Hallo,
ik ben net de carterpan-pakking van een Volvo 142 / B20 motor aan het vervangen. Nu vind ik onder in de carterpan een hand vol gruis. Blijkbaar is er iets fijngemalen in het blok (dat op zich gewoon prima loopt). Het lijkt iets van hard plastic / bakeliet-achtig te zijn. Iemand een idee wat hier kan zijn vermalen?
Groet, Tobias
gruis in carterpan B20 motor
- ArjanV
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De resten van een distributie tandwiel...
Als je geluk hebt dan is het van een oud tandwiel dat ondertussen vervangen is.
Als je pech hebt dan sta je binnenkort stil met een nokkenas die niet meer ronddraait :shock:
Als je de distributie deksel demonteert kun je het tandwiel inspecteren op missende tanden

Als je geluk hebt dan is het van een oud tandwiel dat ondertussen vervangen is.
Als je pech hebt dan sta je binnenkort stil met een nokkenas die niet meer ronddraait :shock:
Als je de distributie deksel demonteert kun je het tandwiel inspecteren op missende tanden

- ArjanV
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Via de retour opening voor de olie, ik vond het ook in de carterpan van mijn B18

- Iroll
- 6th Gear member
Klopt, die bakkelieten tandwielen zijn een zwak punt van die blokken. Beste is om ze te vervangen door een set stalen of een stillere set aluminium/staal tandwielen. De stalen maken wat meer geluid nl. Wel wat duurder maar geen omkijken meer naar. oa verkrijgbaar bij tinustechniek
-
- Starter
Bedankt mensen!
De brokjes in de carterpan waren inderdaad van hetzelfde materiaal als het nokkenastandwiel. Ik heb het tandwiel gecontroleerd, het was niet vervangen door een stalen exemplaar, maar verder wel helemaal intact. Dus blijkbaar waren de stukjes de restanten van een eerder probleem en is het tandwiel al eens vernieuwd. In ieder geval kan ik alles nu weer gerust dichtschroeven.
Groet, Tobi
De brokjes in de carterpan waren inderdaad van hetzelfde materiaal als het nokkenastandwiel. Ik heb het tandwiel gecontroleerd, het was niet vervangen door een stalen exemplaar, maar verder wel helemaal intact. Dus blijkbaar waren de stukjes de restanten van een eerder probleem en is het tandwiel al eens vernieuwd. In ieder geval kan ik alles nu weer gerust dichtschroeven.
Groet, Tobi
- ArjanV
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Dat is geen tandwiel... dat is een wrijvingswiel :shock: