Verschil in koplamp/stadslicht?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Philken
5th Gear member

Edwin schreef:
Philken schreef:dit effect wil ik ook, ondertussen mail terug gekregen van mijn garagist dat 't deze avond besteld werd
Lachen! Hoe ga je dat doen met je daadjes dan? Je gaf aan dat je er maar twee in de stekker had zitten?

Gr. Edwin
van een afbraak(vriend van me heeft een Volvo afbraak 8) ) de draadjes met de stekker afknippen en zo verbinden dat ik 't terug origineel kan maken
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Doeke Dobma
5th Gear member

Hmm tja het is wel het mooist om dit oranje te laten branden, wit zou ik niet hoeven. Oranje, da's mooi :)

Ik vraag me af hoe de rdw deze lampen zou zien; ik heb het regelement even doorgespit, maar daar staan 2 dingen in;

1. Zijmarkeringslichten moeten aan de voorkant wit zijn
2. Zijmarkeringslichten moeten aan de zijkant oranje zijn (achter mag rood)

Als ik nu aangehouden word, hoe wordt de verlichting dan gezien? Aan de voorkant moet ie dus wit zijn en mag ie niet oranje zijn, maar aan de zijkant moet ie dus oranje zijn en mag ie niet wit zijn... Aangezien er wel écht een uitsparing naar de zijkant in het knipperlicht zit, heb je redelijke kans van overtuigen als je aangeeft dat het zijmarkeringslichten zijn... toch? Heeft ie achter ook en past ook wel bij Volvo, toch...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Edwin
5th Gear member

Doeke Dobma schreef:Hmm tja het is wel het mooist om dit oranje te laten branden, wit zou ik niet hoeven. Oranje, da's mooi :)

Ik vraag me af hoe de rdw deze lampen zou zien; ik heb het regelement even doorgespit, maar daar staan 2 dingen in;

1. Zijmarkeringslichten moeten aan de voorkant wit zijn
2. Zijmarkeringslichten moeten aan de zijkant oranje zijn (achter mag rood)

Als ik nu aangehouden word, hoe wordt de verlichting dan gezien? Aan de voorkant moet ie dus wit zijn en mag ie niet oranje zijn, maar aan de zijkant moet ie dus oranje zijn en mag ie niet wit zijn... Aangezien er wel écht een uitsparing naar de zijkant in het knipperlicht zit, heb je redelijke kans van overtuigen als je aangeeft dat het zijmarkeringslichten zijn... toch? Heeft ie achter ook en past ook wel bij Volvo, toch...
Volgens mij is het zijmarkeringslicht van de V70's van na de 2005 facelift ook wit, maar zitten die in een (gele)reflector. Een forummer met zo'n nieuwer type kan dit waarschijnlijk wel bevestigen? V.z.v. Ik weet zit daar gewoon een wit w5w lampje in. Stadslicht mag geel zijn, echter een knipperlicht moet oranje en mag niet geel zijn. Wit is m.i. altijd goed, hoewel ik moet zeggen dat het llicht van het witte 5watt gedeelte van de duplolamp eerder gelig is dan wit, zeker naast de Philips blue vision ultra lampen.

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Doeke Dobma
5th Gear member

Wit is wel een veilige keus ja. Als markeringslicht aan de voorzijde MOET de kleur wit zijn, als markeringslicht aan de zijkant MOET de kleur oranje zijn (achter mag rood zijn).

Ik ga de gok wagen en oranje lampjes plaatsen. Vriend van me met een 850R heeft dit ook al jaren, nog nooit op aangesproken(in negatieve zin dan...).
BlackcurrantV70
7th Gear member

De facelift lampen hebben aparte lampjes voor de voorzijde en sidemarkers.

