warm lopen v70 d5
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
nou ik ga het systeem is schoonmaken en thermostaat ff controleren,dan begin ik deze zomer maar weer aan de reis en we kieken wel weer
We hebben het hier dus niet over een streepje over het midden komen bij zwaare belasting, maar echt het RODE ingaan.
Ik heb dit ook nog niet meegemaakt, maar meerdere forumleden hebben het er hier al over gehad.
Ik heb dit ook nog niet meegemaakt, maar meerdere forumleden hebben het er hier al over gehad.
- dieselpower
- 4th Gear member
Ik moet zeggen dat ik het warmlopen van een D5 niet herken. Ook ik sleur een 1500kg knaus in de zomervakantie door zuidfrankrijk maar ik heb nergen last van.
Op de heenreis altijd secundair om de koters wat van het land te laten zien, dus kleinere wegen met stijlere haarspeldbochten/hellingen. Op de terugweg altijd autoroute, op CC en zo'n 2100RPM (das dan ong 105 kmh). Bergop en bergaf, de D5 blijft zn toerental netjes vasthouden (gromt en sist alleen wat nadrukkelijker bergop) maar loopt nooit warm.
Was een 163pk 2002 D5 (252000kn), gewoon alles standaard en dealeronderhouden. Is sinds 2 maanden ingeruild op een hele knappe V70 140pk 2006 benzine (inmiddels 57000km
). Ik weet nu al dat ik de D5 koppelkromme ga missen voor caravangebruik. Het zal wat meer toeren rijden worden nu maar de overige 49 weken van het jaar zit ik met een grijns op mn gezicht achter het stuur van een hele frisse auto.
Op de heenreis altijd secundair om de koters wat van het land te laten zien, dus kleinere wegen met stijlere haarspeldbochten/hellingen. Op de terugweg altijd autoroute, op CC en zo'n 2100RPM (das dan ong 105 kmh). Bergop en bergaf, de D5 blijft zn toerental netjes vasthouden (gromt en sist alleen wat nadrukkelijker bergop) maar loopt nooit warm.
Was een 163pk 2002 D5 (252000kn), gewoon alles standaard en dealeronderhouden. Is sinds 2 maanden ingeruild op een hele knappe V70 140pk 2006 benzine (inmiddels 57000km

V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- dieselpower
- 4th Gear member
Vergeet even te vermelden: De D5 was een 5 bak handgeschakeld, de "nieuwe" idem.dieselpower schreef:Ik moet zeggen dat ik het warmlopen van een D5 niet herken. Ook ik sleur een 1500kg knaus in de zomervakantie door zuidfrankrijk maar ik heb nergen last van.
Was een 163pk 2002 D5 (252000kn), gewoon alles standaard en dealeronderhouden. Is sinds 2 maanden ingeruild op een hele knappe V70 140pk 2006 benzine (inmiddels 57000km). Ik weet nu al dat ik de D5 koppelkromme ga missen voor caravangebruik. Het zal wat meer toeren rijden worden nu maar de overige 49 weken van het jaar zit ik met een grijns op mn gezicht achter het stuur van een hele frisse auto.
- dieselpower
- 4th Gear member
Even een beetje off topic maar het gaat toch over vakantie met caravangebruik dus even een zijspoortje;
Ik heb bij de "nieuwe" nivomats onder de auto. Is dat iets, ik bedoel werkt het echt tegen doorhangen? Bij de vorige had ik powersprings van MAD laten monteren maar daarmee was de auto altijd hard afgeveerd. Lag wel netjes recht met caravan, dat dan weer wel. Kan ik het zelfde verwachten nu ik nivomats heb, dus een rechte combinatie?
Ik heb bij de "nieuwe" nivomats onder de auto. Is dat iets, ik bedoel werkt het echt tegen doorhangen? Bij de vorige had ik powersprings van MAD laten monteren maar daarmee was de auto altijd hard afgeveerd. Lag wel netjes recht met caravan, dat dan weer wel. Kan ik het zelfde verwachten nu ik nivomats heb, dus een rechte combinatie?
