Wanneer ik de auto in z'n vrij zet/stationair laat lopen, gaat ie soms van z'n 750 rpm opeens omhoog naar bijna 1000 rpm om vervolgens weer terug te zakken. Hij doet dit in golfjes zeg maar. De motor slaat niet af (alleen bij achteruit rijden soms bijna).
Hij doet het niet continue, maar soms. Ik krijg geen waarschuwingen te zien (geen meldingen).
Wat kan dit zijn?
Auto doet dit op LPG, ga straks checken of ie het ook op benzine doet.
Onregelmatig stationair lopen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Geen idee. Ik had begrepen dat je dit aan de kleur stikker kan zien. Waar is die stikker geplaatst (en waar zit de ETM)?
Klopt het dat het schoonmakne van de ETM ook kan bijdragen aan het beter stationair lopen?
Een gesprek met een collega bracht het idee naar voren dat er misschien een te arm gas mengsel word in gespoten (teminste als ie het alleen op LPG doet). Dus wellicht binnekort even Landi benaderen voor een onderzoek...
Klopt het dat het schoonmakne van de ETM ook kan bijdragen aan het beter stationair lopen?
Een gesprek met een collega bracht het idee naar voren dat er misschien een te arm gas mengsel word in gespoten (teminste als ie het alleen op LPG doet). Dus wellicht binnekort even Landi benaderen voor een onderzoek...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Even een stukje op benzine rijden en je weet het. Voor veel info over de ETM even de zoekfunctie gebruiken. In het kort:
- Oude ETM: schoonmaken, software-update, vervangen.
- Nieuwe ETM: schoonmaken
- Oude ETM: schoonmaken, software-update, vervangen.
- Nieuwe ETM: schoonmaken
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Bedankt voor de info, zoiets had ik ook begrepen. De ETM vervangen was een duur grapje, alhoewel als je de ETM zelf kan bemachtigen en inbouwen scheelt het natuurlijk alweer wat.
Na de terug reis straks weet ik meer...
Na de terug reis straks weet ik meer...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
De ETM is het eerste metalen blok als je de luchtinlaat volgt, dat zit aan de zijkant van het inlaatspruitstuk geklemd (gelukkig heb je geen turbo). Je kunt ook kijken hoe de kabel loopt, als die los zit is die waarschijnlijk al eens vervangen, bij een nooit vervangen ETM loopt die achter de startmotor langs. Aangezien losknippen en daarna los laten hangen veel minder werk is dan startmotor eruit, kabel eruit, nieuwe aansluiten en startmotor erin wordt dit vaak zo gedaan. Waar de stikker zit weet ik niet, nooit echt naar gezocht, maar zal wel aan de onderkant zitten aangezien ik hem niet aan de boven of zijkant zie.sju_art schreef:Geen idee. Ik had begrepen dat je dit aan de kleur stikker kan zien. Waar is die stikker geplaatst (en waar zit de ETM)?
Klopt het dat het schoonmakne van de ETM ook kan bijdragen aan het beter stationair lopen?
Een gesprek met een collega bracht het idee naar voren dat er misschien een te arm gas mengsel word in gespoten (teminste als ie het alleen op LPG doet). Dus wellicht binnekort even Landi benaderen voor een onderzoek...
Overigens wordt een oude ETM vervangen door een oud model, dus 100% garantie dat je weer problemen gaat krijgen, er zit een ontwerpfout in. Maar dat duurt nog wel even als het goed is.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Ik zal eens even kijken straks, altijd wel interessant wat nieuws over je motor ed te leren.
Wat zijn een beetje de prijzen van een oude ontwerp ETM (worst case scenario...)?
Wat zijn een beetje de prijzen van een oude ontwerp ETM (worst case scenario...)?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Reken op zo'n € 600,00.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Voor als nog lijkt de auto op benzine stationair goed te lopen. Geen zoekend gedrag.
Ik las verder dat de bougies ook een rol konden spelen (artikel over een T5 die inhield en stationair minder mooi liep). De bougies ga ik binnenkort vervangen tijdens een onderhoud beurt, dus dat effect zal snel duidelijk worden.
Zolang de situatie niet slechter word wacht ik dat eerst even af. En zolang de auto op benzine normaal loopt, ga ik nog niet naar Landi met de aanname dat de afstellingen niet goed zijn.
Ik las verder dat de bougies ook een rol konden spelen (artikel over een T5 die inhield en stationair minder mooi liep). De bougies ga ik binnenkort vervangen tijdens een onderhoud beurt, dus dat effect zal snel duidelijk worden.
Zolang de situatie niet slechter word wacht ik dat eerst even af. En zolang de auto op benzine normaal loopt, ga ik nog niet naar Landi met de aanname dat de afstellingen niet goed zijn.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
De auto is naar een LPG/airco specialist geweest.
Eerder die dag had ik de airco uitgezet omdat ik even door de stad ging rijden en gewoon het raam een stukje open had. Aangekomen bij de specialist ging de installatie aan het diagnose apparaat. Resultaat, niks raars, stationair liep ie behoorlijk strak 740-750 rpm (benzine & LPG). Alles zag er goed uit en het hele bezoek leek om niks...
Tot ik de airco aanzette... Daar begon ie op LPG als een idioot te zoeken. Een beetje klimmen in toeren door extra belasting is logisch, maar hij bleef maar zoeken.
Volgende stap; airco beurt (vermoedelijk is de airco bijna "leeg") en her calibratie van het LPG systeem.
Eerder die dag had ik de airco uitgezet omdat ik even door de stad ging rijden en gewoon het raam een stukje open had. Aangekomen bij de specialist ging de installatie aan het diagnose apparaat. Resultaat, niks raars, stationair liep ie behoorlijk strak 740-750 rpm (benzine & LPG). Alles zag er goed uit en het hele bezoek leek om niks...
Tot ik de airco aanzette... Daar begon ie op LPG als een idioot te zoeken. Een beetje klimmen in toeren door extra belasting is logisch, maar hij bleef maar zoeken.
Volgende stap; airco beurt (vermoedelijk is de airco bijna "leeg") en her calibratie van het LPG systeem.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ploft hij ook in de uitlaat, als je je hand (vlak) voor de uitlaat houdt?
Doordat je je hand er voor houdt hoor je dit beter.
Doordat je je hand er voor houdt hoor je dit beter.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Na het 2e bezoek aan de airco/LPG specialist is het mengsel rijker afgestemd (max) waarnaar de motor op eens af kon slaan. Snel weer bij gesteld door de specialist (ietsjes meer dan eerder).
De specialist vermoed het gasklephuis als de boosdoener. Bij z'n airco beurt voor de vakantie naar Italia
, word ie schoon gemaakt.
De specialist vermoed het gasklephuis als de boosdoener. Bij z'n airco beurt voor de vakantie naar Italia