De lampjes voor de voorzijde zitten naast de dimlichten en zijn wit, de sidemarkers zitten aan de zijkant van de koplamp en hebben een gele lens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Doeke Dobma
5th Gear member

Maar de oranje merkeringslichten op de facelift koplampen kun je denk ik ook van de voorkant wel zien, toch? Dan zal het met knipperlicht-als-oranje-markeringslampen in een pre-facelift koplamp ook wel meevallen met de aandacht die je mogelijk van de politie krijgt. Alleen na een grondige inspectie en goed uitzoekwerk weet je dat het eigenlijk niet mag. Voor de apk dan maar even de oude fittingen erin;)

Wel mooi hoor, de facelift koplampen.... :love7:
Anna
2nd Gear member

Stel je doet LED lampjes op de plek van waar je nu de nieuwe 5/21w heb gezet, je behoudt je originele stadsverlichting, heb je dan niet een soort van DRL????

En als het donker wordt zet je je gewone dimlicht aan
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Anna, Ja, dan heb je DRL. En, hier althans, ook een prent.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Anna, Ja, dan heb je DRL. En, hier althans, ook een prent.

:shock: huh, 2 keer? Mods: kunnen jullie nr 2 verwijderen ivm forumvervuiling.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Anna
2nd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Anna, Ja, dan heb je DRL. En, hier althans, ook een prent.

:shock: huh, 2 keer? Mods: kunnen jullie nr 2 verwijderen ivm forumvervuiling.

Vertel? op grond van het feit dat je alleen stadslicht voert
Doeke Dobma
5th Gear member

Volgens de APK regels mag je aan de voorkant maar 2 stadslichten voeren. Dus standaard stadslicht plus led-drl in de knipperlichten zou kunnen worden opgevat als 4x stadslicht, en dat mag niet. Echter zou de politieman in kwestie de knipperlicht-drl's ook als markeringslicht kunnen zien en dan is er niks aan de hand. Vraag is dus hoe ze een constant brandend knipperlicht beschouwen; als stadslicht of als markeringslicht?
Anna
2nd Gear member

Ahhhh, ingewikkeld. En wat een onzinnige ambtenaren regeltjes allemaal.
Edwin
5th Gear member

Doeke Dobma schreef:Volgens de APK regels mag je aan de voorkant maar 2 stadslichten voeren. Dus standaard stadslicht plus led-drl in de knipperlichten zou kunnen worden opgevat als 4x stadslicht, en dat mag niet. Echter zou de politieman in kwestie de knipperlicht-drl's ook als markeringslicht kunnen zien en dan is er niks aan de hand. Vraag is dus hoe ze een constant brandend knipperlicht beschouwen; als stadslicht of als markeringslicht?
Dit klopt niet helemaal, volgens art 5.2.57 van het voertuig regelement MOGEN personenauto's 2 extra stadslichten hebben, of zie iets over het hoofd?

Gr. Edwi
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
2001 2.4T
1st Gear member

Er was al eerder een discussie over DRL, die mogen niet branden in combinatie met enige ander verlichting, dus DRL aan is AL het andere (ook stadslicht) uit.
kijk hier maar (even scrollen):

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... l&start=50
Edwin
5th Gear member

2001 2.4T schreef:Er was al eerder een discussie over DRL, die mogen niet branden in combinatie met enige ander verlichting, dus DRL aan is AL het andere (ook stadslicht) uit.
kijk hier maar (even scrollen):

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... l&start=50
Ja maar dat is DRL, ik bedoel de 'gewone' stadslichten die aangaan met het dimlicht. Standaard zit er al een bij het dimlicht in de reflector. Met deze USA knipper-/stadslichtfitting krijg je er dan dus een tweede stadslicht bij. Ik was ook in de veronderstelling dat wanneer je deze fitting plaatst, je dan je orginele stadslicht zou moeten verwijderen omdat je dan dus vier stadslichten hebt. Maar dat hoeft niet, omdat je volgens genoemd artikel twee extra stadslichten mag hebben!
Niet dat het opvalt overigens, want met dimlicht aan zie je het orginele stadslicht bijna niet erbijbranden.

