2 klachten trilling auto / trilling kopp.pedaal

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
peter d
3rd Gear member

Wie weet wat dit kan zijn ?

VOLVO S60 2.4 BENZINE 2001 151.000 KM.

KLACHT NR. 1 :
Bij koude motor en de eerste paar kilometers een trilling door de auto.
Wanneer motor warm wordt is het weg.
Dit doet zich voor tussen ca. 45 tot 70 km/h.

DIV. INFO :

- Maakt niet uit of auto in versn. rijdt of zonder verbinding tussen
motor / versn.bak rijdt,rolt.
- Geen vreemde geluiden te waarnemen.
- wielen zijn reeds gebalanceerd.
- geen ( overmatige ) speling op aandrijfassen
- na paar kilometer gereden te hebben is het weg.
- Altijd bij koude motor. ( ochtend )
- remschijven/blokken a reeds vervangen en voor schoongemaakt.

Ik dacht in het begin aan een aandrijfas, maar eigenlijk moet auto dan altijd trillen...en vooral bij optrekken. En dat is niet het geval.
Ook dacht ik aan een of ander rubber, maar auto was laatst met keuring / beurt nog prima.
Handig om te weten : ik rij meestal relax / normaal / rustig en ben absoluut geen koppeling/pedaalridder ondanks dat de software aangepast is naar 188pk. ;-)

KLACHT NR. 2 :
Tijdens optrekken een trilling in het koppelingspedaal goed voelbaar.

DIV. INFO ;
- koppeling slipt niet
- auto trekt prima op
- vrije slag pedaal is goed
- bij ca. 4 cm intrappen een vreemd licht tril/schuur-achtig gevoel in
pedaal.
- koppeling nog nooit vervangen.
- zit wel trekhaak op maar nooit gebruikt.
- auto schakelt perfect.

Ik dacht zelf aan een verrot druklager of gebroken vinger van diafragma/drukgroep ?

Het is altijd een super fijne uiterst betrouwbare auto, dus hopelijk weet iemand wat de bovenstaande klachten kunnen zijn.

Groet, Peter
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
toppertje
6th Gear member

hoogteslag banden? vwb klacht 1
vwb klacht 2, wat doet de auto als je 110km/u rijd,en je zet de motor uit?
geen glans zonder wrijving
derre
3rd Gear member

Lijkt me eerder een probleem met je vliegwiel als ik het zo hoor ...
Johan s60
6th Gear member

Dat trillen lijkt me ook te komen door koude banden die (nog niet) mooi rond zijn.

En wat je koppeling betreft, kan liggen aan verschillende dingen, kopp. plaat vet, 2 massa vliegwiel veer te slap geworden.
Echter als je een afgebroken vinger van je drukgroep zou hebben dan zal het pedaal ook gaan trillen.

Meestal gaat een koppeling wel ruim 2 ton mee, mits netjes behandeld

Dat schurend geluid, hoor je dat alleen als de motor loopt of ook als de motor niet loopt?

Je zou kunnen proberen om je koppelings (rem) vloeistof te verversen, vaak gaat de koppeling weer dan net iets lichter
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member

Vliegwiel kan je checken door de motor uit te zetten tijdens het rijden (wel meteen weer op contact!!) en koppeling ingedrukt houden.
Maar als het na een paar kilometer weg is, dan zal het idd. wel een plat kantje op de banden zijn.

Wel op een rustig stukje weg proberen..;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
peter d
3rd Gear member

Bedankt voor alle reacties tot nu toe !

Hoogteslag had ik nog niet aan gedacht. Wel zijn de
zomer en winterbanden vrijwel nieuw. Beiden 1 seizoen tot nu toe op gereden. ( zijn merkbanden! )
zomerwielen zitten er sinds bijna 1 maand alweer op.
Ik zal de winterwielen nog even proberen om het sowieso uit te sluiten.
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Iroll
6th Gear member

Dat trillen lijkt me ook te komen door koude banden die (nog niet) mooi rond zijn.
+1, zeker als je zegt dat het zich alleen 's ochtends voordoet als de auto lang heeft stilgestaan. Heb ik ook enigszins met mijn Michelins exalto ps2.
peter d
3rd Gear member

Oke, zou daar aan kunnen liggen. Ik check het met de winterbanden nog even.

JOHAN S60 : Het is geen schurend geluid maar een gevoel in het pedaal.

945i : Ik zal het nog even proberen om motor tijdens rijden uit te zetten (wel op contact) en vervolgens na stilstand weer te starten.
Wat moet ik dan checken mbt vliegwiel in deze test ??
In bezit :

Niet meer in bezit :
945i
8th Gear member

Als hij alleen rolt met de motor uit en de trilling is er nog, kan je er vanuit gaan dat het vliegwiel wel goed is...(want staat dan stil)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
peter d
3rd Gear member

De test uitgeprobeerd, trilt ook bij uitgeschakelde motor.( gelukkig dan geen vliegwiel, pffff... :-)

banden ga ik ergens volgende week wisselen om uit te sluiten of het aan de banden ligt. ;-)
In bezit :

Niet meer in bezit :
derre
3rd Gear member

anders als je zelf een krik tot je beschkikking hebt even de wielen van voor naar ander wisselen
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Over trillende banden bij 's ochtends weg rijden...
Bij mij lijkt het als of de banden harder trillen bij de eerste kilometers naarmate de band harder is opgepompd........
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
peter d
3rd Gear member

Ik wissel ze op het werk, net zo makkelijk.... alleen is dit een rare week ivm tijdgebrek. ( werk zelf bij Kia & Nissan op After sales, raar he...?...en ik en vrouwtje beiden een volvo :-))

bedankt voor je idee :-)
In bezit :

Niet meer in bezit :
peter d
3rd Gear member

Wielen opnieuw gebalanceerd.....trilling rond 50 km/h zowat weg (net acceptabel om niet te zeuren ).

Nu 1x trilling gehad op dezelfde weg naar 't werk ( via omweg om hogere snelheid te proberen ) maar vanaf ca. 100 km/h.

Op terugweg niet geconstateerd.... echt weird !!

**** Kan het misschien aan ruimte op draagarmrubbers liggen ?? ??
( draagarmen nog nooit vervangen ).

Iemand ervaring mee ?

( PS. trilling in koppelingspedaal tijdens optrekken lijkt vanzelf weggegaan te zijn...vreemd, maar gelukkig. )
In bezit :

Niet meer in bezit :
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Trillingen zijn toch vaak de banden. Draagarmrubbers, die gaan nogal eens stuk ivm het zachte rubber tbv comfort en veroorzaken een zoekend gedrag.
Experimenteer met verschillende bandendruk. Mijn winterbanden trillen bij 2.5Bar+, maar niet bij 2.0 a 2.3
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
RuudV70
Starter

heb ik ook gehad koppeling wordt versmeert door de drukgroep
er komt olie op van het koppelings systeem in het blok
vooral met koude motor
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”