Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
ferdy
4th Gear member

Ik kreeg toendertijd mn ego control niet goed, maar dat bleek achteraf niet zo moeilijk om goed in te stellen. PID idle veroorzaakte bij mij vreemd genoeg resets, misschien dat ik daar tegenwoordig geen last meer van heb omdat ik nu noise filtering aan kan zetten :)
B-lennium
4th Gear member

Belofte maakt schuld,

VE Tabel

Afbeelding

Ontsteking

Afbeelding

3d Ontsteking

Afbeelding

Afr (mengsel)

Afbeelding

Zoals je in de mengsel tabel kan zien, blijft het mengsel redelijk arm tijdens de acceleratie, dit om de uitlaatgassen lekker warm te houden wat het op spoelen van de turbo een beetje helpt, wel voldoende ontsteking om nog wat NM over te houden voordat de turbo gaat mee draaien :)

Now show me yours :)
ferdy
4th Gear member

je krijgt ze binnen een paar dagen, heb op t moment de boel even los liggen voor de nieuwe verdamper. Bij 2500 toeren heb ik overigens al volle druk (nu 0,4 bar) :O
ferdy
4th Gear member

Afbeelding

kan allemaal nog wat armer

linker ignition map is van LPG rechter BENZINE, niemand kan me helaas goed uitleggen hoe de onsteking van LPG en benzine verschilt, alleen onderin sneller maximaal en totale vervroeging paar graden minder maarja? Andere beweren weer alles 3 graden meer. Daarnaast is een AFR van 13 onder boost ook een beetje zinloos imho want LPG verdampt in de verdamper en niet in het motorblok dus waarom niet gewoon 14.0 onder boost?
B-lennium
4th Gear member

lpg is anders als benzine, gas tegen vloeistof dus de gewone regeltjes zullen idd niet werken. Een onderzoek naar brandsnelheid (onder druk) zal moeten uitwijzen wat je met de ontsteking moet doen. sneller? meer vervroeging.
Als ik me goed herinner brand lpg heter als het rijker wordt (in tegenstelling tot benzine wat juist een koelend vermogen heeft in een rijke situatie)
Je zult door het hoge octaan gehalte minder last hebben van detonatie, maar kast op smelten van zuigers enz door de hete verbranding.
voordat je het school scheikunde lokaal in duikt zal ik eens op vrijdag middag met een krat bier een LPG afstel bedrijf binnen lopen... zo heb ik ook mn lasbochten geregeld :)

Moet je de Wideband O² ook niet steeds opnieuw afstellen als je schakelt tussen benzine en gas?
ferdy
4th Gear member

Hmm zal eens kijken of de LPG man hier in de buurt me verder kan helpen. O2 map hoef ik niet te veranderen, de sensor meet enkel de lambda waarde dus eigenlijk is de AFR tabel een beetje nonsens. Want stochiometrisch voor LPG is AFR 15.6 meen ik. Megasquirt weet dit niet, stochiometrisch = stochiometrisch voor beide branfstoffen dus vandaar.

Overschakelen kan per direct en merk je praktisch niets van. Dat laat ik je wel een keer zien, eerst even zorgen dat de olie in de motor blijft en niet langs mn turbo olie retour verdwijnt.... ;) druppel druppel...
B-lennium
4th Gear member

Ow zit er geen aparte afr tabel voor gas in dan? Dan begrijp ik ook je closeloop afr problemen, dat werkt dan niet nee.

Stevige slangklem op de slang?
ferdy
4th Gear member

Ik heb geen closed loop problemen met AFR hoor, die had ik enkel met closed loop toerental regeling. Maar ik denk dat ik twee AFR tabellen ga inzetten, op LPG hoef ik namelijk maar weinig verrijking te hebben en op benzine meer (die info heb ik van BS-autotune)

Hij lekt ergens bij een van de knelkoppelingen, in ieder geval niet bij de slang :)
Afbeelding
ferdy
4th Gear member

Bij hoeveel toeren heb je 0,8 bar overdruk?
B-lennium
4th Gear member

eh ben de laatste tijd niet zo bezig met WOT runs (dat werkt nu :P ) maar ik dacht bij ongeveer 3500 rpm, ik heb wel een vermoeden dat ik ergens een pre-turbo uitlaatlek heb. (vroem!, prutel prutel prutel)

Het scheeld ook of je aan het door schakelen bent of vanuit stilstand.

het wordt eens tijd dat ik een kop ga flowen, dat moet enorm schelen!
ferdy
4th Gear member

Grappig dat onze motoren allebei bij 3500 toeren volle druk hebben :) Ik heb mijn uitlaatpoorten iets bijgewerkt en ik heb toch echt het idee dat het wat lekkerder loopt! Gat is groter gemaakt en bij de klepgeleider de boel geflowed.
B-lennium
4th Gear member

hat kan zijn dat ik het niet goed gegokt heb hoor, kan nu ff niet bij mn logs.
is het hele flow gedoe geen natte vinger werk?
ferdy
4th Gear member

ferdy schreef:
B-lennium schreef:Pictures please :)
Cylinderkop verbrandingsruimtes nog niet af

Afbeelding
Fftjes op een ouwe kop zitten spelen met uitlaatpoorten
Oude uitlaatklepzitting
Afbeelding
gefreesde uitlaatklepzitting

Afbeelding
en ken je dit ding :P?

