Verschil in het financiele onderhoudsplaatje?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Omdat mijn interesse in een Volvo S60 of S80 ( beide modellen tot 2004 ongeveer ) toch steeds groter wordt sinds ik met een s60 heb gereden ben ik benieuwd, na wat waarschuwingen uit mijn omgeving, naar het onderhoud. En hierbij gaat het mij vooral om het feit of bijv. van een S80 2.5 of 2.4 Turbo of de T6 de remmen etc. duurder zijn als bij een 'gewone 2,4 met 140/170pk'. Verschil in de beurten, heb ik op de volvo-site reeds gezien, is er wel wat maar niet schrikbarend.
Maar het gaat mij juist om de delen die búiten die beurten komen, dus remmerij, schokbrekers, draagarmen, distributieriem, uitlaat etc. etc...Zit daar verschil in ivm de motorvermogens van turbo blokken?
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

niemand? :idea:
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Zaken als schokbrekers, draagarmen, uitlaat etc zal voor een T6 volgens mij niet duurder zijn dan voor een 2.4 140pk. Wellicht dat de remschijven een maatje groter en duurder zijn, en als je het vermogen van die T6 veel aanspreekt zal e.e.a. wat sneller vervangen moeten worden.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

In het totale kostenplaatje lijkt me dit een te verwaarlozen verschil.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

cees klumper schreef:In het totale kostenplaatje lijkt me dit een te verwaarlozen verschil.
Absoluut. Daar komt bij dat de vroegere T6'en de beruchte GM Geartronic hadden, waarvan bekend is dat die niet tot de allerbeste in hun soort behoren. Wat ook niet onvermeld mag blijven is de grote(re) dorst van een T6.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Heren bedankt voor de info, wat is een beetje een reeël kostenplaatje per jaar voor een S80 tot 2004 ( benzine, automaat en niet voor bouwjaar 2001), ofwel wat zijn jullie ervaringen met reparaties en/of standaard onderhoud (evt. bij een universele garage)

Het brandstofverbruik van een T6, is dat werkelijk veel hoger als bij een vijfcilinder? Dit kan ik mij namelijk niet echt voorstellen en of zo'n S80 nou 1 op 9 loopt met de T6 voorin ipv 1 op 10 met een vijfcilinder, da's nou niet echt wereldschokkend.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

1 op 9 haal ik met mijn T6 niet hoor. 1 op 6 komt dichter in de buurt. Moet wel zeggen dat dat op LPG is, maar daar staat tegenover dat ik eigenlijk altijd vrij rustig rijd.

Maar goed, het is hoe dan ook een relatief dure auto. Ik zou bij aanschaf altijd rekening houden met minimaal 1000 Euro aan achterstallig onderhoud. En daarnaast met een toekomstige automaatrevisie, die je ook zomaar zo'n 3000 Euro lichter maakt.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

maakt het voor de kwaliteit van de automaatbak nog verschil of je een pre-facelift hebt of een facelift model?

1 op 6 is wel aardig fors verbruik ja haha. Dat doen de atmosferische 2,4 en de geblazen 2,4/2,5 vijfcilinders beter?
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Met onze T6 halen we vrij gemakkelijk 9.5 ltr/100 km gemiddeld, ietsje beter dan de 5-cylinder T5 C70, die rond de 10 ltr/100 km zit.

Onderhoud voor beide is geloof ik wel redelijk gelijk. Voor de T5 was ik dit jaar voor de 200 duizend km beurt een kleine EUR 500 kwijt, inclusief remvloeistof vervangen en synthetische motorolie (6 liter voor ruim EUR 100). Er was niets bijzonders aan de hand. De T6 heeft tot nu toe in ons bezit nog maar 1 beurt gehad en die kostte ca EUR 900, inclusief wat bijzondere dingen. Ik reken feitelijk op rond de EUR 1000 per jaar aan regulier onderhoud bij deze toch wat oudere auto's met zo af en toe een duurder jaar ertussen vanwege grotere dingen. Alle onderhoud laat ik altijd bij de Volvo dealer doen.

Dan moet je de banden, benzine, verzekering, belasting etc meerekenen maar dit is niet zozeer Volvo/model afhankelijk (als je tenminste van een bepaalde klasse uitgaat, dan zijn waarde, gewicht, bandenmaten etc wel vergelijkbaar).

Misschien moet je eens NIBUD en consumentengids-achtige bronnen raadplegen over de all-in kosten van autorijden.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

cees klumper schreef:Met onze T6 halen we vrij gemakkelijk 9.5 ltr/100 km gemiddeld, ietsje beter dan de 5-cylinder T5 C70, die rond de 10 ltr/100 km zit.

