een tijdje geleden is mijn volvo s60 van 2009 met 70 000 km gechiptuned naar 220 pk en 395nm,standaard 126 pk en 300nm,
bij het testen na de tuning was alles prima maar 2 dagen later slipte de koppeling soms, misschien lag er vet op dacht ik maar het blijft nu al 2 maand zo,het rare is dat het soms een aantal dagen goed blijft en het gebeurd ook enkel in 3rde vanaf een 2500 toeren,als ik ze zelf laat slippen dan is het erna ook weer gedaan,is dit nou een versleten koppeling of kan deze bijgeregeld worden ofzo? tips zijn welkom,de tuner heeft er nog enkele gedaan met dezelfde motor en ook 5bak en deze konden zelfs nog meer koppel aan? ik mocht ook altijd terugkeren om de tuning aan te passen maar als er een andere oorzaak is liever niet natuurlijk :d
grtz.
koppeling slipt
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 20:01
- Locatie: gent
s60 kinetic 2.4D 126pk van 09
topline +
topline +
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 20:01
- Locatie: gent
hoe kan het dan dat het niet altijd zo is en anderen met dezelfde koppeling er geen probleem mee hebben?dat vind ik niet zo logisch.derre schreef:sorry hoor , maar 100 pk en heel veel koppel in een keer erbij niet zo gek dat je koppeling het begeeft die koppeling is ook helemaal ontworpen voor zoveel koppel ...
s60 kinetic 2.4D 126pk van 09
topline +
topline +
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
U heeft gewonnen,en gaat door naar de volgende ronde945i schreef:Onjuist gebruik?

maar even zonder gekheid,ik weet niet bij wie/waar/hoe jou auto getuned
is,maar ik zou even kontakt met de tuner zoeken.
een tuning waar het (hoge)koppel wat later en geleidelijker inkomt
lijkt mij nl. wel wenselijk.
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47
Enkele vraagjes :
- werden de opgegeven waarden gecheckt op een vermogensbank?
Wie weet ligt het koppel ongewenst heel wat hoger...
- Hoe komt het koppel vrij : bruusk of wordt dit langzamer opgebouwd?
5-bak van de 126 pk versie is niet zo sterk als de 6-bak op de sterkere stock versies. Hou hier zeker rekening mee.
Heb bij mij het koppel laten begrenzen op 375nm, maar levert dit bovendien pas vanaf 2.200 t-min. Daaronder blijft ie "braaf" en wordt de koppeling gespaard. Tot op heden reeds 30.000 km zonder problemen maar met bakken extra rijplezier.
- werden de opgegeven waarden gecheckt op een vermogensbank?
Wie weet ligt het koppel ongewenst heel wat hoger...
- Hoe komt het koppel vrij : bruusk of wordt dit langzamer opgebouwd?
5-bak van de 126 pk versie is niet zo sterk als de 6-bak op de sterkere stock versies. Hou hier zeker rekening mee.
Heb bij mij het koppel laten begrenzen op 375nm, maar levert dit bovendien pas vanaf 2.200 t-min. Daaronder blijft ie "braaf" en wordt de koppeling gespaard. Tot op heden reeds 30.000 km zonder problemen maar met bakken extra rijplezier.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Wil je hebben dat de koppeling harder 'bijt'.. ga eens een week of twee weken lang heel nauwkeurig schakelen met tussen gas terug schakelen e.d. MAW: Niet/minimaal slippen met de koppeling!
Dan vormt er een ruwere laag die harder bijt. Bij het laten slippen van de koppeling poets je dat laagje weg.... Waarna je koppeling makkelijker doorslipt.
Dan vormt er een ruwere laag die harder bijt. Bij het laten slippen van de koppeling poets je dat laagje weg.... Waarna je koppeling makkelijker doorslipt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 20:01
- Locatie: gent
het koppel komt geleidelijk aan vrij,is gemeten met vermogenstestbank,eerste run was 247pk en 540 nm, was een beetje teveel :p,ik ben echter nog niet teruggeweest om een 2de run te doen,misschien is deze al wat gestegen.
zal nog eens bij de tuner gaan om hem een beetje bij te stellen,als bij dewae de 200 pk en 375 nm goed is moet dat bij mij ook wel lukken dan,
bedankt voor de tips allemaal!
zal nog eens bij de tuner gaan om hem een beetje bij te stellen,als bij dewae de 200 pk en 375 nm goed is moet dat bij mij ook wel lukken dan,
bedankt voor de tips allemaal!
s60 kinetic 2.4D 126pk van 09
topline +
topline +
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Koppeling is waarschijnlijk aan het einde. Je kunt terug tunen, maar ook dan zal hij binnenkort gaan slippen. De koppeling van de 5 bak is nu eenmaal niet zo erg sterk.
Maar 247 pk en 540 Nm... waar heb je dat laten doen??
Maar 247 pk en 540 Nm... waar heb je dat laten doen??
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- chucky777
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 29.01.2011 - 00:57
- Locatie: Leeuwarden
Ik heb dezelfde ervaring, ook een slippende koppeling en de volgende dag slipte ie weer niet., daarna weer wel......edraket schreef:Koppeling is waarschijnlijk aan het einde. Je kunt terug tunen, maar ook dan zal hij binnenkort gaan slippen. De koppeling van de 5 bak is nu eenmaal niet zo erg sterk.
Maar 247 pk en 540 Nm... waar heb je dat laten doen??
Ik hoop het niet voor je, maar bij mij was het de 2 massavliegwiel, die aan z'n einde was.
Samen met de koppeling en drukgroep en arbeidsloon koste het grapje 1900 euro. Nu kan ik voorlopig weer vele km's rijden met deze nieuwe koppeling. Die van mij is ongetuned 163 pk (V70)