Gisteren maar eens mijn mooie V70 2.4i 140 pk laten kietelen naar 188 pk. Op zich had ik 170 pk al genoeg gevonden, maar dit zit nu eenmaal standaard in de BSR software.
Het was niet mijn bedoeling om brute krachten los te maken maar om de motor wat soepeler te laten lopen en een voorbereiding op de lange trip naar Italie van de zomer. 140pk is op zich prima maar ik had toch elke keer het idee dat ik met een aardappel in de uitlaat reed. Om dan met een volle, zware bak door de bergen rijden, dat leek mij wel te doen maar minder prettig.
Zoals gezegd gisteren de stap maar genomen. De eerste indruk:
Vanaf het moment dat ik na een bak koffie wegreed bij BSR in Vinkeveen viel het mij op dat de schakelbak soepeler loopt. Ik heb een automaat, en ik vond 'm bij de 140pk nogal schokkerig optrekken. Nu lopen de versnellingen soepel in elkaar over.
Of ik sneller ben? Vast wel iets, maar dat merkte ik (gelukkig) niet heel veel. Als ik stoplichtsprintjes wil doen had ik wel een Turbo motor genomen. De motor pakt sneller en soepeler op, heerlijk.
Op de snelweg merk je nog meer de tuning. Inhalen ging bij de 140pk gepaard met een snelle kickdown waarbij ik heel hoog en zenuwachtig in de toeren kwam. Nu gaat dat anders, natuurlijk een kickdown is makkelijk voor elkaar te krijgen maar het klinkt en voelt minder zenuwachtig. Daarnaast trekt de motor wat langer door in de bestaande versnelling..ik ben niet zo'n fan van te snelle kickdowns. Mijn voet rust meestal halverwege de bodem...ik trap het gaspedaal bijna nooit tot op de bodem in.
Enfin, de eerste ervaringen zijn positief te noemen. Nee het is geen racemonster, hoeft ook niet, maar ja het is een soepelere en voelbaar krachtigere motor geworden.
De heren en dame bij BSR in Vinkeveen waren bijzonder aardig, servicegericht en de koffie was heerlijk.
Ik zal mijn ervaringen na een aantal grote ritten blijven delen.
Ervaring delen, 2.4 gekieteld
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
waarom zou een 180pk af fabriek grotere remschijven hebben dan een 140pk?
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Beste Bart,
Dank voor je aanvulling en vraagstelling waar de rhetoriek vanaf druipt. Ik ben niet van plan een discussie te starten, je hebt je standpunt daarin in vele threads reeds kenbaar gemaakt. Ik deel mijn ervaring met een bepaalde aanpassing. Volgens mij is dat een van de kern uitgangspunten van fora als deze.
Met andere woorden, ik kan zo weinig met dergelijke opmerkingen. Mocht ik ervaringen krijgen met versleten remschijven e.d. dan zal ik het melden en verspreiden.
Dank voor je aanvulling en vraagstelling waar de rhetoriek vanaf druipt. Ik ben niet van plan een discussie te starten, je hebt je standpunt daarin in vele threads reeds kenbaar gemaakt. Ik deel mijn ervaring met een bepaalde aanpassing. Volgens mij is dat een van de kern uitgangspunten van fora als deze.
Met andere woorden, ik kan zo weinig met dergelijke opmerkingen. Mocht ik ervaringen krijgen met versleten remschijven e.d. dan zal ik het melden en verspreiden.
- Maurice S60
- 2nd Gear member
Hoi Kayman.
@Bart is diegene op een feestje die altijd vooraanstaat met zijn negatieve oordeel en blijkbaar nooit positief kan zijn.
Waarom dat weet hij zelf niet maar heeft waarschijnlijk met iets van zijn jeugd te maken ( zal wel veel gepest zijn of iets )
Verder wil ik graag ook de BSR tunning op mijn S60 en ben hier mee bezig met BSR en kan je vertellen dat als je deze heren een vraag steld dat je professioneel antwoord krijg
Ik wil van BSR alleen nog weten of de speed limiter aangepast kan worden en dat zijn ze aan het uitzoeken
Verder heel veel plezier met je tunning
Groet Maurice
@Bart is diegene op een feestje die altijd vooraanstaat met zijn negatieve oordeel en blijkbaar nooit positief kan zijn.
Waarom dat weet hij zelf niet maar heeft waarschijnlijk met iets van zijn jeugd te maken ( zal wel veel gepest zijn of iets )
Verder wil ik graag ook de BSR tunning op mijn S60 en ben hier mee bezig met BSR en kan je vertellen dat als je deze heren een vraag steld dat je professioneel antwoord krijg
Ik wil van BSR alleen nog weten of de speed limiter aangepast kan worden en dat zijn ze aan het uitzoeken
Verder heel veel plezier met je tunning
Groet Maurice
Volvo XC60 T6 tuned by Volvo tune
- Edgar
- 5th Gear member
Klinkt goed!
Hoe hebben ze je PK's en Nm's vooraf en achteraf gemeten?
Hoe hebben ze je PK's en Nm's vooraf en achteraf gemeten?
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
-
- 5th Gear member
Voor remmen / vol in de ankers gaan maakt de snelheid van dat moment wat uit, en het gewicht van de auto.
Het vermogen van de motor speelt op dat moment geen rol dacht ik?
