Dit is natuurlijk een nogal slecht teken voor een motor, en dat wil ik graag verhelpen, als ik al niet te laat ben.
Het geluid klonk ongeveer 3 minuten, en werd luider als je stationair gas gaf. Na die 3 minuten werd het geluid minder en verdween. Ook als je gelijk gaat rijden verdwijnt het geluid heel snel.
Zo'n 2 maanden geleden zat bovenstaand geluid ook al in de motor. We konden toen niet helemaal plaatsen waar het geluid vandaan kwam (zie ook mijn projecttopic voor extra info). Maar we hebben toen alle makkelijke rollen/riemen vervangen:
-D-riem
-Multiriem
-Spanrol
-Geleiderol
-Waterpomp
Ook bleek dat het oliepijl te laag was (1 cm onder minimum op de pijlstok). Ik schaam me diep dat ik dat niet in de gaten heb gehad, maar feit is dus dat ik zo'n 2 maanden geleden voor een onbekende tijd met een te laag oliepijl heb rond gereden.
Anyway, na bovenstaande onderdelen te hebben vervangen + oliepijl aangevuld te hebben was het geluid weer weg. Alleen bij na een vriesnacht klonk nog soms een piep, maar die was altijd snel weer weg.
Oliepijl heb ik sindsdien elke week in de gaten gehouden en dat is in orde gebleven. Koelvloeistof ook altijd prima.
Het geluid komt van bovenin het blok, dus dan blijft er maar weinig over wat het kan veroorzaken, wij vermoeden dus iets met de nokkenas.
Even een foto ter verduidelijking (dit is een 1.8 nokkenas):

In het rode vlak is de bron van het geluid. In het oranje vlak de vermoedelijke bron. Kan het zijn dat dat een kogellager is van de nokkenas die versleten is? Kogeltjes zijn niet rond meer/versleten?
Kan iemand daar wat meer duidelijkheid over geven. Alvast bedankt.
Overige gegevens:
-Het gaat dus om 2.0i uit 1994.
-Brandstofverbruik is normaal 1:14 ongeveer.
-Hij zuipt geen motorolie
-Koelvloeistof normaal
-Acceleratie uitstekend (trek de 1.8i er nog steeds uit)
-Het geluid klinkt alleen de 1e minuten na de start en vooral als de motor koud is.