Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waarop ik nog niet het juiste antwoord heb weten te vinden. Het is geen groot probleem, maar wil dit vraagstuk graag met jullie delen in de hoop dat er iemand is die het kan verklaren. Iets niet begrijpen is frustrerend.
Ik bezit een V50 1.8 benzine en zover ik heb kunnen achterhalen via de beschikbare literatuur en andere internetsites, is de ET-waarde van de V50 52,5mm. Dit is ook de ET waarde van mijn huidige originele 17" Volvo velgen. So far so good.
Nu wil ik tzt een set stalen winterwielen aanschaffen. Een groot aantal Nederlandse aanbieders van stalen velgen (niet nader te noemen) maakt gebruik van de toonaangevende Duitse fabrikant Alcar en gebruikt ook de database van Alcar om de juiste velg bij het juiste type auto te zoeken. De database van Alcar bevat velgen waarvan de Duitse TuV een goedkeuring heeft afgegeven voor een specifiek type auto. In Nederland is een aparte goedkeuring voor het monteren van een andere velg niet noodzakelijk, in Duitsland is dit verplicht.
Nu komt het. Wanneer je in de (NL versie van de) database via http://www.alcar.nl/stahl/index.php?lan ... le&gb3=H33 zoekt op het aanbod voor V50, dan zie je dat er twee velgen beschikbaar zijn (met TuV certificaat):
9225 met 6.5x16" en ET 52,5mm
7995 met 6x15" en ET 46,0mm
De grote vraag is nu waarom TuV en Alcar een 15" velg aanbieden/aanraden voor de C30/S40/V50/C70 met een ET waarde welke 6,5mm afwijkt van de voorgeschreven ET waarde. Dit temeer aangezien Alcar ook een 6x15" velg in het gamma heeft met een ET waarde van 52,5mm (de 8795) welke door de TuV weer wel is uitgekozen voor het vergelijkbare Focus platform!
Ik heb de vraag telefonisch voorgelegd aan Alcar Duitsland. Helaas kon de man de vraag niet beantwoorden. Hij sprak een aanname voor de keuze uit die ik ook al had bedacht, maar nog niet zal melden om jullie de kans te geven te reageren.
De vraag is dan ook, waarom heeft de TuV/Alcar deze keuze gemaakt en in hoeverre is het verstandig af te wijken van de TuV keuze en voor de 15" 'Focus' wielen te kiezen?
Alvast bedankt!
ET Raadsel
- PeeJay
- 4th Gear member
Wielen staan dan verder naar buiten. Wellicht is het uit optisch oogpunt en ook om de stabiliteit/weglegging te vergroten?
Of om een smallere band evenver naar buiten te laten staan als een brede band.
Geen idee eerlijk gezegd, maar dit was hetgeen dat mij het eerste te binnen schoot.
Of om een smallere band evenver naar buiten te laten staan als een brede band.
Geen idee eerlijk gezegd, maar dit was hetgeen dat mij het eerste te binnen schoot.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 5th Gear member
Het is niet zo moeilijk:
De tweede velg is 0,5" smaller, oftewel ruim 12,5 mm. door nu de ET met de helft daarvan (dus 6,5 mm) te verminderen blijft de sporing exact gelijk.
Daarmee zijn de rijeigenschappen van de auto identiek aan de af fabriek specificatie.
Wat je moet doen is bepalen met welke breedtemaat winterbanden je wenst te rijden, daar de best passende velg bij kiezen en daarvoor gaan.
Of je kiest de velg die optisch het mooist staat, in jouw optiek natuurlijk.
Of die velgen die je voor de voeten lopen. Als je de Ford Ficus in je zoeken meeneemt scoor je misschien makkelijker een setje gebruikt staal?
Let wel, voor winterbanden is smaller meestal beter als je echt in de sneeuw terecht komt.....
Je kan er nog even over nadenken iig, het is hier nu 17 graden en erg zonnig!