Onderhoud voor beide is geloof ik wel redelijk gelijk. Voor de T5 was ik dit jaar voor de 200 duizend km beurt een kleine EUR 500 kwijt, inclusief remvloeistof vervangen en synthetische motorolie (6 liter voor ruim EUR 100). Er was niets bijzonders aan de hand. De T6 heeft tot nu toe in ons bezit nog maar 1 beurt gehad en die kostte ca EUR 900, inclusief wat bijzondere dingen. Ik reken feitelijk op rond de EUR 1000 per jaar aan regulier onderhoud bij deze toch wat oudere auto's met zo af en toe een duurder jaar ertussen vanwege grotere dingen. Alle onderhoud laat ik altijd bij de Volvo dealer doen.

Dan moet je de banden, benzine, verzekering, belasting etc meerekenen maar dit is niet zozeer Volvo/model afhankelijk (als je tenminste van een bepaalde klasse uitgaat, dan zijn waarde, gewicht, bandenmaten etc wel vergelijkbaar).

Misschien moet je eens NIBUD en consumentengids-achtige bronnen raadplegen over de all-in kosten van autorijden.
Wat autorijden kost all-in hoeft men mij niet uit te leggen, heb naast de huidige daily-A3 TDI ook nog een Golf GTI als hobby en heb hiervoor ook al 2 auto's gehad waarbij bij eentje de turbo het begaf. Het ging mij erom wat jij nu mooi omschrijft, het onderhoud incl. wat onderdelen die buiten de reguliere beurten valt. Ik tel per auto nu eigenlijk gemiddeld 1000 euro per jaar aan onderhoud. Ene jaar valt dat wat lager uit en het andere wat hoger. Ik wilde dus weten of dat voor zo'n Volvo ook zo'n beetje een realistisch bedrag zou zijn.
Ik zal per definitie niet naar de dealer gaan omdat die, in mijn ogen, belachelijke uurtarieven hanteren (althans mijn ervaring met Audi).
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

Marcel_VW schreef:
cees klumper schreef: Ik zal per definitie niet naar de dealer gaan omdat die, in mijn ogen, belachelijke uurtarieven hanteren (althans mijn ervaring met Audi).
Ach, zolang als de gemiddelde automonteur of loodgieter, timmerman of noem maar een willekeurige vakman nog steeds minder uurloon beurt dan een notaris, advocaat, bankier en noem maar op de beroepsgroepen die regelmatig van criminele activiteiten verdacht worden, betaal ik met alle plezier het uurloon van een automonteur. Waarin zoals je weet ook de overhead, staf, gebouwen, gereedschappen etc. verwerkt zit!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Onderhoudsverschillen tussen de niet- en welgeblazen vijfcilinders lijken mij vooral te liggen in de bereikbaarheid van bepaalde delen. Het schoonmaken van bv. de ETM is meer werk bij de "turbo's" door de plek waar deze gemonteerd zit. Ik denk dat het reinigen van de carterventilatie ook lastiger zal zijn om dezelfde reden.

Natuurlijk heeft een turbo machine wat extra onderdelen, maar die vereisen geen extra onderhoud.

De intercooler wil nog wel eens lek raken en dus geld kosten.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Wat voor mij de belangrijkste overweging is om naar de Volvo dealer te gaan is dat zij deze auto's door en door kennen en in mijn ervaring in soms opmerkelijk weinig tijd de soort werkzaamheden doen die een monteur die minder ervaring heeft met Volvo's (fors) meer tijd kan kosten.
Ik sleutel zelf aan een tamelijk gecompliceerde oldtimer (inclusief de complete motor gereviseerd) en weet daardoor redelijk wat van de techniek af. Ik moet er niet aan denken dat ik alle ins en out van de Volvo zou moeten gaan ontdekken en al helemaal niet als er eens een bijzonder probleempje zou zijn. Jaren geleden had ik zo bijv een lekkage in mijn toenmalige 480 ES waar ik heel wat uurtjes in heb gestoken, zonder blijvend succes. Toen voor een beurt naar de dealer, die in iets van een kwartier het euvel had verholpen ("bekend probleem meneer").

