Volvo V40 99 2.0 LPG piepend schreeuwend geluid bij koppelen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Koen_Martens
Starter
Contacteer:

Ik rij al bijna anderhalf jaar met veel plezier in mijn Volvo V40 2.0 uit 1999 op LPG. (het is een heerlijke autobahncruiser!) Echter, het is al een tijdje (bijna een jaar) zo dat de koppeling een scherp piepend of zelfs krijsend geluid laat horen bij het laten opkomen van de koppeling. Het geluid wordt ook steeds erger. Het doet zich voor op het aangrijpingspunt van de koppeling en als hij daardoor heen is loopt de wagen weer als een zonnetje. Hij doet het in meerdere versnellingen maar vooral vaak in de lage versnellingen bij het initiele optrekken en als ik na even ontkoppeld afremmen weer wil optrekken in de 2 of 3.

Ik ben al bij de garage geweest met deze situatie en de garagehouder kan er niet echt wijs uit worden. Zijn uiteindelijke conclusie was dat het uit de koppelinsbak kwam en dat ik gewoon door kon rijden zolang de koppeling zijn werk nog deed.

Heeft één van jullie bij enig toeval meer inzicht in deze situatie?

Bij voorbaat dank!
Walter
Geartronic member
Contacteer:

mijn 850 had dat ook, is weggegaan nadat ik de koppelingsplaat, drukgroep en druklager heb vervangen. Is meestal het druklager wat je hoort, die trilt over de stroeve steekas. Soms helpt een beetje glibber tussen het rubber waar de koppelvork aan de koppelingscilinder zit. Maar niet te veel, anders gaat de plaat slippen.

Hoeveel km's heeft de auto gereden? Is de koppeling niet gewoon versleten?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Koen_Martens
Starter
Contacteer:

Hij heeft de respectabele kilometerstant van 170.000 bereikt. Hoe lang gaat een koppeling mee? En wat kost het ongeveer om zoiets te vervangen? Op zich doet de koppeling het nog wel, misschien kan ik er ook nog wel een tijdje mee doorrijden, of heb ik dan een goede kans dat de auto dan binnenkort stil komt te staan of onherstelbare schade gaat lijden?

(wat een vragen hè ;) )
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Durf geen antwoord op jouw vragen te geven omdat ik natuurlijk niet weet wat er echt aan de hand is. Als dat gepiep/gekraak van het druklager komt op het moment dat deze over de as schuift, kan ie er oud mee worden en geloof ik niet dat je er stil mee komt te staan. Tenzij het druklager vastslaat maar dan zou het geluid ervoor bij elke gangwissel hoorbaar moeten zijn.

Sommige koppelingen gaan 100000km mee, sommige 300000km. Maar tussen de 200000 en 300000 zal wel een gemiddelde zijn. Mijn koppeling heb ik vervangen bij 260000. Was nog niet helemaal nodig maar dat weet je pas als 'ie eraf ligt. Wel waren de vingers van de drukgroep aardig ingesleten dus de kans bestond dat ik het druklager een keer door de drukgroep heen zou trappen en dan is het over en uit met het ontkoppelen.

Als je van plan bent de auto nog een lekkere tijd te berijden (wat gezien de km stand absoluut geen probleem is) kun je de koppeling laten vervangen. En dit is heel wat werk, uurtje of 7-8 voor een geoefende monteur. De bak moet eraf en om dat te realiseren moet zegmaar alles eromheen weg.

Kans op onherstelbare schade zie ik als klein, zolang het niet iets in de bak is. Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de omschrijving. Er is dus een kans dat je met een falende koppeling stil staat en dan is het kwestie van die vervangen en karren met die hap. Wanneer dat zal gaan gebeuren is absoluut niet te voorspellen of te verwachten.

Probeer eens wat teflon olie oid op het druklager te spuiten, misschien is het gepiep dan weg
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Koen_Martens
Starter
Contacteer:

O.k.! Bedankt voor de omschrijving. Ik vind het een erg mooie beschrijving.
Ik denk dat ik nog een tijdje door ga rijden met het geluid. Klinkt weliswaar nergens naar, maar goed, 8 uur sleutelen plus de onderdelen is ook niet mals.

Nogmaals bedankt!
laheije
4th Gear member

Mij koppeling vervangen bij 230000km.
Ik zou zeggen vervangen laten kost ongeveer 500 euro bij een niet volvo garage.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”