Mijn signaalrode S60 2.4T

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik heb vandaag mijn "nieuwe" S60 opgehaald, een 2.4T automaat (een vijfbak). Er is alleen een probleem met de auto: hij schokt als ik de automaat van N in D zet, bijvoorbeeld als ik hem net in R heb gehad.

Je voelt de versnelling inschakelen. Het display geeft al D aan, de auto schokt zo'n twee seconden later. Voor alle duidelijkheid: ik heb m'n voet op de rem op dat moment.

Is dit nu de neutral control? Als ik de auto in D laat staan bij het stoplicht gebeurt het namelijk niet.

De garage heeft voorgesteld om de adaptiewaarden te resetten. Zal dat helpen? De bak schakelt verder uitstekend... Tijdens de proefrit ook niks gemerkt hiervan.

Ik hoop echt niet dat de automaatbak stuk is. Heb wel garantie, maar toch ... :(
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21537
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn automaat schokt ook even bij het inleggen van een versnelling, met name bij D. De bak moet de versnelling blijkbaar even "pakken".
Ik maak mij er geen zorgen om omdat ik niet beter weet en omdat dit de derde Volvo is waarbij de automaat zo doet.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Autoshampoo
4th Gear member
Berichten: 632
Lid geworden op: 15.02.2009 - 12:20
Locatie: Leiderdorp

Op mijn werk rijd ik in erg veel verschillende auto's en dus ook in auto's met automaat, en ik maak zelden mee dat de auto niet schokt bij het inleggen van een andere versnelling.
Arnoud
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Een schokje is normaal, 2 seconde later vind ik wel lang... bij mijn auto is het vrijwel direct. maar ja, dat is een 855 met pas 335.000 km.. :razz: ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De bak schakelt vertraagd in D en soms met een flinke "kloink". Volgens de garage is het resetten van de adaptiewaarden voldoende, en is het niet de neutral control, maar ik vermoed dat er meer aan de hand is (kleppenhuis). Ook bij 50 km/u bij zo'n 1500 toeren schakelt de bak continu, alsof de lockup niet goed werkt. Dit geldt overigens alleen als de cruise control niet is ingeschakeld.

Het is al met al een minder leuk begin met een verder fantastische auto. Ik begrijp ook niet dat het me bij de proefrit niet is opgevallen, want ik heb specifiek gelet op de bak... Anders had ik 'm laten staan!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
GerardS60
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2010 - 19:46

Wat je de garage (dealer??) zou kunnen adviseren is om de adaptie waarden te resetten icm de nieuwste TCM (bak) software. Mocht dat niet helpen dan is het meestal op te lossen met het spoelen van de bakolie (tevens resetten tellers bakolie). Je zou even kunnen ruiken aan de bakolie , via pijlstok. Ruikt deze verbrandt, dan is helaas de automaat bak defect.
Als je garantie hebt is natuurlijk niks aan de hand.

De olie verbandt vaak bij automaat bakken met veel vermogen ( turbo) ofals er veel met een zware aanhanger is gereden. Dit heb ik heel veel gezien de afgelopen jaren. Heb zelf 6 jaar bij Volvo gewerkt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De auto heeft geen trekhaak, maar wel een turbo :) De garage is overigens geen dealer, maar een Volvospecialist. De olie zal ik nog checken.

Wat me wel verbaast is dat de bak verder goed schakelt... Kan dat wel met slechte olie?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Waar zit trouwens de peilstok van de bak?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

in de bak
Volvo for life
GerardS60
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2010 - 19:46

Het is een klein geel peilstokje, zit een beetje onderin de motorruimte.
Dit zijn vaak de voortekenen van een automaat bak in een vroeg stadium.
Als je geluk heb is het alleen het kleppenhuis, maar als de olie verbrand is moet meestal de bak zelf vervangen worden
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Oké. Onderin. Bij de S80 zat hij bovenin in de buurt van de paravan, dus vandaar dat ik 'm niet kon vinden...

