volvo crashtest ging in 09-2010 opnieuw mis.....

steven460
5th Gear member
Contacteer:

wat een rot test :shock:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
John Vermeulen
3rd Gear member
Contacteer:

Ik weet sinds vanochtend dat de actieve veiligheidssystemen van de S60 werken: op een rotonde schoot plotseling een fietser links voor de wagen de weg op (kant waar het radarblok zit), ik reed niet hard, maar City Safety meende in te moeten grijpen. Is best heftig, de auto duikt met de neus behoorlijk naar beneden. Toch wel nuttig die systemen.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
945i
8th Gear member

En, wat was je allereerste reflex? (radar zit rechts trouwens..)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
John Vermeulen
3rd Gear member
Contacteer:

Ik deed niets, het gebeurde in een flits van een seconde, voordat je er erg in hebt.
(ik bedoel links als je voor de wagen staat, rechts voor de bestuurder inderdaad)
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
casper
5th Gear member

945i schreef:En, wat was je allereerste reflex? (radar zit rechts trouwens..)
Die van citysafety zit bovenaan centraal op de voorruit, niks links of rechts...
ZX10r
5th Gear member

Met wegversmallingen kan het ook wel eens leuk zijn dan denkt het spul soms dat je op een paaltje klapt of de tegenligger. Met name bij die ga jij of ga ik situaties.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
John Vermeulen
3rd Gear member
Contacteer:

Aan de TU Delft is een hoogleraar (Bart van Arem) actief op het terrein van (auto-)mobiliteit en infrastructuur. Hij heeft onlangs zijn intreerede gehouden. Kern hiervan is dat we steeds meer naar de "intelligente auto" gaan.

Als ik het persbericht van de TU Delft lees, dan moet ik sterk aan de Volvo 60 series denken (XC, S, V). De termen die hij hanteert zijn voor Volvo rijders zeer herkenbaar. Zie de tekst hieronder.

Links:
http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?i ... e6&lang=nl
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... rder.dhtml

De auto kan beter zelf rijden

07 september 2010 door Marketing & Communicatie

De auto moet meer taken van ons overnemen. Dat stelt Bart van Arem in zijn intreerede als hoogleraar aan de TU Delft, op woensdag 8 september. ‘Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid.’ Van Arem kijkt in zijn rede naar de toekomst van mobiliteit.

Wereldtop
Mobiliteit moet beter, sneller, betrouwbaarder, schoner en veiliger. En als het kan betaalbaar. Dat is het uitgangspunt van Bart van Arem van de TU Delft, die op woensdag 8 september zijn intreerede houdt als hoogleraar. ‘De TU Delft behoort tot de mondiale top-vijf op het gebied van mobiliteit en wordt in één adem genoemd met MIT, UC Berkeley en Imperial College.’

Zelf rijden
In zijn rede neemt Van Arem een aantal mobiliteitsonderwerpen nader onder de loep, bijvoorbeeld automatisch geleide voertuigen. Volgens Van Arem is het verstandig om de auto meer taken te laten overnemen. ‘Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid, zowel in routinematige situaties als in kritische situaties.’
‘Er komen steeds meer systemen beschikbaar die rijtaken van de bestuurder ondersteunen. Lane Keeping Support systemen waarschuwen de bestuurder als deze onbedoeld buiten zijn rijstrook dreigt komen. Adaptive Cruise Control regelt de volgafstand en de snelheid van een voertuig.’
‘Mensen kunnen zich het nut van een systeem dat waarschuwt voor gevaarlijke situaties goed voorstellen. Ze zijn echter huiverig over systemen die rijtaken overnemen, zoals Adaptive Cruise Control, behalve in speciale situaties zoals files. Opvallend is dat de acceptatie van deze systemen toeneemt als mensen er eenmaal mee hebben gereden.’

File-informatie
Auto’s worden steeds intelligenter (en zullen dus in de toekomst wellicht zelf rijden). En via ons navigatiesysteem of smartphone krijgen we tegenwoordig onder meer adviezen om files te omzeilen. ‘Via berichten van wegkantsystemen is de intelligente auto op de hoogte van de lokale snelheidslimiet, toegangsbeperkingen, werk in uitvoering, parkeerplaatsen, voorkeursroutes en de stand van verkeerslichten. Omgekeerd heeft ‘de intelligente weg’ baat bij een intelligente auto, omdat die de weg kan informeren over zijn positie, lading, bestemming, snelheid, ongevallen, pech, zodat adequaat maatregelen kunnen worden getroffen.’

