Wederom een 'rammel'-vraag... OPGELOST!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Ik heb sinds enige tijd een vervelende rammel rechtsvoor in het onderstel. Het geluid is permanent aanwezig bij rijden op slecht wegdek en bij het rijden over richels en dergelijke. Uiteraard dachten we direct aan de reactiestangetjes. Die blijken het echter NIET te zijn. We hebben de auto op de twee-koloms brug gehad en wieldraagarmen, reactiestangen, aandrijfassen en dergelijke gecontroleerd. Een ex-volvomonteur (specialist) zei dat alles prima was. Bij het rijden deed het geluid zich weer voor.

Ik heb ook de specialist gebeld. Hij denkt aan een kapotte schokbreker gezien de KM-stand (190 dkm) Ik merk echter geen afwijkingen in het weggedrag en het ding lijkt te functioneren. Uiteraard heb ik via de zoekfunctie alles gelezen.

Vlak na de aankoop heb ik een grote beurt laten uitvoeren en allerlei zaken laten controleren. Hierbij zijn ook de voorste remblokken vervangen. Nu heb ik gelezen dat het aan het 'veertje' kan liggen. Hoe zie ik dit?

Ik heb een MY2007, klopt het dat het isolatierubber bij de eerdere modellen bij mij al vervangen is door een andere oplossing, m.a.w.; kan ik dit uitsluiten?

Iemand enig idee hoe ik de schokbrekers op 'rammels' kan controleren?


Uiteraard meld ik ook de uiteindelijke oplossing.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hallo brambo,

Ik heb dit ook gehad.

Bij mij was het na het controleren (waarbij alleen alle moeren van het subframe nog een keer extra zijn aangehaald) verdwenen.

Gisteren (na het herinrichten van de bak onder de koffer) hoorde ik ook weer iets, dus die bak gaat dit weekend leeg gehaald worden (hebben alle ruimte toch nodig voor de vakantie).
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Quota schreef:Hallo brambo,

Ik heb dit ook gehad.
Bij is het niet zozeer een 'kloenk' maar echt een rammelend geluid, volgens de man die er al naar gekeken en in gereden heeft is het geluid ook anders dan als er een stabi-stangetje af is. Wat is eigenlijk de normale levensduur van een schokbreker? Ik ben nl. net op vakantie geweest met m'n gezin, een kofferbak vol ellende én een dakkoffer en de Nivomaten hadden bij de tweede drempel de auto al weer prachtig op hoogte. Kortom, die lijken nog prima... Kunnen de voorste dan nu al 'af' zijn?
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

Fuseekogels al gecontroleerd? Wanneer hier speling op zit rammelt het ook behoorlijk. Is moeilijk te testen wanneer de auto op de brug staat. Kun je controleren, met de wielen op de grond, door naar de fuseekogels te kijken terwijl iemand anders op de voorkant van de auto drukt.
't Is maar een ideetje.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Lang leve het forum! Wederom een monteur kunnen vertellen hoe het probleem waarschijnlijk opgelost kon worden.... Ik las hier ergens dat met het licht indrukken van het rempedaal tijdens het rijden, getest kon worden of het misschien toch het veertje van het remblok zou zijn. En inderdaad; geen rammel meer. Toch alles eerst gecontroleerd, schokbreker, stabi-stangen, wieldraagarmen, fuseekogels, aandrijfassen, rubbers etc. Nee, alles zat vast. Dan toch maar het wiel er af. Ik stond erbij, keek er naar en... kon me niet beheersen en voelde even aan het remblokje dat inderdaad rammelde in de klauw. Dus, veertje eraf, opnieuw erop en presto! Brambo rijdt weer rammelvrij rond.

Toch is het raar. Eerder deze week wist een ex-Volvo monteur niet te achterhalen wat het was. Ze lijken allemaal de neiging te hebben om de moeilijkste oplossing te kiezen terwijl het soms zo eenvoudig kan zijn.
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Toch is het raar. Eerder deze week wist een ex-Volvo monteur niet te achterhalen wat het was. Ze lijken allemaal de neiging te hebben om de moeilijkste oplossing te kiezen terwijl het soms zo eenvoudig kan zijn.
Een moeilijke oplossing kost meer tijd, soms meer onderdelen en per saldo altijd meer geld. Als ik als monteur mijn geld zou moeten verdienen, zou ik wellicht ook de minder voor de hand liggende oplossing kiezen.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk niet dat het altijd deze oorzaak heeft dat niet naar de makkelijkste oplossing gezocht wordt, maar eerder doordat de laatste keer een andere reden was voor een dergelijke klacht. Mensen hebben dan de neiging naar het bekende te zoeken en aangezien de laatste rammel ook van een stabilisator kwam om maar wat te noemen is de link al snel gelegd.
In de jaren 80 was daar een leuke reclame over van IBM: Een nieuwe computer gebruiker zoekt zich suf waarom het ding het niet doet, komt zijn dochter van 5 met de opmerking: of je stopt de stekker erin....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”