(wel is het natuurlijk zo dat meer vermogen zou kunnen uitnodigen tot sneller accelereren, veelvuldiger hard remmen en dus (te) hete remmen. Daar heeft meer remcapaciteit inderdaad zin. Maar dat kan dan weer ook met de basismotorisering een probleem opleveren....)
Marc
Het vermogen van de motor speelt op dat moment geen rol dacht ik?
(wel is het natuurlijk zo dat meer vermogen zou kunnen uitnodigen tot sneller accelereren, veelvuldiger hard remmen en dus (te) hete remmen. Daar heeft meer remcapaciteit inderdaad zin. Maar dat kan dan weer ook met de basismotorisering een probleem opleveren....)
Marc
- Edgar
- 5th Gear member
Zo is het ook! Of je nu 188 of 168 PK zou hebben is minder relevant.Kayman schreef:PK's voor en achteraf heb ik niet laten meten. Vind ik ook minder belangrijk. Ik merk op de snelweg dat ik er makkelijker voorbij kom en dat de schakelbak vloeiender loopt.
Ik vroeg het omdat je zo specefiek vermelde dat hij nu 188 PK heeft.
Zonder te meten weet je dat natuurlijk nooit

Geniet ervan!!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
BMW 120i
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
toch snap je de gestelde vraag niet echt, maar het is jouw feestje.... veel plezierKayman schreef:Beste Bart,
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
een 2.0 Turbo mag best iets meer kosten dan een niet turbo 2.4toppertje schreef:mischien om het prijsverschil tussen de 2 te rechtvaardigen?bart simpson schreef:waarom zou een 180pk af fabriek grotere remschijven hebben dan een 140pk?
Volvo for life
- Maurice S60
- 2nd Gear member
Hoi.
Na vandaag wederom contackt te hebben gehad met BSR ga ik toch twijfelen.
Waarom. Speedlimiter kan niet aangepast worden blijft als standaart
Dit wil dus zeggen dat BSR zelf geen software aan past alleen maar een programma op de PPC module zet en dats it, verdere wensten niet aan te passen naar mijn zin
Het schijnt zo dat Volvo zelf deze wel kan aanpassen in 3 mogenlijk heden ?
Ik ga dus nog even verder shoppen - Fasttech - Rica - Hartog ?
Groet
Maurice
Na vandaag wederom contackt te hebben gehad met BSR ga ik toch twijfelen.
Waarom. Speedlimiter kan niet aangepast worden blijft als standaart
Dit wil dus zeggen dat BSR zelf geen software aan past alleen maar een programma op de PPC module zet en dats it, verdere wensten niet aan te passen naar mijn zin
Het schijnt zo dat Volvo zelf deze wel kan aanpassen in 3 mogenlijk heden ?
Ik ga dus nog even verder shoppen - Fasttech - Rica - Hartog ?
Groet
Maurice
Volvo XC60 T6 tuned by Volvo tune
-
- 4th Gear member
Dat is de juiste discussie. van 140 naar 188 is wel een erg grote stap voor een atmosferische motor. Bij de 2.4 170 pk merk je vooral dat hij in zijn bovenste toerengebied veel sterker is, maar meer koppel heb ik nooit kunnen vaststellen.piotrV70 schreef:Een ongeblazen 2.4 softwarematig tunen naar 188pk ? Tuurlijk. Uiteraard met een vermogensmeting op de rollenbank. Toch ?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Fredhead
- Geartronic member
Dat is juist de truc, de 140 pk versie bouwt na 4000 toeren geen vermogen meer op maar zit dan al op zijn max.
De 170 pk versie heeft bij +/-6000 zijn maximale vermogen.
Het enige verschil tussen beide versies is de software in de ecu.
Kan me er persoonlijk wel in vinden dat een tuner nog een klein beetje "extra" heeft kunnen vinden met een nog iets betere afstelling dan dat Volvo origineel heeft gedaan.
Of je echt aan de 188 pk gaat komen betwijfel ik dan wel weer, denk dat de koek bij 180 pk al aardig op is
De 170 pk versie heeft bij +/-6000 zijn maximale vermogen.
Het enige verschil tussen beide versies is de software in de ecu.
Kan me er persoonlijk wel in vinden dat een tuner nog een klein beetje "extra" heeft kunnen vinden met een nog iets betere afstelling dan dat Volvo origineel heeft gedaan.
Of je echt aan de 188 pk gaat komen betwijfel ik dan wel weer, denk dat de koek bij 180 pk al aardig op is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
we zijn het er dus over eens dat het blok 2000 t/min sneller moet gaan draaien
Volvo for life
- Fredhead
- Geartronic member
Dat is correct en tevens juist
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- Bakboord1
- 4th Gear member
Zeg dan niets.piotrV70 schreef:Een ongeblazen 2.4 softwarematig tunen naar 188pk ? Tuurlijk. Uiteraard met een vermogensmeting op de rollenbank. Toch ?

De 140pk heeft dezelfde motor als de 170pk versie. Derhalve is de "echte" winst hier 18pk.
Daarnaast heeft 170pk versie een andere versnellingsbak en overbrenging waardoor je met de 140pk nooit een 100% vergelijkbare auto met de 170pk versie krijgt.
- RicoK
- 3rd Gear member
Dus die van mij kan worden 'gekieteld' met 18PK.....?!?
Hm, ik zal daar eens over gaan nadenken...... :twisted:
Hm, ik zal daar eens over gaan nadenken...... :twisted:
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter