pech (x3), automaat gaar

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Het is nog even niet een gelukshuwelijk, mijn volvo V70 D5 en ik. Een jaar geleden gekocht, en nu sta ik op het punt het ding af te zinken. Vrijdag teruggekomen van een mooie vakantie, en rustig rijdend (want ook die van mij houdt niet van een dot gas, dan krijg ik een motormanagement-storing en schiet hij in noodloop). Begint de koppeling ineens flink te slippen. Zo erg, dat ik vreesde de laatste 20 km niet meer te kunnen rijden.

Ter nauwernood toch thuisgekomen. Ik heb gebeld met Autrans, omdat de automaat in mijn Volvo al eens door hen gereviseerd is (door de vorige eigenaar, door mij gezien als een pluspunt). De diagnose moet volgende week nog komen, ik heb hem daar afgeleverd.

2 jaar geleden is de automaat volledig gereviseerd bij 260dkm. De teller staat nu op 318dkm, dus hij zou nog prima moeten werken.

Overigens beginnen de motormanagement-storingen ook steeds vaker te komen, ondanks een drietal pogingen dit te achterhalen (slangetjes & filter al eens vervangen).

Tot slot (kan d'r ook nog wel bij): voordat ik hem bij Autrans inleverde toch maar even gewassen. Zag pech nr 3: er trekt een barst in mijn voorruit.

Het zou een fijne auto kunnen zijn, maar op dit moment heb ik het er even mee gehad. Ik ben bang dat de automaat wel 4k kan gaan kosten, en dan zit ik nog met het motormanagement (die ruit strepen we dan maar even gemakshalve weg).

Ik wacht de diagnose & kostenopgaaf nog even af, maar bij 4k ga ik toch echt even kijken of ik hem ergens kan inruilen (bij een Volvo-klusser) voor een beter geval. Wel zonde van de 1300 euro onderhoudsbeurt die ik net achter de rug had. Balen.

Tips voor de ruitvervanging zijn welkom, en als iemand nog een goed adresje weet om die motormanagement storing op te lossen (wat te denken van no cure no pay!) houd ik me niet te min aanbevolen.

Biertje, nu snel :-x
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21559
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Storingen aan de motor en automaat zijn uit te lezen. Maar dat heb je neem ik aan, al laten doen. Daarnaast verwacht ik enige coulance van Autrans. Het zou zo maar kunnen dat ze bij de vorige revisie iets niet goed hebben gedaan.

En dat raam: autoverzekering met glasschade? Dat is dan een makkie om weer goed te krijgen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Ze gaan bij Autrans ook vast de automaat uitlezen om de diagnose te kunnen stellen, en ik hoop ook op wat coulance. Ik zal hier wel even een update geven over de uitkomst.

Dat uitlezen van de motormanagement storing valt mij tegen: ik dacht ook altijd dat wanneer er een storing en noodloop optreedt, er altijd iets uit te lezen valt. De (volvo) garage gaf echter aan niets te kunnen terugvinden bij het uitlezen.
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Kleine update: de problemen zijn inderdaad mechanisch, proefrit & reset/upgrade van de electronica hebben dit aangetoond. De koppeling lijkt het euvel, volgens Autrans. De bak moet eronder uit & open, om te onderzoeken wat er mis mee is. Ze gaan d'r mogelijk vandaag nog mee aan de slag, heeft wat spoed meegekregen.

