V70 (99) slippende automaat 2.5TDI

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Luuk S40
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2006 - 14:56

Hallo,

Mijn vader heeft een V70 gekocht met 330.000 op de klok.
Tijdens het proef rijden was er niks aan de hand, nu na 5000 kilometer gereden te hebben wordt het steeds erger.
Het probleem is als volgt;

Je staat stil voor het stoplicht geeft gas en de auto blijft staan zet de keuze schakelaar in N en weer terug in D en dan pakt hij meestal gelijk op. Het komt ook voor dat deze handeling vaker uitgevoerd moet worden.

Dan komt het onder het rijden voor als je snel wilt inhalen en dan zonder zelfs de kickdown te gebruiken slip de automaat.
We hebben al de bak olie laten vernieuwen maar dit help niks.

Bovenstaande gebeurt niet elke keer en het maakt niet uit of de auto koud of warm is. Er is geen patroon te ontdekken.

Zijn nu de koppelingsplaten versleten ( dure reparatie ) of kan het iets anders zijn?



Dankje wel alvast voor jullie reakties..

Groet Luuk
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zijn er geen foutcodes, of knipperende pijlen te zien op het dashboard?

Ik neem aan dat het een 4 bak automaat is, of is het een model van 99 of 2000?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14635
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bel eens naar Ganzeboom versnellingsbak revisie Almelo.
Ben je gelijk op een van de goede adressen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Luuk S40
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2006 - 14:56

Sorry,

Maar geen foutcodes of meldingen op het dashboard. Tevens de computer laten uitlezen, maar ook niks te vinden over de automaat.

We zijn nu aan het kijken of het misschien ligt aan de selector?

Groet Luuk
Gebruikersavatar
ronald ce
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 12.11.2005 - 20:33
Locatie: veere

zit er olie genoeg in?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

mm, slip in de automaat?.
voel je dat alle versnellingen gebruikt worden?, ook de lock up?.
als je bv 80 of 90 rijd en je laat het gas los, remt de auto wel af of loopt ie gewoon uit?.
hoe was de olie die eruit kwam?.
Luuk S40
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2006 - 14:56

@ludo

Ja je voelt het in elke versnelling. Lockup zijn we nu aan het testen.
De auto remt wel af maar wanneer de automaat slipt en dan afremt op de motor weet ik niet, gaan we proberen.
Toen de olie die eruit kwam zag er blank/doorzichtig uit en de volvo garage zei er ook niks van.

Thankx alvast voor het meedenken
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Luuk S40 schreef:@ludo

Ja je voelt het in elke versnelling. Lockup zijn we nu aan het testen.
De auto remt wel af maar wanneer de automaat slipt en dan afremt op de motor weet ik niet, gaan we proberen.
Toen de olie die eruit kwam zag er blank/doorzichtig uit en de volvo garage zei er ook niks van.

Thankx alvast voor het meedenken
Is automaatbak olie niet rood?? Als dat bij alle olie type's zo is zit er misschien wel motor olie in met een verkeerde verhouding waardoor de plaat blijft plakken.

Wij hebben met onze automaat gehad dat er teveel olie inzat en daardoor pakte die ook niet goed. dus peil je olie eens om te kijken hoe de stand is.
(wel met draaiende motor peilen)
Luuk S40
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2006 - 14:56

Navraag bij de volvo dealer:

spoelen van de bak zou misschien de oplossing kunnen zijn.
3 a 4 keer spoelen en dan kan het goed zijn dat het over is, maar zo'n grapje kost elke spoelbeurt 70 euro ex btw ( dat kostte het de vorige keer alleen voor het verversen en dit is zonder uurloon gerekend ).
Maar garantie of dat het gaat werken natuurlijk niet.

Tevens weer getest, maar het maakt niet uitwaarin de selector staat hij doet het in elke stand. Je voelt dat de auto in z'n vrij komt te staan. Je zet de selector in de verschillende standen en na wat gerommeld te hebben met de selector voel je hem weer erin springen en dan is het gas geven of rem los en rijdt de auto vanzelf aan.

Dus???
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Luuk S40 schreef: Je zet de selector in de verschillende standen en na wat gerommeld te hebben met de selector voel je hem weer erin springen en dan is het gas geven of rem los en rijdt de auto vanzelf aan.

Dus???
bedoel je met de selector de versnellingspook?.
dus als je daarmee beweegt doet ie het plots?.
dan is het vrijwel zeker dat de standenschakelaar de oorzaak is, komt wel vaker voor.
een 'ouwe' schakelaar is moeilijk af te stellen, daar kruipt nogal wat tijd in.
als je het zelf doet niet erg, maar bij de dealer loopt de teller.
je plaatst dan beter een nieuwe, ben je beterkoop af.
cane corso
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 02.08.2005 - 09:42
Locatie: poortvliet (zeeland)
Contacteer:

Ook een volvo automaat heeft een einde en gezien de hoeveelheid km's lijkt dit er wel op . Andere automaten gaan overigens stukken korter mee. Vervangen van de bak zal een dure grap zijn daarom rijdt ik liever hand geschakeld ; koop ook altijd Volvo's met wat km's erop (+- 320.000 ) en nooit automaat .Rijdt wel super automaat maar ik heb ook geweldige kosten gehad ( wel ander merk ). De olie in de automaat is ATF olie en geeft geen smerende funktie.
mensen met honden hebben een hemel op aarde maar komen ze te sterven is er niets te erven
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik heb zelf met een V70TDI uit '98 een soortgelijk probleem gehad, maar dan in een veel ergere vorm, namelijk hij bleef doorslippen, waardoor er niet meer mee te rijden viel. zowel voor als achteruit. De bak is toen vervangen (4300 euri, in Alicante Spanje) wat best een domper op de vakantie was. Een bak revisie zal dus waarschijnlijk wel de oplossing zijn. In Veenendaal zit ook een goed adres, als Almelo je te ver is :)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”