versnellingsbak vervangen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
thompires
Starter

Beste Volvo 400 bezitters,

Zonder ervaring en alleen een boek van Haynes ben ik de klus aangegaan om de versnellingsbak zelf te vervangen. Een hele leuke bezigheid als je het mij vraagt maar lastiger dan ik dacht.

Dit komt vooral omdat de auto op twee assteunen staat en de rest moet doen met 2 krikken. Al met al niet de ideale omstandigheden, maar tot nu toe steeds verder gekomen.

De stand van zaken op dit moment: de tweedehands bak zit erop de motorsteunen voor en achter en versnellingsbaksteun vallen precies in het subframe en de aandrijfassen zitten in de versnellingsbak.

Maar nu probeer ik het subframe op te krikken maar telkens trekt het subframe scheef en valt niet meer op de bouten. Na verschillende theorieën te hebben bedacht waarom dat gebeurt kom ik er dit keer echt niet uit.

Voor mijn gevoel zit dus het motorblok en de versnellingsbak teveel naar rechts als je voor de auto staat.

Hoe krijg ik dus het geheel naar links zodat de stuurpen goed in het stuurgat valt en het subframe precies op de bouten past?

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien moet ik nog een handeling verrichten zodat het subframe rechttrekt bijv de aandrijfassen later vastzetten en dan met name die aan de linkerkant die doormiddel van een homokineet en slagpennetje vast wordt gezet of is er een probleem met de stuurkolom? of moet ik gewoon keihard duwen of eerst de motor en versnellingsbak goed positioneren met een krik wat aardig moeilijk is en daarna het subframe alleen omhoog?

Ik hoop dat iemand mij de goede richting in stuurt en wie weet schiet ik dan ook nog wel wat kiekjes van een goed lopende volvo 440 1.7 turbo uit 1996 sports/luxury line met zwart leren interieur, stoelverwarming, airco in de kleur grijs metallic.

Vriendelijke groet,

Thom Pires
Guidooo
3rd Gear member

Haha nog best lastig he!

Ik heb een maand terug exact hetzelfde gehad, wou bij mij ook niet terwijl alles goed zat.

Ik heb gewoon zitten duwen en trekken, krikjes eronder en prutsen en op gegeven moment zat het zowat goed! Iets bijduwen en het zat.

Kwestie van geduld dus en logisch denken waar je moet trekken en duwen en een beetje geluk hebben! Evt kun je ook nog eens de motor + bak een stuk laten zakken, krik wat bewegen en hem weer omhoog krikken, zit hij misschien net wat anders zodat het wel wil.

Als dat subframe zit kun je de rest ook weer vast doen.

Succes!
thompires
Starter

Hmmm dit geeft me hoop bedankt grijns.

Maar nog even voor de duidelijkheid is het nou zo dat het motorblok + versnellingsbak eerst omhoog moet worden gekrikt en goed moet worden gepositioneerd.

En daarna het subframe zonder dat het motorblok en versnellingsbak erop steunen over de bouten kan worden geduwd?

Of kan ik het beter in zijn geheel opkrikken omdat ik me dan alleen maar op de vier bouten van het subframe kan focussen, want heb al is meegemaakt dat die bijna op het subframe kwam maar dat de motorsteunen niet overeenkwamen.

Ieder geval blijf ik het proberen en proberen en zal laten horen als het is gelukt.

Bedankt
Guidooo
3rd Gear member

Zo heb ik het wel gedaan, alles vast maken, anders zit je inderdaad weer met de steunen. En dan de complete boel wat opkrikken en wat duwen enzo.

En niet denken dat als je 2 bouten erin heb dat je de boel wel goed krijgt want dat is helaas niet zo :P. Echt proberen hem overal recht te krijgen en evt 1 bout erin maar niet meer totdat hij recht zit.

Mocht het allemaal niet lukken kun je idd ook eerst het subframe vastzetten en dan de motorsteen aan de versnellingsbak vastmaken ;).
thompires
Starter

Nou lekker is dat !

Afgelopen week weinig kunnen werken maar gisteren toch flink wat geduwd en getrokken, motorblok + versnellingsbak omlaag en weer omhoog maar niets hielp.

Zo ben ik ongeveer twee uur doorgegaan tot ik op een gegeven moment flipte en het motorblok zonder subframe helemaal omhoog krikte tot de vering/demper links aan het motorblok afbrak.

De nieuwe vering/demper (lijkt een beetje op schokdemper of zo'n vering voor je achterklep alleen wat kleiner en dikker) kan ik bestellen voor de prijs van 63 euro of heeft er iemand er toevallig eentje liggen voor een vriendschappelijk prijsje ?

Alvast bedankt heren
Guidooo
3rd Gear member

Oei, kalmte kan u redden he :D Maar wel balen dat het niet wil.

Ik heb zo'n ding nog wel, komt rechtstreeks van een auto af, stuur je wel ff een pb.
thompires
Starter

Nou het is gelukt uiteindelijk heb ik de stuurkolom losgemaakt van het subframe en eerst die pen door het gat geduwd.

Motorblok en versnellingsbak los van het subframe goed gepositioneerd helemaal omhoog gekrikt en dit keer zonder het schokdempertje.

Hierdoor kreeg ik veel meer speling om het subframe goed te plaatsen en met wat doorzettingsvermogen zat die vast.

Motorblok en versnellingsbak goed ondersteunen in mijn geval een beetje aan de achterkant van het blok en langzaam laten zakken zodat die precies in de gaten viel van het subframe.

Maar nu het volgende probleem aan de versnellingsbak zit een zwarte kabel is het de bedoeling dat ik die strip en gewoon verbind met de kabel aan de + pool?

Alvast bedankt
Iroll
6th Gear member

Maar nu het volgende probleem aan de versnellingsbak zit een zwarte kabel is het de bedoeling dat ik die strip en gewoon verbind met de kabel aan de + pool?
NEE!!
Ik denk dat het de kabel is van de km teller sensor is als je tenminste een E bak erin hebt gezet voor de turbo. Of van de schakelaar voor de achteruitrij verlichting. Er zit bovenop wel een massa aansluiting, die niet vergeten.
thompires
Starter

Wat vreemd zeg. Er zit inderdaad een E-bak in afkomstig vanuit een 460 turbo.

In mijn 440 turbo was dit zwarte kabeltje wel verbonden en moest het uiteindelijk doorknippen omdat de versnellingsbak er anders niet uit kon.

Voor de zekerheid het is het zwarte kabeltje wat in de buurt zit bij de startmotor en het zit net boven de as waar de homokineet inschuift aan de versnellingsbak zijde. Het gaat uiteindelijk op in de klos kabels die weer verbonden is met de + accuklem.

Als het de km teller sensor of schakelaar achteruitrij verlichting moet ik het dan maar gewoon laten hangen :)

Ik probeer nog een foto te plaatsen maar weet niet of dat lukt.
Iroll
6th Gear member

De sensor zit vlak boven de startmotor, als ik jou was zou ik die nu vervangen, als je er nog bij kan. Liefst gelijk de sensor vervangen zodat je een kompleet sensor draad hebt anders kom je er bij een turbo niet meer bij. Zonder snelheidsmeter krijg je geen apk en werkt het infocentre niet op de meeste standen.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”