sissende xc 70 D5

lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Sinds een week hoor ik bij opnieuw op het gas gaan een sissend geluid, wat ook direct weer "afgeregeld" word. Dit is erger naarmate de auto warmer is. Na de 3000 toeren komt er een soort turbogeluid naar binnen bij accelereren.

Zit er tegen het schutbord een of andere regelklep/ EGR klep die zijn werk niet meer naar behoren doet?

Hij rookt niet en olieverbruik is ook nihil, 107.000 km gelopen
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
WMB
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09.11.2008 - 11:12
Locatie: Soest

overdrukventiel dat niet meer lekker werkt?
Fietsen is gezond, eet meer fiets!
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Even je airco uitzetten (middels de ac knop). Je sissende geluid is dan weg. In mijn geval was het koelmiddel wat door de toeren door de leidingen werd gejaagd.
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

WMB schreef:overdrukventiel dat niet meer lekker werkt?
Ja, daar lijkt het wel op. Ik dacht alleen dat deze motor was voorzien van een VGT Turbo, maar er zit dus zo een klep op? heeft u daar ervaring mee?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
WMB
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09.11.2008 - 11:12
Locatie: Soest

zeg maar je, en nee zelf geen ervaring bij mijn V70
Fietsen is gezond, eet meer fiets!
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

WMB schreef:zeg maar je, en nee zelf geen ervaring bij mijn V70
Heeft er iemand een doorsnede van het laaddruk/ turbo circuit van een D5 met enkele turbo? Of eventueel een foto van de toegepaste turbo.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb hetzelfde geluid een keer gehad bij een V40, bleek een scheurtje te zijn in een slang van de turbo, onderdeeltje van een paar € overigens.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

geeft nu aan service vereist en gaat in noodloop, sissende geluid is hard en buiten te horen, is nu definitief iets gescheurd/ lek.
Ga maar eens naar de dealert.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik denk ook aan een lekkage in het drukdeel na de turbo.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Ik heb in het verleden bij mijn T5 eenzelfde probleem gehad, er bleek een scheur in het rubbere verbindingstuk van de achterste turbobuis te zitten. Deze zit ook vlak bij het schutbord. Misschien dat dit bij jouw ook de oorzaak is?!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Het komt uit de buurt van de EGR klep, waarschijnlijk is deze defect.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

hallo Lemmer, is het probleem al opgelost? Ik heb nu ook een XC70 met 105.000KM die nu Urgent service vereist aangeeft en ook in noodloop stand staat.

Weet iemand eigenlijk of je nog mag door rijden in de noodloop stand? onze dealer is rond de 40min rijden. Misschien toch beter de auto ambulance laten komen van de verzekering.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
obelix
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:25
Locatie: Den Haag

Ik weet niet wat een noodloop inhoud, maar onderhoud resetten kun je dmv het km stand knopje ingedrukt te houden en je contact aanzetten (niet motor starten)
en dan als het rode 3hoekje de 4e keer oplicht de knop loslaten.
Het onderhoud moment is dan gereset.

Je bent dan van de melding ONDERHOUD VEREIST af + lampje brandt niet meer.

Misschien dat de noodloop kreet wel iets belangrijks is dus doorrijden is op eigen risico.
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

@ Obelix,
Noodloop is een stand dat de Motor alleen nog maar laag vermogen afgeeft, het toeren tal in drive stand word laag gehouden. kan zijn dat de GT ook niet verder omhoog schakeld.

Ben verder net terug van de dealer en de EGR Klep moet vervangen worden Kosten 1100E, 770E voor materiaal en nog een 390 voor de uren.
Ik baal erg want we zijn twee keer eerder met het zelfde probleem nog in de garantie tijd bij de dealer geweest, bijde keren werd het probleem opgelost door alles te reseten in de software. Dit keer moet de Klep vevangen worden maar op mijn kosten. Auto is 3 jaar en 4 maanden en net uit de garantie.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

obelix schreef:Ik weet niet wat een noodloop inhoud, maar onderhoud resetten kun je dmv het km stand knopje ingedrukt te houden en je contact aanzetten (niet motor starten)
en dan als het rode 3hoekje de 4e keer oplicht de knop loslaten.
Het onderhoud moment is dan gereset.