- Turbodesk
- 5th Gear member
Hier sluit ik mij volledig bij aan.toppertje schreef:tsjonge, jonge, weten we zeker dat we VOLVO rijden?
een echte auto die nog geen karretje de bult op kan trekken?
ik ga elk jaar steevast naar spanje met de sleurhut,en heb alle routes
door frankrijk inmiddels al gehad.
met inmiddels meer dan 400.000km en buitentemperaturen
ver boven de 30gr is mijn V70 2.5D,en mijn vorigeS60 D5 nog nooit warm
gelopen.
ik heb/had nergens kunstgrepen nodig om de auto niet te heet te laten worden.
ik rij rustig 120km/u in frankrijk in zijn 5(als de verkeerssituatie het toelaat)
en begin dan ook altijd in de 5e versnelling aan een klim.
als hij afzakt naar ong.100km/u schakel ik terug naar de 4e versnelling,en heb
nog niet meegemaakt dat ik op de snelweg op wat voor route dan ook
nog verder terug moest schakelen.
ook niet over de route "Millau".
mijn advies is dan ook:chek de thermostaat,doorstroming van je koelsysteem
en kontroleer je radiateur die aan de buitenzijde langzaam aan vervuild/dicht gaat zitten.
mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren,dan sluit ik mij bij @945i aan.
"opruimen dat hok"
een standaard V70 D5 hoort in mijn beleving op zijn sloffen een caravan te kunnen trekken,daar hoef je niet allerlei kunstgrepen zoals grotere oliekoelers
radiateuren enz,te moeten willen toepassen.

- Turbodesk
- 5th Gear member
Ik heb ook nivomats, en ik ben erg erg blij mee. De auto blijft ongeacht wat je in de achterbak hebt liggen en het aantal personen, kaarsrecht (horizontaal) rijden. Dus ook met de caravan er achter.dieselpower schreef:Even een beetje off topic maar het gaat toch over vakantie met caravangebruik dus even een zijspoortje;
Als je aan het inladen bent gaat hij wel doorzakken. Maar als je gaat rijden is de auto na een paar honderd meter al weer horizontaal.
- toppertje
- 6th Gear member
klopt!Turbodesk schreef:Ik heb ook nivomats, en ik ben erg erg blij mee. De auto blijft ongeacht wat je in de achterbak hebt liggen en het aantal personen, kaarsrecht (horizontaal) rijden. Dus ook met de caravan er achter.dieselpower schreef:Even een beetje off topic maar het gaat toch over vakantie met caravangebruik dus even een zijspoortje;
Als je aan het inladen bent gaat hij wel doorzakken. Maar als je gaat rijden is de auto na een paar honderd meter al weer horizontaal.
kleine tip:zorg dat je VOORDAT je de caravan aankoppelt dat je een rondje gereden hebt om de nivo-maats op hoogte te laten komen
geen glans zonder wrijving
Daar ga je heel gelukkig van worden.dieselpower schreef:Ik heb bij de "nieuwe" nivomats onder de auto. Is dat iets, ik bedoel werkt het echt tegen doorhangen?

-
- 1st Gear member
- Contacteer:
ik heb dat ook onder mijn v70 nivoregeling,ik ben er zeer te spreken over,altijd recht,werkt top
-
- 2nd Gear member
Ik herken het warmlopen ook niet. Gewoon alle bergen vlot op met onze caravan van 1300kg. Een keer gehad dat het metertje iets opliep. Dit op een lange klim met 105 op de GPS.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
- EVV
- 5th Gear member
Niet alleen een 185 PK D5 vanaf 2006 heeft dat hoor, ook een 170 benzine automaat uit 2000 heeft een koeler, en zelfs een 850 met automaat heeft al een koeler in de radiateur.Jeen01 schreef:Een D5 (185pk) vanaf 2006 heeft een automaat bak koeler in de radiateur. Als je dus handmatig schakeld en geen WRC achtige sprints bergop maakt is er dus niets aan de hand. Ik zet de bak uiteraard ook Manueel in de 5. Hierdoor schakelt hij niet op. Bij iets oplopende tempereatuur (net over middenstreepje) richting rood even iets gas lossen en er is niets aan de hand.
