Het volgende is het geval:
Wanneer ik op de snelweg in bijvoorbeeld de 4e versnelling bij een snelheid van ca 100 km uur het gaspedaal volledig intrap dan loopt het toerental snel op tot ca. 3300 toeren om daarna terug te zakken naar 2600 toeren waarbij de auto continue wel aan snelheid wint.
(de exacte toeren kunnen iets anders zijn)
Na het terugzakken loopt het toerental evenredig met de snelheid op.
Is dit normaal voor deze wagen (V70 MY2007 D5, 185 pk) of kan er iets mis zijn met de koppeling?
Alvast bedankt voor de reacties.
Christian
V70 D5 koppeling kapot??
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21203
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb dit 2x met mijn V40 115pk diesel gehad.
Bij vollast verhoogt het toerental maar in evenredigheid de snelheid niet totdat het lijkt alsof er ineens grip is waardoor de snelheid ook weer mee gaat.
Idd was dit bij onze V40 de koppeling die beide keren onder garantie is vervangen.
Tussen de eerste en tweede koppeling zat overigens maar 15.000km...
Bij vollast verhoogt het toerental maar in evenredigheid de snelheid niet totdat het lijkt alsof er ineens grip is waardoor de snelheid ook weer mee gaat.
Idd was dit bij onze V40 de koppeling die beide keren onder garantie is vervangen.
Tussen de eerste en tweede koppeling zat overigens maar 15.000km...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Dat is voor geen enkele handgeschakelde auto normaal.Is dit normaal voor deze wagen (V70 MY2007 D5, 185 pk) of kan er iets mis zijn met de koppeling?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoeveel km heeft jouw auto gelopen? Mijn koppeling is toevallig ook aan zijn einde. Zelfde symtomen. Zal samen met het vliegwiel binnenkort worden vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Zonder twijfel de koppeling die slipt. Rond de 2000 tpm komt de turbo er stevig bij, vandaar dat de grip dan verloren wordt. Zou je rustig optrekken dan gaat het waarschijnlijk goed.
Heb exact hetzelfde gehad, ook in de garantieperiode van de dealer, en dat is destijds perfect opgelost. In mijn geval werd het veroorzaakt door een lekkende oliekeerring tussen blok en koppelingsplaten waardoor de platen glad werden door de olie met slippende koppelingsplaten tot gevolg, en dan slijt het snel.
Maar het resultaat is wel dat ik rond de 160.000km een nieuwe koppeling kreeg, en daar nu al ruim 120.000km 'als nieuw' mee rijdt
Heb exact hetzelfde gehad, ook in de garantieperiode van de dealer, en dat is destijds perfect opgelost. In mijn geval werd het veroorzaakt door een lekkende oliekeerring tussen blok en koppelingsplaten waardoor de platen glad werden door de olie met slippende koppelingsplaten tot gevolg, en dan slijt het snel.
Maar het resultaat is wel dat ik rond de 160.000km een nieuwe koppeling kreeg, en daar nu al ruim 120.000km 'als nieuw' mee rijdt

Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Nee, maar de levensduur van een koppeling wordt vooral bepaald door de gebruiker en het verkeer (veel/weinig file rijden). Er zijn mensen die nog geen 10.000 km met een koppeling doen (mijn opa had dat bijvoorbeeld, die reed standaard met zijn voet alvast op het koppelingspedaal.... :roll:taipan schreef:152.000 km, niet echt veel nog dusedraket schreef:Hoeveel km heeft jouw auto gelopen? Mijn koppeling is toevallig ook aan zijn einde. Zelfde symtomen. Zal samen met het vliegwiel binnenkort worden vervangen.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- chucky777
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 29.01.2011 - 00:57
- Locatie: Leeuwarden
Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij 270 dkm een nieuwe koppeling gekregen + drukgroep + vliegwiel. Deze had dezelfde symptomen als die van jou, tenminste zo lijkt het.
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
chucky777 schreef:Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij 270 dkm een nieuwe koppeling gekregen + drukgroep + vliegwiel. Deze had dezelfde symptomen als die van jou, tenminste zo lijkt het.
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)
Dat is een flinke prijs voor het vervangen van de complete koppeling incl vliegwiel!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
- Locatie: Heerhugowaard
Je kan simpel even testen of de koppeling de boosdoener is.
Je zet de auto goed op de handrem en zet deze in de versnelling en laat de koppeling opkomen. Dan merk je snel genoeg of de koppeling "goed pakt" en de motor afslaat of slipt terwijl de koppeling nagenoeg losgelaten is.
Je zet de auto goed op de handrem en zet deze in de versnelling en laat de koppeling opkomen. Dan merk je snel genoeg of de koppeling "goed pakt" en de motor afslaat of slipt terwijl de koppeling nagenoeg losgelaten is.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
- chucky777
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 29.01.2011 - 00:57
- Locatie: Leeuwarden
@ramon&ramon: De garage was er ook 9 uur mee bezig, voor hun geen routine klus, normaal doen ze audi/VW/skoda/seat, Ik heb ze gevraagd...Ramon&Ramon schreef:chucky777 schreef:Mijn V70 D5 uit 2002 heeft bij 270 dkm een nieuwe koppeling gekregen + drukgroep + vliegwiel. Deze had dezelfde symptomen als die van jou, tenminste zo lijkt het.
Het vliegwiel was vooral bij mij de boosdoener, die zorgde voor het slechtere contact vd koppelingsplaten. Gelukkig dat je garantie hebt, bij mij koste het al met al bijna 2000 euro! Maar nu koppelt hij dan ook weer geweldig!;o)
Dat is een flinke prijs voor het vervangen van de complete koppeling incl vliegwiel!
Wat zou in jouw ogen een redelijk bedrag zijn voor deze operatie?
- derre
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07
Vind ik ook erg veel geld ... kan goedkoper hoor .
Je kan ook goed testen of de koppeling versleten is door in zn 5de versnelling te gaan rijden en de koppeling oplaten komen en volgas te geven , maakt de auto wel toeren maar geen snelheid dan is de koppeling versleten .
Je kan ook goed testen of de koppeling versleten is door in zn 5de versnelling te gaan rijden en de koppeling oplaten komen en volgas te geven , maakt de auto wel toeren maar geen snelheid dan is de koppeling versleten .
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
jpwg001 schreef:Ik vind €2000,- erg veel. Wat zijn de materiaalkosten? €500,-?
Volgens mij kost alleen het vliegwiel al minstens 600,-
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
jpwg001 schreef:Ik vind €2000,- erg veel. Wat zijn de materiaalkosten? €500,-?
Voor 500 euro heb je die onderdelen niet,dat kost beduidend meer,maar 9 uur arbeid is erg veel..