Je bent dan van de melding ONDERHOUD VEREIST af + lampje brandt niet meer.

Misschien dat de noodloop kreet wel iets belangrijks is dus doorrijden is op eigen risico.
Nee, dat is servic evereist geloof ik, is een andere melding. Noodloop beschermd de motor bij defecte onderdelen
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

xc-men schreef:@ Obelix,
Noodloop is een stand dat de Motor alleen nog maar laag vermogen afgeeft, het toeren tal in drive stand word laag gehouden. kan zijn dat de GT ook niet verder omhoog schakeld.

Ben verder net terug van de dealer en de EGR Klep moet vervangen worden Kosten 1100E, 770E voor materiaal en nog een 390 voor de uren.
Ik baal erg want we zijn twee keer eerder met het zelfde probleem nog in de garantie tijd bij de dealer geweest, bijde keren werd het probleem opgelost door alles te reseten in de software. Dit keer moet de Klep vevangen worden maar op mijn kosten. Auto is 3 jaar en 4 maanden en net uit de garantie.
Bij mij was dus de leding van de EGR klep naar de turbo gescheurd. Hoorde u ook een sissend/afblazend geluid?
Heb bij mij ook de garage in de garantieperiode ingelicht, maar na de garantie kwam het er pas echt uit.
Als ik het goed lees is het ook een XC 70 new met tuning? is exact dezelfde motor en hetzelfde model als van mij.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

@ Lemmer,
Bij ons niet echt dat sissend-afblazend geluid maar het wegvallen van het motor vermogen. De XC70 is uit Nov. 2007 MY08 met de D5 en GT. Ik heb de Tuning al geruime tijd er af gehaald na het ontvangen van de brieven van Volvo over de verhoogde Oil levels. Dit probleem is opgelost met de laatste software upgrade uit Febr. 2010.
De XC70 rijd nu al weer twee dagen zonder problemen rond, ik hoop dat de nieuwe EGR klep geen problemen krijgt.
Ik zit nu zelf in Cameroon voor mijn werk en heb nog niet de oude EGR valve-klep na kunnen kijken op een defect maar volgens mijn vrouw is de inlaat erg vuil en vol met roet.
De klep en de electronic module zijn vervangen en een paar kleine onderdelen leidings en klemmen geloof ik.

Ik heb zelf wel alle leiding en aansluiting nagelopen voor een defect maar niks kunnen vinden, nog wel een video clip gemaakt van het rare geluid van de EGR klep.

Verder gaan we een brief opmaken en naar Volvo Spanje sturen, we vinden dat deze EGR klep van begin af aan problemen heeft veroorzaakt en een history heeft. Maar eens kijken wat het antwoord is voor dat we de verloving met Volvo uitmaken.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Ja, is het broertje van de mijne.
Deze klep was er bij mij helemaal af, maar was nog wel intact.
De vervuiling in de inlaat is normaal, de EGR voert uitlaatgassen terug.

Volvo is wel geschoold om een probleem door de garantietijd heen te lullen. Ben benieuwd waar ze mee aan komen.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

lemmer schreef:
Volvo is wel geschoold om een probleem door de garantietijd heen te lullen. Ben benieuwd waar ze mee aan komen.
Ja ik ook, heb een beetje rond gekeken op de WWW en gezien dat Volkswagens, Audi enz. ook vaak een probleem hebben met de EGR klep maar daar word ie gewoon gelijk uitgewisseld in de Garantie tijd zelfs bij een kleine fout en/of problemen.
Volkswagen stuurt ze waarschijnlijk gelijk terug naar de Maker (Bosch?)
Waarschijnlijk heeft Volvo als kleine automerk die deal niet.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Misschien stomme opmerking maar waarom niet de egr gewoon dichtzetten? rica zou dit gratis voor je moeten doen gezien de tuning...

Ik ben van mening dat je gewoon coulance moet verwachten van je dealer, kreeg ik immers ook nadat de wervelklep was afgebroken (onderdeel van egr)
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”