Rij ervaring V70 D3 versus D5

945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, het is wel al behoorlijk snel......
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Volvoman schreef:Ja, mits je hem zelf even demonteert en aflevert in Skövde!
:p Kon ook gewoon software-matig zijn natuurlijk...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

is een turbo sottware?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Dat niet, maar dacht dat er een aanpassing kwam omwille van het wat luie gedrag onderin...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lui bij 1400t/min? dacht het niet
Volvo for life
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5250
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

de D3 is is idd niet lui wel snel moe en dat gaat ie heel snel slapen ! Ik verwacht en hoop dat de turbo iets groter is waardoor de motor bij hogere toerentallen wat geleidelijker het koppel afbouwt !
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4269
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ach, je moet je toch een beetje aanpassen aan de karakteristieken van de D3. Doorgaan in de toeren heeft geen enkele zin en is ook nergens goed voor. Schakel gewoon wat vroeger op, en je hebt nergens last van. De D3 leent zich bijzonder goed voor het 'nieuwe rijden', met een genereus koppel dat inderdaad in een wat lager toerentalbereik ligt. 400 Nm is echt niet beroerd.

Misschien is het voor automaatrijders wellicht even wennen, ik kan me voorstellen dat kickdown met deze motor niet altijd veel zin heeft.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

De D5 moet zich ook nog kunnen onderscheiden, en die heeft een eigenschap die niet veel dieselmotoren hebben: veel power 'bovenin'. Dat geeft een wat vertroebeld beeld over de D3; want idd, wat Fulaks al schrijft, een koppelrijke dieselmotor heeft geen hoge toeren nodig! De Geartronic in bv. een S60 D3 is hier ook keurig op 'ingesteld' (zoekt snel hoger verzet op).
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Zou chiptunning de D3 een duwtje in de rug kunnen geven? Zodat deze motor nog wat meer ademruimte heeft (tijdens een inhaal maneuvere op de snelweg) of is dit verwaarloosbaar?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4269
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

den toerist schreef:Zou chiptunning de D3 een duwtje in de rug kunnen geven? Zodat deze motor nog wat meer ademruimte heeft (tijdens een inhaal maneuvere op de snelweg) of is dit verwaarloosbaar?
Kan altijd hé, al heb ik de indruk dat de fabrikanten nu zelf wat meer uit de motor halen, de ruimte voor tuning lijkt wat kleiner geworden te zijn. Ik heb eens gekeken wat BSR met de D3 doet, dat is niet verkeerd maar nu ook weer niet om achterover te vallen. Reden zie ik in de downsizing trend, de fabrikant wil met kleinere motoren ook goede prestaties neerzetten, dus is het logisch dat de marge voor tuners kleiner wordt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik weet niet of dit waar is wat je schrijft. De downsize motoren worden met een zelfde marge ontworpen, alleen zijn de gebruikte materialen sterker. Uiteraard is het per model verschillend, maar kijk naar de eerste TDI motoren. Toen vonden we 90 pk uit een 1.9 diesel ongehoord veel. Niet wetende dat er niet veel later een 150 pk versie op de markt zou komen. Blijft dat wel heel was de vraag, maar die blokken geven geen krimp.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
NederKees
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:02

De D3 is (nu) exact dezelfde motor als de D5, muv de turbo en een kleinere slag. Dat lees ik tenminste in de specs en pers release. De D3 zou dus ook de krachten van een 215pk motor aan moeten kunnen.

Wat is eigenlijk het nut van dat downsizen? De D5 is zuiniger dan de D3 (volgens de specs van Volvo). Het blok weegt nog even zwaar als de 2.4D.
Met de D5 (of met een D3 van 2,4l) kan luier gereden worden. Minder vaak schakelen, dus in de praktijk gaat die nog zuiniger zijn.

Het enige voordeel is dat de wegenbelasting in België iets lager is voor een 2 liter.

De nieuwe D3 heeft nu wel een duidelijke betere vermogenskromme dan voorheen. Zou merkbaar beter moeten rijden. Helaas nog niet mogelijk om een proefrit mee te maken.
Toch besteld. 215pk D5 is echt onbetaalbaar in lease.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Dus zou door middel van chiptunning het verbruik ook wel een fractie kunnen dalen (bij een zelfde rijstijl).

De D5 heeft twee turbo's op de motor zitten een lagedrukturbo voor de lagere toeren en een hogedrukturbo voor de hogere toeren.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”