Elektrisch raam niet meer omhoog pasagierszijde - S70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Blomski
1st Gear member

Hallo,

Net nieuw hier omdat ik onlangs een S70 2.5 10v heb gekocht en wat kleine probleempjes heb.

1 ervan is dat het elektrisch raam aan de passagiers zijde niet werkte.
Ik op onderzoek en gezocht op het forum. Inmiddels wat wijzer geworden hulde aan iedereen!!!

Schakelaar aan bestuurderszijde nagekeken niet aan de hand op het eerste gezicht. Toen naar de passagiers zijde. Daar bleek dat de stekker van de elektro motor niet was aangesloten!! Ik dacht EUREKA!! Ding aangekoppelt, en een stukje naar beneden gedaan. Werkt dacht ik, totdat hij niet meer omhoog wilde gaan.

Ik de schakelaar aan de bestuurderszijde geprobeerd, deze deed niets, ook niet naar bededen of omhoog.

Is het zo dat deze in serie is geschakeld? Zodat hij zowel voor de bestuurders- als de passagierszijde moet zijn aangesloten om te kunnen werken?

Paneeldeur is er in middels ook af, want ik wilde voor het donker het raam manueel omhoog zetten. Is niet gelukt. En we moeten as zaterdag op vakantie naar zuid frankrijk dus het raam moet enigzins dicht zitten :)

Iemand een idee?

Groeten,

Maarten
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

die schakelaars willen nog wel eens stuk gaan, kosten gelukkig niet de wereld, met een andere schakelaar (eentje van achter b.v) moet je hem kunnen sluiten
Volvo for life
Blomski
1st Gear member

Heb ik geprobeerd, maar dat is niet gelukt. Zowel links- als rechtsachter.

Dus weet ik niet of het de motor is. (Is deze overigens dezelfde als die van een V70? uit 1999)

Lijkt me opzich sterk aangezien hij naar beneden kan.
sbv
6th Gear member

Alle zekeringen zitten er wel in ? schakelaar van een andere deur al eens gepoogd ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Blomski
1st Gear member

Denk niet dat er 1 zekering per raam is :)

De andere raambedieningen doen het allemaal.
De raambediening voor passagierszijde, die aan de bestuurszijde zit, doet het niet.
Achter links en rechts doen het en aan de bestuurderszijde.

Schakelaar passagierszijde werkt alleen naar benden, denk ook niet dat deze defect is.
Battlecruiser
8th Gear member

Zijn de geleiderails wel goed gesmeerd? Vaak is dit het probleem en niet electrisch. Als een raam weinig gebruikt wordt, wil de zaak wel eens goed gaan vastzitten.
Siliconenspray gebruiken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
sbv
6th Gear member

Je kan eventueel de schakelaars even omwisselen om te testen. Of..als er iemand in de buurt woont met een S/V70 even een schakelaar lenen om te testen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Blomski
1st Gear member

Battlecruiser schreef:Zijn de geleiderails wel goed gesmeerd? Vaak is dit het probleem en niet electrisch. Als een raam weinig gebruikt wordt, wil de zaak wel eens goed gaan vastzitten.
Siliconenspray gebruiken.
Dat is wel een goed idee! Nu het zegt schiet er iets te binnen, wat mij ook opviel, is dat het lampje van de bediening flikkerde als ik het "defecte" raam wilde bedienen. Soort weerstand dus.

Edit: Maar toen zat er nog geen stekkertje in de motor :)

Ga ik eens proberen, die spray.
JosW
5th Gear member

"Schakelaar passagierszijde werkt alleen naar benden, denk ook niet dat deze defect is".

Die is dus wel defect, dat wil zeggen, waarschijnlijk een contactprobleem. Spuit alle contactpunten, dus zowel van de stekker als van de schakelunit in met contactspray. Even laten drogen en je bent weer gelukkig.
Blomski
1st Gear member

Ben nog niet gelukkig :wink:
Heb de schakelaar door gemeten en contactpunten gechecked.
Krijg morgen een andere bestuurderszijde schakelaar.
Kijk of dat werkt.

Iemand anders nog een idee qua elektra schema's?
Blomski
1st Gear member

Nieuwe schakelaar werkt. Maar raam nog niet omhoog.
Nog met losse accu de electromotor proberen te bedienen. Ook geen resultaat.
Zekering door gemeten. Werkt ook.
Ohmage van de electromotor is ook goed dus niet door gefikt.
Misschien dat er een borstel vast zit

Straks de electromotor los koppelen en die gaan bekijken.
Misschien dat ie vast zit.
Blomski
1st Gear member

+ en - pool omgedraaid met lasdraad en raam ging weer omhoog.
Dus denk inderdaad dat Jos gelijk heeft :)

Probleempje erbij, maar gaat lukken, nieuwe schakelaar was doorgefikt en de zekering is eruit. Zit alleen in zuid frankrijk dus hier maar opzoek want het is best vervelend om elke keer bij de peage je deur open te moeten doen :)
Blomski
1st Gear member

Update!!!!

Ben weer terug en heb uiteindelijk een zekering gevonden in Carcassonne. Heb er maar gelijk 2 gekocht :) totaal in een week 3500 km gereden door Frankrijk.

Nieuwe schakelaar is ook binnengekomen samen met een andere voor de passagierszijde.
Aangesloten en toen....... niets. Raam gaat nog steeds naar beneden maar niet meer omhoog, dus met weer met wat lasdraad de stekker uitbreiden om zo de + en de - pool om te kunnen draaien zodat het raam weer dicht kan.

Dussssss, conclusie?

Denk dat er iets in het bekabelings systeem zit van de aansturing.

Iemand suggesties?

Cheers

Maarten
Blomski
1st Gear member

Niemand? Probleem is nog niet opgelost helaas.......
Cnvertible99
Starter

Maarten ik heb ongeveer hetzelfde probleem met een C70 cabrio uit 1999. Het linker achterraam gaat wel open maar met geen schakelaar meer omhoog. alleen bij het sluiten (eerst open) van het dak gaat het raampje weer omhoog :-(

mvg Henk
Blomski
1st Gear member

Bij jouw gaat ie tenminste nog dicht Henk!!
Misschien maar een open dak er in zetten ;-)

Misschien maar een relais er tussen zetten. zodat ie de fase van het elektrische motortje omdraait en het raam weer omhoog gaat.

Misschien weet toch nog iemand een andere oplossing voor dit probleem.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”