Roadtrip met een oude Volvo

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
KluuK
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.05.2011 - 11:58

Beste Volvo fans,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw hier. Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen:

Wij hebben vrijwel elk jaar aan het eind van de zomer een roadtrip met oude auto's. Zo zijn we al met diverse (oude) auto's op pad gegaan.
Dit jaar is onze keuze gevallen op Noorwegen, met een oude Volvo (station). Waarom? Een vriend van me is enorm fan van oude Volvo's, en zelf vind ik oude auto's in het algemeen gaaf.

Omdat ik wel verstand heb van autorijden (wie niet :) ), maar niet voldoende de technische kennis heb, en eigenlijk weinig ervaring heb met oude Volvo's, vraag ik jullie advies.

Ons plan is om ongeveer 5000 kilometer te rijden, door de fjorden en dergelijke heen. Ons budget is een goede 800 tot 1500 euro.

Sommige mensen vinden dat misschien wat laag, maar vorig jaar is het gelukt om met een Mercedes 250d met 475.000km op de teller voor 1700 euro gekocht naar Gambia te rijden, dus met Volvo moet het zeker ook lukken. (zie www.kluuk.nl voor de foto's).

Mijn vraag aan jullie : Welke auto is hiervoor het meest geschikt, en waar moet ik op letten als we die auto kopen? Daarmee bedoel ik, veel voorkomende problemen bij die specifieke volvo (als die er zijn natuurlijk). Wat is een veilig kilometeraantal voor Benzine/Diesel?

Onze voorkeur gaat trouwens uit naar een station, maar hoeft niet perse. Bouwjaar maakt niet uit, maar aangezien we geen oldtimers willen verpesten, een bouwjaar na 1987 is wel wenselijk :P De auto gebruiken we alleen voor de roadtrip, dus voordeel met betrekking tot wegenbelasting, verzekering o.i.d. maakt niet uit, brandstofverbruik misschien wel.

Wat de hoogste prioriteit heeft is betrouwbaarheid.

Verder, heeft iemand nog tips voor Noorwegen of ervaring met het rijden daar?

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Tsja, als je het liefste een auto met de looks van een oude wagen wil kom je uit bij een 240. Wil je op safe spelen koop dan een 740. Beide auto's koop je voor onder de 1000 euro. Kilometerstanden boven de 3 of 4 ton zijn geen uitzonderingen, met het nodige onderhoud is dit geen probleem.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Wat doe je na de roadtrip met de wagen? Anders zou een auti uit duitsland met tijdelijke platen nog een oplossing kunnen zijn
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Tijdelijke Duitse export platen als Nederlander mee op vakantie gaan? Geen slim plan hoor.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

http://link.marktplaats.nl/443571095

Lijkt mij wel een geschikt typetje om mee te nemen op roadtrip, hou je nog centen in zak ook.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

@ KluuK: Wat een erg leuk reisverslag dat je hebt gegeven over jullie laatste trip naar Gambia. Hopelijk krijgt het een vervolg met de Volvo...

Mijn oude Volvo is bijna de deur uit (Volvo V70 2.5TDI van 1998 met 351000km op de teller) voor export. Dus die komt mogelijk niet meer ion aanmerking. :D

In het zuiden van Noorwegen heb je een paar korte stukken snelweg. (110km/u) Voornamelijk zijn het tweebaans wegen waar er 70 tot 90 km/u gereden wordt. De wegen zijn er heel goed onderhouden.
Er zijn tamelijk wat campings die betere faciliteiten aanbieden dan in Afrika. :D En ik dacht dat je er ook vrij mocht kamperen. Het is wel van 1998 geleden dat ik er geweest ben. Vanuit België naar Zweden, zo verder naar Stockholm--> naar Kiruna, de grens met Finland over, zo naar Noorwegen (Nordkapp) en dan terug naar het zuiden via de Noorse fjorden naar het zuiden van Noorwegen. Via Zweden terug naar België. :D
Gebruikersavatar
Jeroentje
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
Locatie: nieuwegein

vrij kamperen mag idd bijna overal. Zelfs in de voortuin wel ff vragen. Ik zou zelf gewoon voor zon 740 TD gaan. Sterke blokken en makkelijke techniek vergeleken met modern spul.
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Leuke plannen hoor! Een 700 of 900 serie station met een 2,3 liter motor. Eventueel een 240..

En @dentoerist: een V70 van 1998??? Dat was dan toch zeker een 850?? En was die er in 1998 al met een 2,5 TDI?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Inderdaad houd je met een 740 of 940 nog wat poen over, maar als je in stijl wilt rijden: een 850! (en nee, geen cream yellow voor dat geld).

Leuke hobby trouwens!
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Vergeleken met een 940 heb je in een 850 geen ruimte hoor en dat lijkt me toch ook belangrijk op zo'n trip....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

whitehorsekart schreef:En @dentoerist: een V70 van 1998??? Dat was dan toch zeker een 850?? En was die er in 1998 al met een 2,5 TDI?
'98 is de V70 classic. De laatste classics van 2000 waren de 2.5D's, daarvoor gewoon de TDI. (zelfde motor)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ah, de 850 werd tot en met 1997 gemaakt en werd toen de V70 classic!! Ik snap'm, bedankt!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik heb jullie site doorgelezen, een mooi avontuur die rit naar Gambia!! Maar waarom niet gewoon teruggereden met die Mercedes?

Qua aan te schaffen Volvo voor een ritje Scandinavië ..........
Ik zou voor een 940 gaan kijken, als jullie helemaal door naar de Noordkaap willen een diesel. De benzine bakstenen zijn nogal dorstig.

Op welke datum vertrekken jullie? Ik rij zelf volgende maand weer naar het noorden.
KluuK
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.05.2011 - 11:58

Thanx voor de reacties en de tips :)

Eind augustus is de bedoeling dat we gaan. Ik houd mijn ogen open voor een 240, 740 of 940. T is maar net wat we het voordeligst kunnen krijgen.

Het wildkamperen had ik inderdaad gelezen, gaan we zeker ook doen... Totdat iemand vertelde dat er ook beren rondlopen :P Snel gegoogled, en het valt mee :)

Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval :)
KluuK
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.05.2011 - 11:58

Voor de liefhebbers trouwens nog een filmpje van de Mercedes in de Sahara:


Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”