fout in motorelektonica na verversen olie

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

hallo, ik heb vandaag de olie zonder probleem kunnen verversen

heb er 5w40 van mobil ingedaan volgens dealer zat die er vroeger ook in

nu ging ik deze middag even test rijden en toen ik gestopt was en motor even uit zette om olie nogmaals te pijlen en hem terug starte begon het lampje met een motor op te branden

ben dan gestopt en heb de hele auto gecheckt onderaan en er waren een klein beetje oliedruppels thv de filter, afgeveegd en thuis nog een gekeken en was mooi droog

nu heb ik bij het vullen van de olie wel beetje olie naast het gat gemikt dus denk dat die olie door warmen van blok naar beneden is gevloeid

kan dit de storing veroorzaken en wat kan ik er aan doen maar vooral, kan het kwaad ?

ook zit er een nieuwe luchtfilter in

wat denken jullie

garage is niet open dus zit nu het hele weekend met zorgen :(

alvast bedankt

gtz
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Hallo Jony,

ik denk dat het een los staat van het ander!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat denk ik ook, blijft het lampje branden na sleutel uit het contact halen en weer starten?
Kijk ook even na of je niet per ongeluk een stekkertje hebt los (of half los) hebt getrokken...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Kijk even of het stekkertje van je luchtmassameter goed zit. Misschien is dit iets los geraakt met het luchtfilter vernieuwen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

hallo, even een update

het lampje bleef branden nadat ik de motor herstarte

nu heb ik om zeker te zijn het olie pijl bijgevuld tot max ( eig is het nu 1 mm erboven zou dat erg zijn ? )

heb ook stuurolie bijgevuld en olie die ik gemorst had opgekuisd

ook heb ik alle fiches eens nageduwd

daarna batterij even ontkoppelt en terug aangesloten en geen lampje meer

heb dan ook een 50 km gereden in zelfde stijl als voordien en geen lampje

dus hoop dat het nu in orde is

wat ik wel opmerkte was dat ik als ik de motorkap opende nadat ik even gereden had dat de motor zeer warm was en er geen koelventilator draaide

motortemp was volgens sensor op dashbord wel goed ( op de helft zoals altijd )

kan ik op een of andere manier testen als koelventilator werkt ?

alvast bedankt

grtz jony
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Hallo Jony,

Stuurpomp olie hoef je normaliter niet bij te vulllen, behalve als je ergens een lek hebt.
motorolie 1 mm boven het max zal hij er wel uitgooien, maar kijk uit te veel is net zo erg als te weinig olie.
als je de auto een aantal minuten stationair laat draaien zal de ventilator vanzelf aanslaan (als het goed is). en dat het blok na 50 km warm is mag duidelijk zijn, en als je temperatuur meter gewoon in de midden staat, is dat na 50 km ook gewoon goed en werkt alles zoals het hoort
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
Flipje14
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
Locatie: Laag-Keppel

Fan is te checken door 12v op de connector te zetten, neem aan dat je geen airco hebt in je cabrio anders was het makkelijker te checken.
Of het relais kan ook defect zijn, signaal van de tempsensor heb je dus wel die is dus goed.
Olie zou ik niet te hoog afpijlen tussen min/max is prima.
Ga trouwens nooit uit van de tempmeter, zeker weten dat je fan werkt en je goeie circulatie hebt zonder lucht in je systeem is belangrijker.
Ik vertrouw in dit soort gevallen nooit op een meter, zal niet de eerste zijn die denk dat het goed is en toch stiekem niet ;)
Maar je had toch verder geen koelvloeistof vervangen of wel ??
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

hallo, ik heb airco in de carbio hoor :)

wat me nu idd te binnen schiet is toen ik de melding keer de airo aan stond en ik hem nadien niet meer gebruikt heb en ook geen meldingen meer gehad heb

wat is de fan juist is dat de ventilator ?

moet ik verder de airo aanzetten om te weten of die werkt en hoe lang ?

en hoe kan ik weten dat er geen lucht inzit en relais ok is ?

alvast bedankt voor je reactie

grtz jony
Gebruikersavatar
Flipje14
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
Locatie: Laag-Keppel

Fan is inderdaad de ventilator, deze schakelt bij het aanzetten van je airco vaak direct in simpele manier om je fan schakel systeem te checken.

Lucht in je systeem is te checken door in je koelslangen te knijpen tijdens het warmdraaien en je reservoir in de gaten houden qua niveau.
Slangen moeten ''sompig'' aanvoelen vol dus geen lucht erin wat makkelijk te voelen is.

Relais hoef je niet te checken als hij via je airco aanslaat is je schakel relais in orde.

Hoop dat je eruit komt :)
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

En wat heeft de fan van je airco te maken met de koelfan van de radiator?? Mijns inziens helemaal niets...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”