snelheidsmeter + km teller 740

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
mvandervorm
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.02.2006 - 10:52
Locatie: Leiden

Hallo,

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een brandweerrode volvo 740 uit 1990.
De km teller doet het al een tijdje net meer (dat was bekend en geen probleem), echter, sinds gisteren stopt de snelheidsmeter er ook mee. (dat is wel een probleem)

Ik wil nu op zoek naar een nieuwe meterset.

Kan iemand mij vertellen waar ik moet beginnen met zoeken, wat ik zelf aan informatie nodig heb (er schijnen nogal wat typen meters te zijn) en is het mogelijk een indicatie te geven van de kosten van een dergelijk onderdeel?

Of moet ik er niet aan beginnen en gewoon de dealer vragen een nieuwe te monteren?

Ik ben benieuwd,

groetjes,
Matthijs
s80 1999
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 13.09.2004 - 17:05

www.autorima.nl die heeft gebruikte sloop onderdelen liggen.
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

zie bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
JeeGuu
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 10.02.2006 - 19:45
Locatie: veghel

Ik heb zelf een 740 uit dec 1989 en deze wilde enkele jaren geleden geen werk meer verrichten precies op de dag van de apk keuring, samen met de monteur naar de mogelijke oorzaak gezocht alles nagelopen niets gevonden, zelf thuis alles uit elkaar gehad (ook de gehele unit) niets gevonden, na enkele dagen van staking besloot hij het toch weer te gaan doen, dus zou het niet functioneren wel eens ergens anders aan kunnen liggen dan de km unit.
Ik heb met deze 740 tien jaren geleden getracht de km-unit te vervangen door eentje van een 740 uit 86, dit omdat de dagteller stuk was, maar dat ging niet omdat de aansluitingen niet pasten.(de units waren bijde VDO units.
Veel suk6 met het oplossen van het probleem.
Groet JeeGuu/
Gebruikersavatar
WillemH
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.02.2006 - 23:17
Locatie: Vries

Hallo Matthijs,

Als je zelf een beetje handig bent (of iemand kent die dit klusje voor je kan doen), handel dan als volgt:
Haal de tellerunit uit het dashboard door de stripjes waar de draaiknopjes doorheen steken (v.d. klok en de dimmer) te verwijderen en beide schroefjes die nu tevoorschijn komen te verwijderen.
Haal de stekkers aan de achterzijde van de unit los (onthoud hoe dit zat/ digitale camera is handig) en trek de complete unit naar je toe.
Verwijder aan de achterzijde alle schroeven langs de buitenrand en trek de tellerunit uit z'n behuizing.
Nu kun je vrij eenvoudig zien welke boutjes je moet verwijderen om de snelheidsmeter los te halen van de unit.
Verwijder de tellernaald door hem rechtstandig van de wijzerplaat weg te trekken (stand onthouden!!!).
Neem een lang dun mesje, bijv. zo'n breekmesje van de bouwmarkt, en verwijder heel voorzichtig de wijzerplaat.
Haal de boel dan voorzichtig verder uit elkaar zodat je bij het printplaatje kan komen.
Neem een elektronica-soldeerbout en een beetje harskern-tin en soldeer alle soldeerpunten op de print "door", d.w.z. even verhitten tot de tin vloeit en een minieme hoeveelheid nieuwe tin toevoegen.
Vooral de punten waarmee het motortje van de teller zit gemonteerd zijn belangrijk, daar deze door trillingen gaan scheuren en belangrijk zijn voor de massa-verbinding.
Sleutel de boel in omgekeerde volgorde weer in elkaar en je zal met 99% zekerheid zien dat de teller weer werkt.

De door jou genoemde storing is nl. een bekende kwaal van de 7-serie, en dan met name de modellen uitgevoerd met VDO-instrumenten.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Willem Hartlief
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
mvandervorm
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.02.2006 - 10:52
Locatie: Leiden

Super bedankt voor de reacties!.

Ik heb een VDO teller.
Inmiddels rijden we alweer een maandje rond met een teller die het niet doet en een snelheidsmeter die 30 % van de tijd geen snelheid aangeeft (of die op 80 km/u blijft hangen.) we zijn er vooralsnog aan gewend geraakt en hebben de toerentallen bij de verschillende snelheden maar uit ons hoofd geleerd :) .

Ik denk dat ik een keertje ga knutselen.
Stuk is die toch al :) en het moet voor de APK geregeld zijn ( augustus) dus we hebben nog wel even de tijd.

De auto rijdt verder heerlijk.
Alleen jammer dat die zoveel benzine zuipt :(
Gebruikersavatar
WillemH
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.02.2006 - 23:17
Locatie: Vries

Hallo,

Hoezo "dat ie zoveel zuipt"?
Is het verbruik buitensporig hoog, of hoger dan je had verwacht?
Ik rijd met mijn Estate 2.3 GL op korte stukjes 1 op 9,5 (kom ik het dorp niet uit) en op lange afstanden (voornamelijk snelweg, 120 km/u) 1 op 11,4.
Vind ik gezien de afmetingen, gewicht en leeftijd geen slechte cijfers.
Hoe zijn jouw verbruikscijfers?

Met vr.gr. Willem Hartlief
Gebruikersavatar
Bincky44
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 19.06.2006 - 07:59
Locatie: Scheveningen

Ik heb nog een vdo teller liggen.....kom hem maar halen.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”