Volgende stap
De volgende stap die zich in deze ontwikkeling volgens Van Arem aandient, is die van coöperatieve voertuig-wegsystemen. Dit kenmerkt zich door de toepassing van communicatie tussen voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant. Deze communicatie is al beschikbaar over langere afstanden via de telefoon en op korte afstand via radiosignalen.
‘Ik verwacht dat de komende jaren steeds meer data steeds sneller en steeds goedkoper kan worden verstuurd. De doorbraak van mobiele draadloze netwerken tussen auto’s en wegkantsystemen, zal daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Het uiteindelijke perspectief bestaat uit vervoersvormen waarin de auto zelf kan rijden.’
‘Samenvattend kunnen Intelligente Transport Systemen de komende 10 tot 15 jaar bijdragen aan 50% minder files, 25% minder verkeersdoden, 10% minder uitstoot van CO2 en 20% minder luchtvervuiling.’

Noot voor de redactie:
Meer informatie: Prof.dr.ir. B. van Arem, 015-2786342, B.vanArem@tudelft.nl
Wetenschapsvoorlichter TU Delft Simone de Jong, 015-2788733, s.m.dejong@tudelft.nl
945i
8th Gear member

Ik zet hier zo mijn vraagtekens bij.. Maar beroep mij op mijn recht om te zwijgen.. :-s
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Live
4th Gear member

Peter-V50 schreef:Het lijkt erop dat mensen denken dat je zelf niet meer hoeft te remmen en dat de auto alles vanzelf doet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je iemand aanrijdt, heb je zelf een fout gemaakt. Het city safety systeem kan hooguit proberen de schade te beperken op het moment dat de chauffeur iets over het hoofd ziet.
idd, maar ze maken wel reclame voor het feit dat het systeem automatisch stopt..

Maar zoals hiervoor gemeld, als je zelf ingrijpt ziet de auto dit als een reactie, je hebt zelf de boel onder controle, en doet de auto niks.

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
silverado
3rd Gear member

Als er C.W.S. op je S/V60 zit is dit altijd in combinatie met "Auto Break"? Ik zie dit niet duidelijk terug in het instruktie boekje.

Nog wat anders, vandeweek weer eens een "defensive drive" cursus gehad bij Maaskant in Lelystad. Daar wordt met een Golfje de remtest voor gedaan om te zien wat je remweg is bij 30 kmh en dan bij 50 en nog een keer bij 80.
Bij 30 kmh is het heel kort.... zo'n 7 meter. Als je dan dat filmpje met die zwarte V60 ziet..... dat moet sneller dan 30 zijn geweest, plus dattie pas begint te remmen als de pop al is geraakt! Er staat overigens duidelijk in het instructie boek dat al deze safety systems slechts hulpmiddelen zijn, en wanneer je er 100 % op vertrouwd, je vroeg of laat betrokken raakt bij een botsing. Tevens staat er dat het C.W.S. met Auto Break een middel is om het voertuig sneller te laten stoppen om de impact van een aanrijding te beperken... maar je krijgt dus wel deuken... :-(
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
Ben
Executive Member
Contacteer:

mods edit
ik heb de topic titel aangepast want dacht dat er wéér een test de mist ingegaan was.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Discovery
5th Gear member

silverado schreef:Als er C.W.S. op je S/V60 zit is dit altijd in combinatie met "Auto Break"? Ik zie dit niet duidelijk terug in het instruktie boekje.
Ja altijd want het maakt onderdeel uit van de driver support line of optie 818:
Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection en Adaptieve Cruise Control met Distance Alert(i.c.m. automatische transmissie ook incl. Queue Assist)(alleen i.c.m. Leder stuurwiel, Audiobediening in stuur en Regensensor / niet i.c.m. Warmtewerende voorruit)
silverado
3rd Gear member

Oh.. Da's makkelijk... Als er nu iemand vraagt wat er op zit: "optie 818" :-)
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”