Gr. Marc
De tweede velg is 0,5" smaller, oftewel ruim 12,5 mm. door nu de ET met de helft daarvan (dus 6,5 mm) te verminderen blijft de sporing exact gelijk.
Daarmee zijn de rijeigenschappen van de auto identiek aan de af fabriek specificatie.
Wat je moet doen is bepalen met welke breedtemaat winterbanden je wenst te rijden, daar de best passende velg bij kiezen en daarvoor gaan.
Of je kiest de velg die optisch het mooist staat, in jouw optiek natuurlijk.
Of die velgen die je voor de voeten lopen. Als je de Ford Ficus in je zoeken meeneemt scoor je misschien makkelijker een setje gebruikt staal?
Let wel, voor winterbanden is smaller meestal beter als je echt in de sneeuw terecht komt.....
Je kan er nog even over nadenken iig, het is hier nu 17 graden en erg zonnig!
Gr. Marc
- Volvoformax
- Starter
Hoi Marc,
Spoorbreedte wordt gemeten vanuit het midden van de band/velg. Jouw aanname klopt dus niet. Wanneer de ET waarde wijzigt, wijzigt de spoorbreedte.
Groeten,
Max
Spoorbreedte wordt gemeten vanuit het midden van de band/velg. Jouw aanname klopt dus niet. Wanneer de ET waarde wijzigt, wijzigt de spoorbreedte.
Groeten,
Max
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
std ET waarde van 15" is vanuit Volvo ook 46mm (alleen is er geen model op de NL markt waarop std 15" zit)
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Je hebt gelijk, te snel getyped. De sporing verandert, de 2 velgen staan hetzelfde onder de auto.....Volvoformax schreef:Hoi Marc,
Groeten,
Max
Marc
- abbabak1
- 4th Gear member
Er zit bij Volvo.de zelfs een ingenieur-beambte-afdeling om je e.e.a. haarfijn uit de doeken te doen :S
Waarom je op een XC bij van 16"naar 17" opeens >5% afrolomtrek zou moeten hebben...
Hoewel je het her en der ziet verbeteren gaat het nog vaak over of de papieren wel in orde zijn i.p.v. dat er in de praktijk gekeken wordt...
Waarom je op een XC bij van 16"naar 17" opeens >5% afrolomtrek zou moeten hebben...
Hoewel je het her en der ziet verbeteren gaat het nog vaak over of de papieren wel in orde zijn i.p.v. dat er in de praktijk gekeken wordt...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- Volvoformax
- Starter
Bart,bart simpson schreef:std ET waarde van 15" is vanuit Volvo ook 46mm (alleen is er geen model op de NL markt waarop std 15" zit)
Ik heb even gezocht en je hebt helemaal gelijk. Zie hier een Duitse PDF van Volvo zelf over toegestane wielen op de V50.
http://www.volvocars.com/de/sales-servi ... _Typ_M.pdf
Het zou dus kunnen zijn dat ET46 ideaal is, maar dat Volvo naar een grotere ET waarde is gegaan voor wielen groter dan 15" om hier de wielen iets verder naar binnen te plaatsen gezien de grotere breedte van de velgen.
Het kan natuurlijk ook nog steeds zo zijn dat 52,5 de ideale ET waarde is maar dat men voor de 15" wielen een iets kleinere ET waarde heeft gekozen omdat het wiel anders wel heel ver naar binnen zou staan.
Ik ben bang dat het moeilijk wordt deze Zweedse keuze te achterhalen maar omdat de Focus op hetzelfde platform voor 15" ook een ET van 52,5 aanhoudt, denk ik dat de tweede optie logischer is!?
Groeten,
Max
- sonar
- 1st Gear member
Volgens mij is ook de ruimte in de wielkast erg beperkt bij de V50 en loop je het risico dat de banden gaan aanlopen als je teveel gaat afwijken.
Volvo V50 1.6D 2006
Volvo 440 1.8 1990
VW Golf 1986
VW Polo
Volvo 360 2.0
Volvo 440 1.8 1990
VW Golf 1986
VW Polo
Volvo 360 2.0