Rariteiten of eigenschappen V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
JacoS80
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 13.03.2009 - 20:11
Locatie: Rilland
Contacteer:

Als je maar genoeg kilometers maakt gaan het verbruik en de kosten hiervoor vanzelf een rol spelen.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

Petruc schreef:... dat er 2 soorten diesel zijn. Eenvoudig gezegd, dure en goedkopere. Loont het de moeite om de dure te kiezen (Power, Ultimate) omdat dat levensduur, prestaties merkbaar verbeterd ?
Peter
Ik weet niet bij andere merken maar bij Shell is bij de Vpower enkele procenten Gas To Liquid (GTL) bijgemengd. Dit is, zoals de naam al zegt, uit aardgas gewonnen via een zeer complex proces dat Shell nu nog alleen beheerst op grote schaal. Vroeger werd aardgas, als bijproduct van de oliewinning afgefakkeld omdat het niet te transporteren is vanaf bijvoorbeeld Quatar, waar Shell het wint. Nu kan het terplekke worden omgezet in een vloeistof die makkelijk vervoerd kan worden in tankers of pijpleidingen. Bovendien is GTL een zeer zuivere brandstof, zonder toevoegingen zoals zwavel die soms wel in natuurlijke olie voorkomen en naderhand verwijderd moeten worden. Het geeft de diesel een iets hoger cetane gehalte waardoor het sneller ontbrandt in de cilinders, hoewel het met moderne common-rail motoren niets uitmaakt. Hier wordt de olie immers onder zeer hoge druk ingespoten. Bron: zie hier

Dus ja, is wel duurder maar af en toe tanken kan geen kwaad lijkt mij.

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Afhankelijk van de raffinaderij (en het proces dat daar gebruikt wordt om de ruwe olie te 'kraken') krijg je brandstof met kortere of langere koolwaterstofketens. Zou je altijd benzine tanken uit dezelfde raffinaderij, krijg je zeer specifieke slijtage aan een motor.

Zoals hierboven aangegeven is ook het uitgangspunt, dus de ruwe olie, van belang.

Daarom doen de oliemaatschappijen de brandstof doelbewust in een gemeenschappelijke opslag, en mengen de benzine van de verschillende raffinaderijen tot een homogeen produkt.

En mede daarom worden de additieven later toegevoegd. Dit is immers het merkspecifieke deel van de brandstof.

Marc
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Over je plafondverlichting:
Deze heeft een lichtgevoelige schakeling.
Overdag gaat dus je binnenverlichting, voeten verlichting etc. niet aan als je de deur open doet.

Als het donker is werkt alles echter prima.
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8518
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Om goedkoop te tanken moet je in Luxemburg zijn, zondag de C70 daar vol Total diesel gegooid aan 1.15€/liter
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Offtopic ; Om echt goedkoop te tanken moet je bij Heinen in de Heurne zijn (heb overigens geen aandelen) ; ik betaal daar al maanden minder dan €0,60 per liter.
OK , het is LPG (octaangetal 110+ en geen toevoegingen nodig):lol: , en o ja , de verbruiksmeter staat op gemiddeld 7,5l/100km , werkelijk verbruik is altijd tussen 1:10,5 en 1 op 11.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Petruc
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.02.2011 - 12:06
Locatie: Zandvoort

Dank allemaal voor de reacties.

Vooral de dieseldiscussie liep verrassend hoog op. De hoge brandstofprijzen irriteren blijkbaar flink!
Intussen weer wat wijzer geworden. Gordelwaarschuwing alleen op bestuurdersstoel, binnenverlichting werkt ook op sensor en kan overdag dus niet aangezet worden (stond achteraf ook in instructieboekje als voetnoot).
N.a.v. de discussie hier tank ik toch maar de goedkoopste diesel, maar wel bij een merk. De gulden middenweg dus.

Ik heb nog één vraag: ik heb geprobeerd om met een paperclip het stof te verwijderen achter de airco-sensor. Daarbij waarschijnlijk iets stuk getrokken: er zweven nu 2 draden achter de 3 gleuven op het instrumentenpaneel. Is dit één draad geweest en/of kan het kwaad en werkt de sensor niet meer ? Is het indien nodig te repareren door de draden aan elkaar te knopen ?

Dank !
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Of hij werkt merk je snel genoeg aan je airco.
En waarom meteen met een paperclip zitten wroeten? Zet eerst de stofzuiger erop.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Volgens mij had niemand het advies peuteren met een paperclip gegeven, sonde.. Met uitlezen bij de dealer oid kan je wel zien of er idd wat stuk is gegaan.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Petruc
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10.02.2011 - 12:06
Locatie: Zandvoort

@Thijs:
Ik bega mijn stommiteiten eigenlijk het liefst zelf en laat me daarbij zelden adviseren. Zou ik misschien moeten doen.
@945i:
Stofzuiger ook geprobeerd, lukte niet.

Mhttp://www.volvo-forum.nl/posting.php?mode=smiliesaar het is me duidelijk: had ik beter niet kunnen doen !!
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

V-Power is 97 octaan en normale benzine is 95 octaan, dus het lijkt me sterk dat het uit dezelfde tank komt en dat alleen het stickertje op de pomp verschilt.....
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

VolvoMafia schreef:zullen mensen niet ongemerkt zuiniger gaan rijden als ze weten dat er VPower oid in de tank zit?
Er is een uitzending van (ik meen) Kass! aan gewijd. Inderdaad komt de benzine uit dezelfde tankwagen en daarna wordt er ter plaatse op 10.000 liter een liter additief in gegooid. Het effect schijnt vooral psychologisch te zijn. Uit TNO-tests kwam geen verbruiksverschil naar boven dat de meerprijs goedmaakte. Het scheelt ten opzichte van standaard brandstof in gunstige gevallen een procent in de actieradius. Door het psychologische effect reden mensen zuiniger en werd het voor leasebedrijven wel aantrekkelijk om de duurdere brandstoffen te tanken.

Over de stelling dat het beter/schoner voor je motorblok zou zijn, het volgende: Een opengemaakt motorblok dat tijden op V-power heeft gedraaid, was in dezelfde mate vervuild als een blok dat op standaard 95 van dezelfde pomp had gedraaid. Het is dus geen schonere brandstof dan de standaard brandstof uit dezelfde pomp.

Diesel is echter niet ter sprake geweest.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

945i schreef:Wellicht.
Ik niet iig. heenweg naar Oostenrijk 102 Aral, waar het kan 150 km/h en anders de snelheid ter plekke, 1000 km op een tank (met de XM 80 liter tank).
Terug, zelfde rijstijl, 875 km. op 95 ron.

Beide tot het lampje ging branden
Maar hier is wel een duidelijk verschil in octaangehaltes. Dat is anders dan een additief. Ik merk ook verschil tussen 95 en 98.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Campy schreef:V-Power is 97 octaan en normale benzine is 95 octaan, dus het lijkt me sterk dat het uit dezelfde tank komt en dat alleen het stickertje op de pomp verschilt.....
Toch is het zo... Believe it!
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”