Inderdaad, uurtarieven van accountants (ik ben er zelf eentje) zijn zomaar boven de 400-500 euro.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

p.s. je kan natuurlijk ook heel goed naar niet-dealers, maar wel gespecialiseerd in Volvo, gaan (ik geloof dat Ramon & Ramon daar een voorbeeld van is/zijn?).
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Das wel een Volvo monteur hoor! (geweest)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Ik ga naar Hardeman in den haag en dat scheelt me de helft op reguliere beurten.En ze sleutelen al zo'n 80 jaar aan volvo's dus mag je wel een expert noemen....
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

M@rcel schreef:Onderhoudsverschillen tussen de niet- en welgeblazen vijfcilinders lijken mij vooral te liggen in de bereikbaarheid van bepaalde delen. Het schoonmaken van bv. de ETM is meer werk bij de "turbo's" door de plek waar deze gemonteerd zit. Ik denk dat het reinigen van de carterventilatie ook lastiger zal zijn om dezelfde reden.

Natuurlijk heeft een turbo machine wat extra onderdelen, maar die vereisen geen extra onderhoud.

De intercooler wil nog wel eens lek raken en dus geld kosten.
Ok dus het is niet zo dat remschijven en blokken van een 2,5t duurder zijn dan van een 2,4 170pk? Dat er door montage van een turbo minder ruimte is op die plek om te werken is in mijn ogen logisch en die meer-uren moet je dan voor lief nemen. Ik was alleen door wat mensen gewaarschuwd dat een turbo-versie per definitie duurder was met slijtage delen als uitlaat, distributieriem, remmen etc...

Dat een T6 (en bij S60 T5) grotere remmen heeft en een aangepast onderstel dat wil ik wel geloven i.v.m. de vermogens van 272pk bij de s80 t6 en 250pk bij de s60 t5... Kon mij alleen níet voorstellen dat remmen van een 210pk turbo 2,5t groter waren dan diegene van de 170pk versie. (om het maar even in mijn hobby te trekken: remmen van een golf gti 16v zijn bij mijn weten ook hetzelfde als van een golf gti 8v terwijl we daar ook over een vermogensverschil praten van 30-40 pk)

M.b.t. de opmerking van de dealer over de 480 "bekend probleem meneer": Tegenwoordig vind je de echt bekende kwaaltjes wel op internet zoals op dit prachtige forum!
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

Bij mijn weten hebben de zescylinders en de 2.4T standaard het dynamic chassis en dat omvat oa grotere remmen. Dus ja, remmen zijn groter dan bij de 2.4 non turbo's en de diesels. Wat dat in euro's betekent weet ik niet.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Marcel_VW schreef:
M@rcel schreef:Onderhoudsverschillen tussen de niet- en welgeblazen vijfcilinders lijken mij vooral te liggen in de bereikbaarheid van bepaalde delen. Het schoonmaken van bv. de ETM is meer werk bij de "turbo's" door de plek waar deze gemonteerd zit. Ik denk dat het reinigen van de carterventilatie ook lastiger zal zijn om dezelfde reden.

Natuurlijk heeft een turbo machine wat extra onderdelen, maar die vereisen geen extra onderhoud.

De intercooler wil nog wel eens lek raken en dus geld kosten.
Ok dus het is niet zo dat remschijven en blokken van een 2,5t duurder zijn dan van een 2,4 170pk? Dat er door montage van een turbo minder ruimte is op die plek om te werken is in mijn ogen logisch en die meer-uren moet je dan voor lief nemen. Ik was alleen door wat mensen gewaarschuwd dat een turbo-versie per definitie duurder was met slijtage delen als uitlaat, distributieriem, remmen etc...

Dat een T6 (en bij S60 T5) grotere remmen heeft en een aangepast onderstel dat wil ik wel geloven i.v.m. de vermogens van 272pk bij de s80 t6 en 250pk bij de s60 t5... Kon mij alleen níet voorstellen dat remmen van een 210pk turbo 2,5t groter waren dan diegene van de 170pk versie. (om het maar even in mijn hobby te trekken: remmen van een golf gti 16v zijn bij mijn weten ook hetzelfde als van een golf gti 8v terwijl we daar ook over een vermogensverschil praten van 30-40 pk)

M.b.t. de opmerking van de dealer over de 480 "bekend probleem meneer": Tegenwoordig vind je de echt bekende kwaaltjes wel op internet zoals op dit prachtige forum!
Ach, ze moesten de grens ergens leggen, nietwaar.

Als je deze link bekijkt, dan zijn de grotere schijven (Bosch, eerste en derde in de lijst) zelfs een paar dubbeltjes goedkoper.
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

M@rcel: true :wink: Alle info nemen we mee in ons achterhoofd en we zullen zien wat het wordt. Voorlopig lijkt de verkoopbaarheid van de Audi nogal tegen te vallen :shock:
Plaats reactie

Terug naar “S80”