Zwaar ongeval, maar we leven nog.

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gesloten
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

PeeJay schreef:
945i schreef:@Daf 46, altijd een uitwijkmogelijkheid open houden en natuurlijk die spiegels, die dingen zijn zo belangrijk en onderschat, dat wil je niet weten.
En anticiperen zoals je zelf al zegt.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je 3 rijstroken hebt met aan beide zijden vangrails, dan kan je geen kant op als het ineens stilstaat en de achteropkomende auto's merken de file niet op.

Zelf heb ik door snel uit de stilstaande te rijden al eens een aanrijding aan de achterzijde voorkomen, maar die mogelijkheid/ruimte is er lang niet altijd.
Om nog maar te zwijgen wat er gebeurt als de auto achter je in de file stilstaat, maar ineens aan de kant gaat omdat hij/zij ziet dat er eentje aankomt die niet op zit te letten, heb je het dan ook door?.

Ik ben het volledig met 945i eens voor wat betreft het anticiperend rijden, maar er zijn gewoon grote idioten op de weg (met name in het weekend), waar bij tijd en wijle niet tegenop te anticiperen valt. En op dat moment hoop ik voordeel te hebben van het incasseringsvermogen van mijn auto.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

In zo een geval dus eerder gas los om zo achterliggers "op te vangen" en er zeker van te zijn dat ze zien dat je gaat remmen....
Niemand zei dat autorijden makkelijk was he.... je moet er constant bij zijn met je hoofd.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

@ diesel, misschien gaan de zaken een keer zo goed dat jij zeker weten dan een 5 gaat kopen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

En als je met alarmlichten al stilstaat en er komt iemand over het viaduct achteroprijden? Dit was het geval in mijn situatie. Ik kon in de binnenspiegel al zien dat de 2 jongens met elkaar aan het praten waren en niet aan het opletten waren. De man die direct achter mij stond (Volvo 245), begon ook bijzonder zenuwachtig in de spiegels te kijken en ook hij had alarmlichten aan.

Niet in elk situatie zijn er de mogelijkheden om het ongeluk te voorkomen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

PeeJay schreef:Niet in elk situatie zijn er de mogelijkheden om het ongeluk te voorkomen.
Klopt.
Wat niet wegneemt dat je met anticiperen veel elende kan voorkomen. Maar als je achteraan een file stilstaat ben je meestal uitgeanticipeerd :)
V70 2.4 140 MT 2001 LPG: Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Nee hoor, in Nederland hebben we praktisch op elke snelweg een pechstrook , als je achteraan in die file staat, hou dan genoeg afstand tot je voorganger zodat je die strook op kan vluchten als er onheil in je spiegel opdoemt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

945i schreef:Nee hoor, in Nederland hebben we praktisch op elke snelweg een pechstrook , als je achteraan in die file staat, hou dan genoeg afstand tot je voorganger zodat je die strook op kan vluchten als er onheil in je spiegel opdoemt.
Mja, nu ik rijdt hier in België vooral op de E40 Gent-Brussel en die is aan de smalle kant, tracé was oorspronkelijk een 2x2 en daar is nu een 2x3 ingepropt, komen daarbij nog redelijk wat bochten en heuvels ...
V70 2.4 140 MT 2001 LPG: Afbeelding
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

945i schreef:Nee hoor, in Nederland hebben we praktisch op elke snelweg een pechstrook , als je achteraan in die file staat, hou dan genoeg afstand tot je voorganger zodat je die strook op kan vluchten als er onheil in je spiegel opdoemt.
Op praktisch elke snelweg inderdaad, tenzij het spitsuur is en de vluchtstrook als 3e rijstrook gebruikt wordt ;)

Tussen Apeldoorn en Arnhem (A50) en Meppel-Zwolle (A28) zijn er stukken waar ik een serieus probleem zou hebben bij een noodstop en snel achteropkomend verkeer.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