Afbeelding
idd natte vingerwerk, maar ik heb het op gevoel gedaan. Ruimte rondom uitlaatzitting meer geleidelijk over laten gaan tot kanaal en de ruimte rondom de klepgeleider bij de uitlaat ietsje dieper.
ferdy
4th Gear member

B-lennium schreef:ZO! het verlagen ging sneller dan dat ik dacht!

Ik ben smiddags begonnen met de achterkant, savonds heb ik de voorkant gedaan. Het ging eigenlijk best makkelijk, er zat een boutje dwars die heb ik doorgeslepen en vervangen.

Afbeelding
Hier zie je het verschil tussen de achter-veren.

Afbeelding
Met dit als resultaat!.

Afbeelding
Hier zie je het verschil tussen de voor-veren.

Afbeelding
Voorwiel ophanging met losse onderarm

Afbeelding
Voorwiel ophanging gemonteerd, de oplettende kijker spot mijn gevlochten remslangen

Afbeelding
het resultaat aan de voorkant..

De set veren die ik gekocht heb geeft een verlaging van 30mm, omdat mijn auto van die achterlijke hoge amerikaanse veren had is het verschil zo enorm.

Ik zal binnenkort een betere foto maken (overdag)

het korte stukje wat ik gereden heb viel niet tegen!, de stuur uitslag is niet veranderd en het over drempels rijden gaat goed. De progressieve veren doen duidelijk hun werk.
Aha! En die achterlijke hoge veren heb ik er nu dus ook onder. Vanaf 1973 zijn de veren aangepast en stijver uitgevoerd. Heb inmiddels een aardige verencollectie liggen waar ik dit uit heb op kunnen maken.
B-lennium
4th Gear member

Weet iemand de buitenmaten van een 940 turbo of 960 radiator? , ik denk dat ik aan een nieuwe toe ben. alles gaat nog goed in de file, maar de Fan's gaan nu iets TE vaak aan :P

Er is ook een olie koeler onderweg, zandvoort here we come!
Boele
4th Gear member

B-lennium schreef:Weet iemand de buitenmaten van een 940 turbo of 960 radiator? , ik denk dat ik aan een nieuwe toe ben. alles gaat nog goed in de file, maar de Fan's gaan nu iets TE vaak aan :P

Er is ook een olie koeler onderweg, zandvoort here we come!
Met pinksteren is er een klassiekerdag, kan je een aantal rondes rijden voor een tientje!
B-lennium
4th Gear member

Weet ik ja, echt snel kun je dan niet helaas, ik wacht wel op een 'vrij rijden' dag, daar zijn er genoeg van. En first thinks first, eerst mn olie koeler en een goede tune. Ben bezig met een manier om pingelen (knock) te kunnen herkenen tijdens het tunen. Als dat goed werkt kan ik de ontsteking veeel beter inregelen en nog wat vermogen vinden.
ferdy
4th Gear member

B-lennium schreef:Weet ik ja, echt snel kun je dan niet helaas, ik wacht wel op een 'vrij rijden' dag, daar zijn er genoeg van. En first thinks first, eerst mn olie koeler en een goede tune. Ben bezig met een manier om pingelen (knock) te kunnen herkenen tijdens het tunen. Als dat goed werkt kan ik de ontsteking veeel beter inregelen en nog wat vermogen vinden.
KDFI heeft knock sense onboard maar ik heb geen idee hoe ik t moet inregelen.

mijne lijkt nu redelijk hetzelfde op zn wielen te staan als de jouwe.

Voor heb ik verlagingsveren, achter standaard veren en de load adjusters hebben geen veren meer.

Afbeelding
Afbeelding
B-lennium
4th Gear member

looking cool! (soort tweeling broer!)

Ik ga geen Knock sense gebruiken, maar ben bezig met een electronische versie van 'Det cans'

Niet zo,
Afbeelding

maar zo

Afbeelding In de klem zit een microfoon, de klem zet je op het blok dicht bij een cilinder op ontstekings hoogte.

zodat je DIT: http://www.youtube.com/watch?v=GGJZ6kKzLus kunt horen, detonatie is MEGA gevaarlijk tijdens boost, dat wil ik graag voor zijn!
ferdy
4th Gear member

haha lol at eerste plaatje, ik ben heel benieuwd!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”