Overigens dan rijd ik ca 110 km/h.
Heb gechipthe BMW X5 (260Pk) gehad en als je daar vol vermogen bergop van vroeg kwam de temperatuur meter ook omhoog. Dus met beleid zoals een goed chauffeur betaamt. Alles kan stuk uitereaard.
-
- 3rd Gear member
Deze D5 zonder automaat, heeft dit probleem in de Alpen met een 1.600kg caravan. Inmiddels is de thermostaat en de grill (voor de radiator) vervangen en is er een Polestar-tuning toegeplast. Afgelopen jaar liep de koelvloeistoftemperatuurmeter nu niet direct het rood in. Het was nu niet zo dat ik met volle vertrouwen, zonder kijken naar die meter, door de Alpen reed. Toch K*T voor een auto van die prijs en "klasse".
De dealer wil het wel serieus nemen, maar heeft van dit probleem eigenlijk nog niet gehoord?!?! Volvo neemt het wel serieus; Die temperatuurmeter wordt tegenwoordig niet meer ingebouwd. Zijn ze van die klachten ook weer af (lekker makkelijk, dan zijn ze toch ook van deze klant af)
Inmiddels is vandaag voor de 2e keer in 7 maanden een turboslang geklapt (dat bruin/oranje buisje onder het blok en dat geeft ook een lekker gevoel voor de zomervakantie), dus ik ben in niet zo'n beste bui, maar inmiddels heb ik wel spijt dat ik 5 jaar geleden geen Mazda 6 heb gekozen. Dat had veel storingen, met bijbehorende ergenisen en veel geld gescheeld.
De dealer wil het wel serieus nemen, maar heeft van dit probleem eigenlijk nog niet gehoord?!?! Volvo neemt het wel serieus; Die temperatuurmeter wordt tegenwoordig niet meer ingebouwd. Zijn ze van die klachten ook weer af (lekker makkelijk, dan zijn ze toch ook van deze klant af)
Inmiddels is vandaag voor de 2e keer in 7 maanden een turboslang geklapt (dat bruin/oranje buisje onder het blok en dat geeft ook een lekker gevoel voor de zomervakantie), dus ik ben in niet zo'n beste bui, maar inmiddels heb ik wel spijt dat ik 5 jaar geleden geen Mazda 6 heb gekozen. Dat had veel storingen, met bijbehorende ergenisen en veel geld gescheeld.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
-
- 2nd Gear member
Heeft iemand al ervaring of een tuning wat uitkomst bied ?
Zou natuurlijk maar zo kunnen dat de motor het allemaal wat beter aan kan en hij minder hard hoeft te werken = minder warm worden.
Dus wie heeft ervaring met warm lopen ivm geartronic caravan trekken in de bergen en nu tuning heeft toegepast en misschien het probleem weg is .
Zou natuurlijk maar zo kunnen dat de motor het allemaal wat beter aan kan en hij minder hard hoeft te werken = minder warm worden.
Dus wie heeft ervaring met warm lopen ivm geartronic caravan trekken in de bergen en nu tuning heeft toegepast en misschien het probleem weg is .
Volvo XC 60 T 6 AWD R design
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
-
- 2nd Gear member
Wij hebben nooit problemen gehad met de caravan erachter. Eén keer liep de temperatuur iets op, maar dat was met 115 gps-kilometers bij een langere klim. Caravan weegt een 1300kg. Onze Nissan Maxima was een echte warmloper, dus ervaring met warmlopen heb ik wel.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
- EVV
- 5th Gear member
De kans bestaat dat door tuning het alleen maar sneller optreed. Warm lopen kan ook komen doordat er te weinig toeren gemaakt wordt. De waterpomp wordt immers door de motor aangedreven, maak je weinig toeren heb je weinig doorstroming van het koelwater dus sneller oververhitting.