Al die 5.2.5X artikelen doorlezend is het wel onduidelijk hoor!! Wàt een regels en uitzonderingen zeg, vage omschrijvingen ook....

Maargoed, dit is mij, en anderen hopelijk ook, nu wel duidelijk!

Gr. Edwin.
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Oceanracer
Geartronic member

Edwin schreef:Ze zitten erin! Dealer had ze vandaag al in huis. Er zitten standaard al gele/amberkleurige lampen bij, maar die heb ik verwisseld voor witte 21/5W duplolampen, omdat gele niet mogen volgens de RDW.
De stadslampjes die er standaard inzitten heb er uit gehaald anders heb je dubbele stadslichten... Ik vind het mooi staan, ook van de zijkant gezien is het mooier en zijn ze zichtbaar door het "openingetje" in de reflector.

Gr. Edwin
Maar nu heb je dus een wit knipperlicht. En dat mag ook niet!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Edwin
5th Gear member

Oceanracer schreef:
Edwin schreef:Ze zitten erin! Dealer had ze vandaag al in huis. Er zitten standaard al gele/amberkleurige lampen bij, maar die heb ik verwisseld voor witte 21/5W duplolampen, omdat gele niet mogen volgens de RDW.
De stadslampjes die er standaard inzitten heb er uit gehaald anders heb je dubbele stadslichten... Ik vind het mooi staan, ook van de zijkant gezien is het mooier en zijn ze zichtbaar door het "openingetje" in de reflector.

Gr. Edwin
Maar nu heb je dus een wit knipperlicht. En dat mag ook niet!
Jawel, dat mag wel.
Artikel 5.2.53 Regeling voertuigen:

Hoofdstuk 5. Permanente eisen

Afdeling 2. Personenauto’s

Artikel 5.2.53

Eisen

Wijze van Keuren Leden 1 tot en met 9: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.

1.
De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2.
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

3.
De zijrichtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

4.
De achterlichten en mistachterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

5.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

6.
Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.

7.
De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

8.
De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.

9.
De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Het achterste zijmarkeringslicht mag rood stralen.

En ter info nog even over de extra stadslichten:
Artikel 5.2.57 Regeling voertuigen:

1.
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

a. twee mistvoorlichten;

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

c. twee extra stadslichten;

d. twee extra achterlichten;

gr. Edwin.
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Oceanracer
Geartronic member

De Volvo-dealer vervangt de knipperbollen geregeld omdat de oranje coating na verloop van tijd loslaat. De VW-dealer komt geregeld met het zelfde verhaal. Beide zeggen dus (los van elkaar) dat dit voor de APK is verplicht.

Als het goed is, zat er voor jou wissel ook een oranje bolletje in je knipperlichtarmatuur.
Edwin
5th Gear member

Oceanracer schreef:De Volvo-dealer vervangt de knipperbollen geregeld omdat de oranje coating na verloop van tijd loslaat. De VW-dealer komt geregeld met het zelfde verhaal. Beide zeggen dus (los van elkaar) dat dit voor de APK is verplicht.

Als het goed is, zat er voor jou wissel ook een oranje bolletje in je knipperlichtarmatuur.
Tja als ik alle verhalen lees over markeringslichten ed. is het één willekeur wat wel of niet afkeuren betreft!!
Misschien vervangt ie het voor het optische effect?? Ze moeten wel beide dezelfde kleur stralen, dus als er nog één geel straalt en één niet meer dan kan ik dat begrijpen, maar dat is wat anders dan dat wit niet zou mogen!

Ik zou zo zeggen: de wet is duidelijk en geldt voor iedereen!
Hoeveel duidelijker wil je het hebben??
Er staat duidelijk dat knipperlicht geel of wit van kleur mag zijn toch?

gr. Edwin.
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Oceanracer
Geartronic member

Ik ben geen APK-keurmeester.

Maar wat voor kleur knipperbol zat er nou in je auto voor dat jij hem wisselde?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”