Versleten koppeling

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
sjors86
2nd Gear member

Hoi allen!

Mijn S60 heeft besloten half-automaat te worden :( verleten koppeling ...

Bij de dealer kost het vervangen ong. 1150 euro (zonder vliegwiel wel incl. druklager).
Vind ik veel geld dus nu wil ik de koppeling zelf gaan vervangen.
Ben benieuwd of er iemand dit klusje zelf heeft gedaan en evt. een walktrough of tips heeft? (VADIS heb ik pas volgende week om te zien in welke volgorde het moet, maar elk klusje heeft wel wat tips die niet in VADIS staan)

Bij de dealer wisten ze me te vertellen dat het druklager + koppeling onder druk/in een klem er opgezet moet worden...
Is het handig om gelijk je vliegwiel ook te vervangen als toch je halve motor uit elkaar ligt ? Las dat het vliegwiel nog wel eens krom trekt als je doorrijdt met een versleten koppeling.

Ben benieuwd, Gr!
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|

S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Gast

Afhankelijk van je km-stand kan je dualmassvliegwiel beter meteen mee vervangen.
Bij 2 ton hebben ze meestal al best op hun donder gehad.
945i
8th Gear member

Wat is eigenlijk de meerwaarde van dat vliegwiel.
Eigenlijk een onderdeel dat een autoleven mee zou moeten gaan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member

sjors86 schreef:Hoi allen!

Mijn S60 heeft besloten half-automaat te worden :( verleten koppeling ...

Bij de dealer kost het vervangen ong. 1150 euro (zonder vliegwiel wel incl. druklager).
Vind ik veel geld dus nu wil ik de koppeling zelf gaan vervangen.
Ben benieuwd of er iemand dit klusje zelf heeft gedaan en evt. een walktrough of tips heeft? (VADIS heb ik pas volgende week om te zien in welke volgorde het moet, maar elk klusje heeft wel wat tips die niet in VADIS staan)

Bij de dealer wisten ze me te vertellen dat het druklager + koppeling onder druk/in een klem er opgezet moet worden...
Is het handig om gelijk je vliegwiel ook te vervangen als toch je halve motor uit elkaar ligt ? Las dat het vliegwiel nog wel eens krom trekt als je doorrijdt met een versleten koppeling.

Ben benieuwd, Gr!

Als je geen sleutelervaring hebt is dit geen klus om zelf te doen, maar dat is je eigen keus natuurlijk,er komt wel het een en ander bij kijken!
sjors86
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef: Als je geen sleutelervaring hebt is dit geen klus om zelf te doen, maar dat is je eigen keus natuurlijk,er komt wel het een en ander bij kijken!
SNap k .. blokwissel, koppeling vervangen wel vaker gedaan alleen nog niet bij een S60 dus vandaar benieuwd naar tips en/of tricks.
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|

|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Ramon&Ramon
7th Gear member

er zijn een aantal heel belangrijke dingen waar je op moet letten,het stuurhuis ivm de stuurkolom en het bijbehorende airbagsysteem.
het subframe moet er namelijk compleet onder uit.
je moet de motor dus ophangen aan een steun.
de montage van de koppeling en druklager gebeurd op een speciale manier ivm de lowliftdrukgroep.
en zo zijn er nog wel een aantal dingen waar je op moet letten.
sjors86
2nd Gear member

Kijk daar hebben we wat aan!
Maar toch maar op naar de garage dan :P Al heb ik dan wel een motor takel etc etc. Zonder brug wordt 't een zure sessie.
Thanks iig! gr

Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”