Hopelijk niet een gehele revisie, dat loopt me iets teveel in de papieren.
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Als de boel er toch al onderuit en open is, hoeveel is zo'n revisie dan extra? Gaat er niet al veel tijd zitten in de en montage van de bak, waardoor de uiteindelijke revisie wel mee valt?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gast

Gaven ze bij Autrans nog aan dat er misschien bij hen wat mis is gegaan?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41159
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Jij hebt dus een Gaartronic.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
_Theo_
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 14.02.2011 - 16:45

Ben schreef:Jij hebt dus een Gaartronic.
Klinkt zo niet echt aanbevelenswaard zo'n Geartronic...
Volvo V70 D5 MY07, 185PK, Sport Edition, 208dkm


Volvo V70, TDI, 1997 (automaat), Mazda 6, CDI stationwagon / Opel Antara, 2.0 TDI / BMW 535i, Automaat /VW Golf VR6, type III / VW Golf GTI 16V, type II / VW Golf 1.6 / VW Golf 1.0
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dit is wel een van de twee redenen voor mij om voor de handbak te gaan. Samen met het hogere verbruik.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat hogere verbruik kan erg meevallen, ik gebruik gemiddeld 1:11,5, Bij 120 constant ongeveer 1:15, dat vind ik niet verkeerd, zeker niet als ik lees dat sommige van de laatste generatie D5 niet veel zuiniger zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Een update gehad: het wordt een complete revisie. Er is een onderdeeltje uit de mechaniek gelopen, die is zijn weg gaan vinden in de kanalen (die blijkbaar in een bak zitten, ik herhaal ook maar wat ik gehoord heb), waardoor de koppeling is verbrand en er lagers en draaiende delen zijn beschadigd.

Het goede nieuws is dat alles te repareren valt, en ik waarschijnlijk dit weekend al weer kan rondrijden.

@Alex: De oorzaak blijft voor mij nog wat duister, daarga ik het nog maar eens over hebben als ik hem ga ophalen. Ik heb niet het idee dat ik er iets aan misdaan heb (d'r zit geen trekhaak aan mijn auto, ben een rustige rijder).

't is trouwen de gewone automaat, niet de Geartronic (maar weet niet of dat wat uitmaakt in betrouwbaarheid).

@EVV: valt mee, eruit & erin & nieuwe olie is lang niet zo duur als de feitelijke revisie.
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gast

Ik denk dat er met de vorige revisie wat fout is gegaan. Onderdeeltje niet goed geborgd?
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Poe balen zeg , vind je het nog wel raadzaam om nog zoveel geld aan de auto te besteden ik bedoel 3 ton is aardig wat km 's
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8518
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Auto is ook al bijna 10 jaar oud....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Drie ton en 10 jaar wordt een volvo toch verder niet warm of koud van??
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8518
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dan heb ik nog een hele weg te gaan.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

@derre: daar heb ik ook over nagedacht, maar ik heb niet veel (verstandige) alternatieven. Als ik de automaat niet laat repareren dan heeft de auto alleen schroot/onderdelen waarde, zeg een paar honderd euro. De reparatie kost minder dan de huidige vervangingswaarde. En voor de kosten van de reparatie kan ik niet een fatsoenlijke andere auto kopen.

De dist riem (en multiriem etc) is al recent vervangen, net een grote onderhoudsbeurt gehad. Ik kan er na de revisie hopelijk nog wel een paar jaar in rijden.

Maar voordelig is inderdaad anders.
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

wat dacht je van een ruilbak??? of ga naar onze forum sponsor voor een goeie 2e hands bak! http://www.volvoonderdelen.eu/oud/index.html

maar weer even voor de duidelijkheid, er zijn meer problemen met handbakken op dit forum als met de automaat/GT
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

maar weer even voor de duidelijkheid, er zijn meer problemen met handbakken op dit forum als met de automaat/GT
??
Ik heb wel eens gelezen van een vliegwiel en koppelingsplaten, maar de automaten zijn toch echt vaker aan de orde. Complete set MT is dealer plm 2000 euro, revisie is bij de dealer zomaar 3500 euro. En wat ik lees gaan ze dan beiden even lang mee
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Een ruilbak was inderdaad ook een optie geweest. Weet niet hoe het met die kosten zit icm in- en uitbouw & garantie.

Hopelijk hoef ik het niet een keer uit te zoeken, ben nu eigenlijk best wel klaar met die kosten!
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”