Sterke bewering hoor, alle ongelukken kunnen voorkomen. Wat is ook alweer het voornaamste kenmerk van een ongeluk? Juist ja.
Anticiperend kun je iedere dag heel veel levens redden, inclusief die van jezelf, maar er zijn absoluut situaties denkbaar waarbij je kansloos bent.
Denk aan provinciale wegen en een tegenligger krijgt een hartinfarct? Of sterker nog, probeert zelfmoord te plegen? Een vrachtwagen door de middenberm van een drukke snelweg? Etc.
Wat passieve veiligheid betreft heeft Volvo 1 belangrijk punt al jaren voor op de concurrentie, en dat is de plaatsing van de brandstoftank, onder de bodem, voor de achteras. Is weinig aandacht voor maar een ieder die ziet waar de tank van bijvoorbeeld diverse Jaguars zit, krabt zihc toch even op het achterhoofd...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Natuurlijk is er geen 100% zekerheid dat je alles kan voorkomen, dat snapt iedereen.
Maar je kan de kansen aanzienlijk verkleinen door bewust auto te rijden en rekening houden met alles wat er kan gebeuren.
En ik geef toe, ervaring helpt daarbij enorm.
Brandstoftank ligt bij praktisch alle auto's tegenwoordig op een veilige plek trouwens...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Praktijk voorbeeld.
Gisteravond op de afrit Haren(gn) in de richting zuid sluit ik aan bij een stoet auto's die 90km/h rijden achter mij een Porsche die achter mij wegkomt om volgas een voor mij rijdende auto in te halen.
Op zich geen probleem wat het apparaat maakt op een klein stukje dusdanig snelheid dat niemand last heeft van hem.
Daar achteraan een ouder type Jaguar die op links de Porsche voorbij probeert te komen, maar daar in faalt en achter deze man langs de afrit probeert te halen alleen.... daar reed Diesel01.
Op rechts hebben ze de afrit rijbaan afgesloten van de busbaan middels een metalen barriëre geen uitwijk mogelijkheden what so ever en ben je dus overgeleverd aan de gratie van iemand anders.
Ik zag in de spiegel dat hij op een haar na het uit bord miste die in het taartpunt staat.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40445
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als je dagelijks op de weg zit zie je dit soort dingen constant gebeuren.
Er zijn voldoende automobilisten die de situatie of de eigenschappen van hun auto verkeerd inschatten. Of natuurlijk hun eigen vermogens. De zwakke schakel in het verkeer blijft de bestuurder. Natuurlijk kan er een een ongeluk door een technisch gebrek ontstaan maar doorgaans is het de bestuurder die de fout maakt.
Ik ben daarom blij dat ik me in een stevige Volvo mag verplaatsen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Bij het naderen van de staart van de file:

Rustig afremmen, alarmverlichting aan, zonodig pompen met dat rempedaal opdat de remverlichting ook een knipperwerking heeft.

Verder: blijf in die spiegel kijken en zoek ondertussen ook een uitwijkmogelijkheid voor U zelve.
HOOP tevens dat die clown die achter U rijdt niet bezig is met zijn TomTom, telefoon, radio-CD of wat weet ik, maar ook enigszins het bepaalde in art. 19 RVV 1990 in acht neemt en dus voldoende afstand heeft ten opzichte van Uw Volvo. In de praktijk zal dat, op een autosnelweg en afhankelijk van de snelheid al snel een metertje of 100 moeten zijn.

Mocht het ondanks alle goede bedoelingen,. tips en reclamespots toch helemaal mis gaan: Dan is dat de reden waarom U Volvo rijdt en daarbij geldt ook dat: des te groter de Volvo, des te zekerder bent U voor die sukkel die hem achter in Uw auto prakt.

En daarom, waarde vrienden, DAAROM RIJDEN WE VOLVO!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40445
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat lijkt me een uitstekend slot van dit topic.

Verder wachten we af hoe het met 360 en z'n meisje gaat!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En de bestuurder van de Golf natuurlijk..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Heel erg veel sterkte gewenst met het herstel.
Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen.

De Volvo heeft zijn werk gedaan en zijn geld waargemaakt. Jammer, maar helaas. Het is tenslotte vervangbaar materiaal.

Veel succes!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Nuttige tips, dit kreeg ik niet bij mijn rijlessen :)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Met 360Degreez ging het vandaag erg goed ;-)

Uit pure emotie en lust naar iets positiefs hebben we vandaag hals over kop een nieuwe auto geadopteerd. Het zou het tweelingzusje kunnen zijn van mijn oude auto.

Het betreft een 2.0D uit 2005 met iets meer dan 200.000 op de teller.

Afbeelding
Afbeelding

Ik zal wat verder uitweiden over de opties in een ander topic.

De oprit ziet er weer mooi als vanouds uit :)
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Ben benieuwd naar de verschillen.
Ziet er goed uit zo, xenon, RTI
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik denk namelijk dat ik dermate bewust auto rij, dat ik situaties als waarin 360 degreez gekomen is, kan voorkomen.
Wat een vreselijk iets om hier te melden, bah bah!! Tweeledig:
1 omdat 360 degrees helemaal niet op dit soort opmerkingen zit te wachten met het openen van dit topic
2 hij gaf aan ook met alarmlichten te hebben gewaarschuwd, en ondanks dat is het toch gebeurd... Het moet allemaal in een split second gebeuren, ook jij superchauffeur kan dit niet altijd voorkomen....
Sorry hoor....

Hoe is het nu met 360 degrees?? Das in deze veel belangrijker!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”