Nadat ik bij de Zomerfolder het onderhoudsschema heb gezien en de bijbehorende prijzen was ik er eigenlijk wel snel uit.
Voor de aankomende beurt moet ik 395 euro incl. betalen. Dat is alleen maar voor een oliewissel, oliefilter en een interieurfilter.
Zeg maar 90 euro voor de olie en een 50 euro voor de filters?
Waar blijft de rest dan? Blijft dus 250 euro over voor arbeidsloon. Dat is ongeveer 3 uur werk als je 85 euro euro per uur rekent.
Het enige wat dus natuurlijk wel erg handig is, is een goede OBDII lezer waarmee je niet alleen kan uitlezen maar ook kan resetten.
Na een speurtocht over het internet ben ik uitgekomen bij de Autel Maxiscan MS509.
Er staan genoeg reviews en youtube filmpjes op internet en voor het geld is hij heel compleet.
Deze word aangeboden voor 125 euro hier in Nederland.
Ik hou jullie op de hoogte wanneer hij binnenkomt en zal daarna ook mijn bevindingen hier posten.

Wordt gebruikt door sleepdiensten, garagebedrijven, servicecentra en gecertificeerde APK keuringsstations.
Met deze Maxiscan MS509 scantool is het mogelijk foutcodes te lezen/identificeren en indien noodzakelijk te wissen bij vrijwel alle wereldwijde OBD 2 / EOBD voertuigen van 1996 tot 2011.
Met deze scantool is het zelfs mogelijk data via uw computer/ laptop uit te printen.
Voordelen:
Foutcodes met Nederlandstalige omschrijving worden weergegeven in het display van de Maxiscan MS509 scantool
Leest universele codes (P0, p2, p3, U0) en fabrikant specifieke codes (P1, P3, and U1)
Hogere voertuigdekking met CAN protocol ondersteuning
Ondersteund alle 9 ODB 2 / EOBD modes
Wist check engine light (MIL)
Wist diagnostische foutcodes (DTCs)
Reset OBD 2 monitor status
Live data functie, inclusief Voertuig Chassisnummer (VIN)
Leest voertuig info
Leest bevroren frame data
Test i/m lees status
Geheugenfunctie
Gratis Internet updates (1x per jaar)
Grafische weergave
Data Printmogelijkheden
Live data functies:
Motortoerental
Berekend motorvermogen
Motor en olietemperatuur
Status van het Brandstofsysteem
Voertuigsnelheid
Brandstof correctie waarden
Inlaatdruk
Ontstekingsvervroeging
Inlaatluchttemperatuur
Luchtdebiet
Gasklepstand
Lambdasensor waarden
Brandstofdruk
Inhoud:
Maxiscan MS509 scantool
Handleiding
Pc kabel voor Internetupdates (Serial en USB)
Nylon tas
Kwalitatief hoogwaardige obd 2 kabel