Door tuning lijkt de motor het misschien nog beter te trekken waardoor er later terug geschakeld wordt, plus dat het vermogen toeneemt bij dezelfde toeren, dus nog sneller oververhit.
Het is een beetje de schuld van al die "nieuwe rijden" campagnes dat men vergeet dat bij zware belasting er best wat toeren gemaakt mogen worden. Nee, dat is niet goed voor het verbruik, maar wel beter voor de motor.
Door tuning lijkt de motor het misschien nog beter te trekken waardoor er later terug geschakeld wordt, plus dat het vermogen toeneemt bij dezelfde toeren, dus nog sneller oververhit.
Het is een beetje de schuld van al die "nieuwe rijden" campagnes dat men vergeet dat bij zware belasting er best wat toeren gemaakt mogen worden. Nee, dat is niet goed voor het verbruik, maar wel beter voor de motor.
- Thijs
- 7th Gear member
Ondanks de tuning van mijn 2.5D reed ik met caravan nooit met het pedaal helemaal naar beneden, reserves overhouden, en nooit tegen de grens trekken!
Dan kan er volgens mij niets mis gaan. Maar als je koste wat kost je snelheid omhoog wil behouden voor langere tijd zal je plank gas moeten gaan. Dat betekent enorme warmteontwikkeling door de hoeveelheid extra ingespoten brandstof, terwijl de waterpomp niet harder gaat draaien.
Dus voel aan wat ie doet, ga niet planken en accepteer dat je wat in snelheid terug loopt!
Dan kan er volgens mij niets mis gaan. Maar als je koste wat kost je snelheid omhoog wil behouden voor langere tijd zal je plank gas moeten gaan. Dat betekent enorme warmteontwikkeling door de hoeveelheid extra ingespoten brandstof, terwijl de waterpomp niet harder gaat draaien.
Dus voel aan wat ie doet, ga niet planken en accepteer dat je wat in snelheid terug loopt!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
Warm lopen heb ik ook wel ervaring mee, maar dan met een S40 1.9D met een caravan erachter die ruim 1400kg woog, en vervolgens volgas, dit moest ook wel om nog vooruit te komen, door het massief van Frankrijk bij een buitentemp van 35 graden. Ach ja ramen open en kachel op max en airco uit.
Mijn passat had nergens last van met een vergelijkbare motor, 1.9tdi.
met mijn huidige V70 ook geen last mee gehad, vorig jaar door Dld en Oostenrijk naar Kroatie. Dit jaar gaan we weer naar Spanje en rijd ik weer door het Massief van Frankrijk. Ik verwacht hier vooralsnog geen problemen mee. By the way wat is het toch een heerlijke caravantrekker!
mvrgr,
Berrie
Mijn passat had nergens last van met een vergelijkbare motor, 1.9tdi.
met mijn huidige V70 ook geen last mee gehad, vorig jaar door Dld en Oostenrijk naar Kroatie. Dit jaar gaan we weer naar Spanje en rijd ik weer door het Massief van Frankrijk. Ik verwacht hier vooralsnog geen problemen mee. By the way wat is het toch een heerlijke caravantrekker!
mvrgr,
Berrie
Volvo V70 D3 geartronic summum my 2015, black saphire metallic, schuif/kanteldak, standkachel, 18" sleipner velgen, Blis etc........
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Even een zijsprong , mijn maat had laatst een mondeo in zijn garage met hetzelfde probleem .
Alles oke zonder caravan ging het (net) goed met niet, alles gecheckt dan maar de waterpomp los wat bleek alle kunststofschoepen waren weg.
Ook volvo gebruikt waterpompen met een kunststof schoepenwiel.
Alles oke zonder caravan ging het (net) goed met niet, alles gecheckt dan maar de waterpomp los wat bleek alle kunststofschoepen waren weg.
Ook volvo gebruikt waterpompen met een kunststof schoepenwiel.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998