervangen (Nokia niet compatibel met Parrot) Mijn vrouw heeft een Parrot in d'r Polo en die werkt eerlijk gezegd beter dan mijn Nokia (ik heb nl. ook een Nokia telefoon) Een GROM had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, werkt dit beter in de praktijk?
crackedtooth
5th Gear member

voordeel ervan als je toch dingen gaat vervangen/uitzetten dat je dan ook ipod connectie en usb muziek hebt wanneer de parrot probleem is

maaar gedeeltelijke draad beschadiging klinkt ook logisch hoor, ooit ook zo'n speaker gehad die om de zoveel tijd wat wegviel, was een onvolledig contactpunt, maar blijft lastig puzzelen
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Brambo67
3rd Gear member

crackedtooth schreef:voordeel ervan als je toch dingen gaat vervangen/uitzetten dat je dan ook iPod connectie en usb muziek hebt wanneer de parrot probleem is

maaar gedeeltelijke draad beschadiging klinkt ook logisch hoor, ooit ook zo'n speaker gehad die om de zoveel tijd wat wegviel, was een onvolledig contactpunt, maar blijft lastig puzzelen
Ik denk niet dat het dat is. Het probleem doet zich nl. bijna nooit voor en als het gebeurt kan ik het herstellen door de HU rechtstreeks weer aan te sluiten. Bovendien valt het geluid ook niet volledig weg maar slechts gedeeltelijk.
crackedtooth
5th Gear member

slecht contact tussen HU en parrot dan? gedeeltelijke draadbeschadiging=mindere geleiding kan dus ook gewoon lager geluid geven
Brambo67
3rd Gear member

Inmiddels ben ik enkele maanden verder en heb ik besloten de KRAM bundel tussen mijn headunit HU850 en de Nokia carkit CK-100 te verwijderen. Ik heb het geluid van de carkit nu aangesloten op de speaker in mijn hoofdsteun die er tot nog toe werkeloos in zat. Door deze actie heb ik de mute-functie verwijderd en zou het probleem zoals in deze topic beschreven, moeten verdwijnen.

Gedurende een aantal weken is het ook zo gegaan. Bij een binnenkomend telefoontje wordt het geluid via de Nokia carkit doorgegeven via de in de hoofdsteun gemonteerde speaker. De radio moet ik dan uiteraard handmatig uitschakelen.

Het ging dus enkele weken goed.... Afgelopen week weer hetzelfde probleem. Ik reed achteruit en géén piep, piep, piep toen ik een andere auto naderde. Toen ik even later de radio weer aanzette ook weer een zéér gedempt geluid rechts achter.

Ik heb dit weekend een aantal dingen geprobeerd maar het enige dat soelaas heeft geboden is de gehele middenconsole weer uitbouwen en de groene stekker uit de HU850 halen. Daarna weer de accupool aangesloten en even getest. En ja hoor, weer geluid rechtsachter. Ik had eerst ook al even alleen de minpool van de accu losgegooid maar dat bood geen oplossing. De stekker moet er echt uit aan de achter kant.

Het probleem bestaat nog steeds al is een boosdoener uitgezonderd; de carkit kan het niet doen want de mute-functie is nu verwijderd. Dat betekent dat het zit in de HU850, de PA-200 versterker of de ECU van de PDC (park distance control) Of uiteraard een combinatie hiervan. Ook kan het worden opgelost door de HU850 te ontdoen van de verbinding met spanning maar dan alleen door de gehele stekker uit het apparaat te halen en niet door de minpool van de accu los te gooien.

Ik heb inmiddels de HU850 uitgebouwd en alleen het inbouwraam met het bedienpaneel voor de airco weer ingebouwd. Da's natuurlijk niet ideaal maar misschien weet iemand of dit aan de HU850 ligt? Kan deze head unit buiten de auto worden doorgemeten bijvoorbeeld? En zo ja, wie kan dit?

In een ander topic heb ik trouwens ook om suggesties gevraagd voor wat de reden kan zijn dat de HU850 vaak reboot na het starten van de auto. Eigenlijk gebeurt dan hetzelfde als dat de accupool even los is geweest. Misschien heeft het een met het ander te maken. Graag jullie ideeën.
edraket
7th Gear member

Radio doormeten lijkt me ondoenlijk. Wat je zou kunnen doen is de radio omruilen bij de dealer voor een nieuwe. Dat kost 360 euro. Omdat de radio af en toe "reboot" verdenk ik deze wel eerlijk gezegd, maar aan de andere kant hangt alles aan het melbus systeem en heeft invloed op elkaar. Dit zijn echt horror storingen die heel lastig te vinden zijn.
Wellicht kun je nog het beste naar de dealer. Die kan makkelijker dingen uitwisselen zonder dat je de onderdelen direct moet aanschaffen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Brambo67
3rd Gear member

Bedankt voor je reactie. Ik heb de HU-850 er nu uitliggen dus is misschien nu wel het moment. Aan de andere kant vind ik die 360 euro ook wel veel voor voornamelijk Radio 1 luisteren... 'T is alleen zo bere-irritant. Ik kwam er trouwens nu wel achter dat zonder HU je ook geen PDC signaal hebt. Wat inderdaad bevestigt dat alles aan elkaar hangt want de PDC heeft de HU nodig om het piepsignaal af te geven.
edraket
7th Gear member

Kan er geen PDC sensor stuk zijn? Wellicht even proberen een andere te monteren. Ik heb er nog wel een paar liggen als je eens wat wilt proberen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”