Koppakking

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Omdat ik het lambda lampje van de auto moest resetten en nog wat andere dingetjes onder de motorkap van mijn S70 moest doen, viel het mij op dat er een heel klein beetje mayo tegen de bovenkant van de peilstok zat.
De auto verbruikt geen koelvloeistof (2000km geleden thermostaat vervangen, sindsdien niets verbruikt) en een bevriende Volvo-monteur vertelde mij dat hij nog nooit een lekke koppakking bij dit blok had gezien.
Was mij al eerder opgevallen dat er een klein beetje derrie op de peilstok zat, en heb altijd het idee gehad dat dit ook te maken kon hebben met condensvorming en veel kleine ritjes maken, wat er de laatste tijd veel mee is gebeurd.
Is er iemand die wel eens van een lekke koppakking bij het 2.5 20V heeft gehoord en heeft hij/zij enige indicatie wat het verhelpen (pakking en ik neem aan ook vlakken van de kop?) ongeveer kost?

Heb even wat foto's bijgevoegd om een goed beeld te geven:
Derrie bovenaan de peilstok
Afbeelding
Hoort dit of is dit ook mayo?
Afbeelding
De kleur van de motorolie (zwart) en de derrie (bruin)
Afbeelding
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

ik zou eerst de koppaking testen met de snuffelaar boven het expansievat van koelvloeistof. en compressie meten
en komt er ook witte rook uit de uitlaat
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Hij dampt altijd wat in het begin na de start, maar dat schijnt normaal te zijn, eenmaal warm is er ook geen rook meer.
Koelvloeistof is ook nog helder van kleur.
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

volgens mij heb je het antwoord
al op het 850 forum toch?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Klopt, op het 850-forum ben ik alleen nog niet zo ingeburgerd, vandaar hier ook nog als second opinion.
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ga er maar vanuit dat wat je op het 850 forum
verteld is wel klopt. 8)
geen glans zonder wrijving
JRK

toppertje schreef:ga er maar vanuit dat wat je op het 850 forum
verteld is wel klopt. 8)
Wat toppertje zegt dat klopt wel. Het "technisch" gehalte van het volvo850forum ligt een heel stuk hoger. Daar lezen en reageren ervaren monteurs en goede amateurs mee en ze reageren bijna overal op.

Voor de "classic series" zou ik specifiek daar om technische hulp vragen.
Gebruikersavatar
Ventus
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:19

Ok, top, dan ga ik daar zeker meer gebruik van maken!
Heb er even naar laten kijken door die bevriende monteur, was naar zijn idee niets aan de hand, maar hij raadde me wel aan de carterventilatie een keertje te reinigen of vervangen omdat het daar ook mee te maken zou kunnen hebben. Heb inmiddels op het 850-forum daar al een topic over gevonden, dus daar binnenkort mee aan de slag, gecombineerd met een grote beurt voor de auto.
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
JRK

Carterventilatie kan je zelf enorm eenvoudig testen.
Leg je oliedop los op z'n plek en bij het starten/stationair draaien van de motor moet het geen probleem zijn en blijft hij liggen.
Als hij er vanaf schiet, dan heb je een aardige druk opbouw, wat rotzooi in je motorruimte en inderdaad een carterventilatie probleem.

Daarnaast ook, op het moment dat je het ziet walmen/roken vanuit de oliepeilstok houder tijden het stationair draaien van de motor, dan weet je ook dat er wat is met de carterventilatie. Let wel, carterventilatie moet wel op tijd aangepakt worden omdat een verstopping zorgt voor druk opbouw in het hele blok en kan uiteindelijk leiden tot een kapotte koppakking.

Daarnaast: alleen sludge is niet direct een probleem. Dat is een bekend probleem bij deze motoren bij het alleen korte stukjes rijden. Rij wat lange stukken en de sludge is weer weg, maar houdt wel je carterventilatie in de gaten.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”