Ik heb drie maanden garantie, dus ik maak me in die zin geen zorgen. Maar ook al moet ik het zelf betalen ga ik het wel doen. De auto is het waard.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

GerardS60 schreef:Het is een klein geel peilstokje, zit een beetje onderin de motorruimte.
Dit zijn vaak de voortekenen van een automaat bak in een vroeg stadium.
Als je geluk heb is het alleen het kleppenhuis, maar als de olie verbrand is moet meestal de bak zelf vervangen worden

Wat is de oorzaak van het verbranden van de olie dan?
GerardS60
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2010 - 19:46

de olie verbrand soms doordat er stevig met de auto gereden wordt en de olie dus zeer heet wordt.
Het komt meestal voor bij motoren met veel vermogen of als er veel mee getrokken wordt. Zelfs bij een xc90 moet er officieel als er een trekhaak geplaats wordt een extra olie koeler op geplaatst worden.

Een goede bekende van mij werkt bij een automaat revisie bedrijf en die zegt zelfs: Als in Nederland elke automaat om de 100.000 km gespoeld wordt dan hebben de automaat revisie bedrijven geen werk meer.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Maar is in die zin 200 pk veel?

Iemand ook een idee hoeveel het vervangen van een kleppenhuis kost? Of kun je sowieso maar beter direct een complete revisie doen?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
GerardS60
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2010 - 19:46

Dat kost wel aardig veel. Heb er vesrscheidene vervangen in het verleden, met als gevolg dat bij de helft het probleem niet 100% opgelost was. Dus dan kan er nog een andere bak in.

Gewoon het probleem bij hun neerleggen aangezien je garantie hebt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik leg het probleem ook zeker bij hen neer. Ik vergaar graag kennis via het forum zodat ik beter weet waar ik het over heb. :)

Eerst ga ik ook checken waar hij (eventueel) gereviseerd wordt. Moet geen beun de haas zijn! Ik zou hem zelf naar Autrans brengen.

Of misschien naar R&R; jij deed dat toch ook in het verleden? 8)
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Nog even wat extra info voor mensen die er in de toekomst mee te maken krijgen.

Heb er net nog mee gereden. Het komt erop neer dat de wagen, na in N en/of R gestaan te hebben, in D rustig rolt en dat er kort daarna nog een bonkje komt. Maar goed, gisteren zette ik hem in D en toen reed hij niet direct weg, maar pas na die schok. En vlak daarvoor ging het vloeiend... En vanavond gaf de lockup ook geen problemen.

Kortom, het fenomeen doet zich dus op verschillende manieren wel of niet voor.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

GerardS60 schreef:de olie verbrand soms doordat er stevig met de auto gereden wordt en de olie dus zeer heet wordt.
Het komt meestal voor bij motoren met veel vermogen of als er veel mee getrokken wordt. Zelfs bij een xc90 moet er officieel als er een trekhaak geplaats wordt een extra olie koeler op geplaatst worden.

Een goede bekende van mij werkt bij een automaat revisie bedrijf en die zegt zelfs: Als in Nederland elke automaat om de 100.000 km gespoeld wordt dan hebben de automaat revisie bedrijven geen werk meer.
De olie verbrand niet omdat hij zeer heet wordt,er is een andere oorzaak waardoor het komt dat de olie zwart wordt en verbrand ruikt.
Zou die oorzaak graag willen weten!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Wrijving!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Inmiddels heb ik een flinke zoektocht op internet achter de rug. Internationale fora blijken een rijke bron van informatie.

Aangezien mijn auto naast pendelen en opeens stevig omhoog schieten in de toeren zonder aanleiding en dus regelmatig vertraagd en/of met een schok in D klapt, weet ik wel hoe laat het is: de bak slipt. Aangezien de problemen erger worden naarmate langer is gereden met de auto, begrijp ik nu ook waarom ik bij de proefrit niets heb gemerkt.

Ik heb ontdekt dat "slipping" i.c.m. "tranny" e.d. de beste resultaten oplevert. Ook op YouTube staan enkele filmpjes waarin het fenomeen slippen zich voordoet, van diverse automerken. Bij andere automerken wordt de lock-up solenoid genoemd als oorzaak.

Voorbeeldfilmpje van het pendelen:


Ik ga morgen eens een rondje bellen voor een second opinion. Ik ben ook erg benieuwd naar het verhaal van de garage waar ik de auto gekocht heb.

Volgens de garage waren het oliepeil en de kleur en geur van de olie in orde. De software is geüpdatet naar de laatste versie. Ik zou me geen zorgen hoeven te maken (doe ik toch wel!), want het zou geen kwaad kunnen. Daarnaast werd gezegd dat ik te precies kijk en dat "andere mensen die met deze auto rijden, niets zouden merken".
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”