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Tussen schoonmaken en schoonmaken zit een verschil,knoeien met een spuitbus bied helaas de oplossing niet,ik heb er al verschillende gereinigd,incl de electronica met een goed resultaat.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@EVV
Hij loopt al 10.000 km niet zo mooi (waarschijnlijk voor de aanschaf ook al niet). Tuurlijk kan een ritje italie hem over het randje duwen (so to speak), maar anders dan een wat zoekend stationair toerental (wanneer de airco aanslaat) merk ik er niks van.
@Ramon&Ramon
De persoon in kwestie had het over een borsteltje met rem vloeistof gebruiken (iets wat ik hier eerder heb gelezen). Kwam in ieder geval over alsof hij dit net als jullie vaker met goed resultaat had gedaan.
In het ergste geval kan hij aan een nieuwe ETM komen, voor een schappelijk prijsje
.
Hij loopt al 10.000 km niet zo mooi (waarschijnlijk voor de aanschaf ook al niet). Tuurlijk kan een ritje italie hem over het randje duwen (so to speak), maar anders dan een wat zoekend stationair toerental (wanneer de airco aanslaat) merk ik er niks van.
@Ramon&Ramon
De persoon in kwestie had het over een borsteltje met rem vloeistof gebruiken (iets wat ik hier eerder heb gelezen). Kwam in ieder geval over alsof hij dit net als jullie vaker met goed resultaat had gedaan.
In het ergste geval kan hij aan een nieuwe ETM komen, voor een schappelijk prijsje

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Mijn S60 had een perfect stationair toerental, maakte niet uit of de airco aan was of uit. Enige wat ik had was dat ik bij constante snelheid kleine fluctuaties in snelheid voelde, zo'n 20.000km lang. Toch was het ineens over met de gasklep, niet meer reageren op het gaspedaal en in noodloop, ongeveer 2000 rpm maken zonder gas geven, de gasklep gaat dan naar een standaard open positie. Ik kon gelukkig net m'n werk halen (was op 2 minuten afstand), maar heb hem gelijk laten vervangen, dat hoef ik niet weer mee te maken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@EVV
Ik zal je advies ter harte nemen. Maar ik zie begin Juli eerst wel even wat schoonmaken doet. Als alles perfect lijkt te werken dan laat ik het zo, anders gaat er een andere in.
Ik zal je advies ter harte nemen. Maar ik zie begin Juli eerst wel even wat schoonmaken doet. Als alles perfect lijkt te werken dan laat ik het zo, anders gaat er een andere in.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- snowryder
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
- Locatie: Elst GLD
Toevallig sju_art, ook naar Italie dit jaar?
Wij ook , en ik ben blij dat er bij mij nog een nieuwe ETM geplaatst is door vorige eigenaar, dik half jaar geleden.
Zou ook niet gokken op een vakantie met een twijfelachtige ETM.
Aan de andere kant , die kl*** dingen komen wel uit Italie, dus misschien kunnen ze je daar nog wel goedkoper helpen als het misgaat :razz:
Wij ook , en ik ben blij dat er bij mij nog een nieuwe ETM geplaatst is door vorige eigenaar, dik half jaar geleden.
Zou ook niet gokken op een vakantie met een twijfelachtige ETM.
Aan de andere kant , die kl*** dingen komen wel uit Italie, dus misschien kunnen ze je daar nog wel goedkoper helpen als het misgaat :razz:
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Jazeker naar Italia
!
Ik durf het gokje wel te nemen, maar zoals ik zeg als ie behoorlijk beroerd loopt met de airco aan dan word vervangen. Maar mocht ie het prima doen met alleen schoonmaken dan geen probleem.

Ik durf het gokje wel te nemen, maar zoals ik zeg als ie behoorlijk beroerd loopt met de airco aan dan word vervangen. Maar mocht ie het prima doen met alleen schoonmaken dan geen probleem.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem