Aankooptips Volvo 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
laurensvandenberg
Starter

Hallo!

Ik ben een negentienjarige student die een jaar geleden zijn eerste auto kocht: een Renault Laguna 2.0 uit 1998.

Afbeelding

Elektrische ramen v/a, climate control, radio/cd speler, lekker luxe voor een eerste auto! Maar in de belasting, verzekering en verbruik (al zal een Volvo niet veel zuiniger zijn) is ie me te duur. Omdat ik nog jong ben betaal ik WA 75 euro per maand(!), en 50 euro belasting.

Zodoende ben ik wezen zoeken. En is mijn oog gevallen op een Volvo 240... Volvo's hebben me altijd al geboeid, maar het is moeilijk om een betaalbare te vinden die ik leuk genoeg vind (of waar niet teveel werk aan zit, ben atechnisch al wil ik graag leren!). M'n budget is wat de Laguna oplevert (over een aantal weken gaat ie voor een nieuwe apk en dan staat ze te koop...) , dus zo'n 2000 euro.

Hebben jullie tips? Ik heb al begrepen dat een diesel niet aan te raden is, kilometerstanden van enkele tonnen geen probleem zijn en vanzelfsprekend zijn de belastingvrije (<1987) veel gewilder (=duurder) dan de net niet belastingvrije (>1988). Natuurlijk is een 440/460 nieuwer, goedkoper en verstandiger, maar wat auto's betreft wil ik niks verstandigs; ik wil iets met emotie. En die ouwe Volvo's hebben dat wel!

Maar mijn verstand is ongeveer 0,0 op dit gebied. Hulp is erg welkom!
Richo
4th Gear member

Dag Laurens,

een 240 die al old timer is moet je niet voor het verbruik kopen, want vooral de oudere lusten hem graag.
Mijn vraag natuurlijk is waarna je op zoek bent, Een sedan, coupé of estate van volvo? Zal dit niks uitmaken qua aankoop advies maar geeft wel een beeld wat je graag wilt :razz:
Ben zelf de eigenaar van een 264 en ben na de aanschaf achter enkele dingen gekomen die ik had moeten nakijken bij aankoop.
Zet ding ff op de brug en bekijk hoe de tectyl uitzien en of dit opnieuw gedaan moet worden.
Bekijk de wielkasten goed, daar roest ze bij mij ook 3 plaatsen.
Ontwaterings kanalen bij de deuren en achterklep goed nakijken.
indien er gas installatie in ligt hoe km al? Ergens eens gelezen dat veel gas installaties wel eens problemen krijgen na 1 ton te hebben gelopen.

2000 euro als budget is te doen voor een 240, maar je moet natuurlijk geluk hebben en kijken wat wijsheid is want je hebt natuurlijk ook de 700 en 400 serie ook nog waarvan de 700 serie ook old timer kan zijn.
Voor 2000 euro zou ik in ieder geval alles goed nakijken vooral uitlaat die kan als ie helemaal door geroest is duur worden (spreek uit ervaring)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Hey, Laurens, volgend mij ben je ook wel bekent op het Laguna forum :D
ga je toch voor een Volvo !?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Arjan.
2nd Gear member

Zeker een karakterbak, zo'n 240. Allerbelangrijkste aandachtspunten zijn roest, roest en roest. De diesel zijn een hoop verschillende verhalen over. Sommigen hebben hun blok al bij 100.000 km op, anderen rijden er moeiteloos 600.000 km mee. Hou er wel rekening mee dat de 240 diesel niet supersnel is voorzover je dat belangrijk vindt.

Aankooptips kun je oa hier vinden:
http://volvolvo.nl/forum/topic,820.0/
http://www.volvorider.web-log.nl/

Ben zelf ook student met een 240. Als je toevallig in Utrecht studeert mag je wel een keer langskomen, kan ik je meteen laten zien wat de belangrijke punten zijn en heb ook een hoop foto's van hoe het niet moet...
admiral
5th Gear member

laurensvandenberg schreef:Hallo!

Ik ben een negentienjarige student die een jaar geleden zijn eerste auto kocht: een Renault Laguna 2.0 uit 1998.

Afbeelding

Elektrische ramen v/a, climate control, radio/cd speler, lekker luxe voor een eerste auto! Maar in de belasting, verzekering en verbruik (al zal een Volvo niet veel zuiniger zijn) is ie me te duur. Omdat ik nog jong ben betaal ik WA 75 euro per maand(!), en 50 euro belasting.

Zodoende ben ik wezen zoeken. En is mijn oog gevallen op een Volvo 240... Volvo's hebben me altijd al geboeid, maar het is moeilijk om een betaalbare te vinden die ik leuk genoeg vind (of waar niet teveel werk aan zit, ben atechnisch al wil ik graag leren!). M'n budget is wat de Laguna oplevert (over een aantal weken gaat ie voor een nieuwe apk en dan staat ze te koop...) , dus zo'n 2000 euro.

Hebben jullie tips? Ik heb al begrepen dat een diesel niet aan te raden is, kilometerstanden van enkele tonnen geen probleem zijn en vanzelfsprekend zijn de belastingvrije (<1987) veel gewilder (=duurder) dan de net niet belastingvrije (>1988). Natuurlijk is een 440/460 nieuwer, goedkoper en verstandiger, maar wat auto's betreft wil ik niks verstandigs; ik wil iets met emotie. En die ouwe Volvo's hebben dat wel!

Maar mijn verstand is ongeveer 0,0 op dit gebied. Hulp is erg welkom!
Persoonlijk is mij idee dat 2000 euro voor een belastingvrije op gas aan magere kant is, het kan wel hoor maar als je een jaar verder bent en dan is kijkt wat je eraan hebt uitgegeven dan had je net zo goed 2000 erbij kunnen doen en gelijk een goede 240 kunnen kopen. Ik wil niet suggeren dat een 240 van 2000 euro een slechte wagen is hoor maar als kenner zou ik die gok wel durven nemen maar ben je een leek neem dan iemand mee die er oog voor heeft en jouw van roze wolk trapt als blijkt dat het een miskoop kan worden. Wat wil je eigenlijk een sedan of een station een sedan is in de regel goedkoper in aanschaf dan een station en let ook op wel brandstof systeem je neemt, de carb versie's zijn het makkelijkst qua onderhoud. Ik heb zelf een K-jet injectie en ik ben er niet gelukkig mee en ga voor een carb versie.
Hans oet Twent
8th Gear member

Hé Laurens,
Welkom hier en ik ben trots op je dat je een auto op emotie koopt. Zouden meer mensen moeten doen.
Ik zou jezelf afvragen wat je met de auto gaat doen. Alleen rijdne en bij onderhoud wegbrengen of zelf aan het klooien. Je geeft aan A-technisch te zijn.

VAAK BIN IE TE BANGE zeggen we hier in Twente. En het sleutelen is zo leuk. Zeker aan auto's met karakter en emotie. Ik zou die uitdaging gewoon aangaan. Op het forum is kennis genoeg en je leert er iedere dag van.

Stel er is een uitdaging(probleem) je omschrijft het en vraagt een stappenplan. Mwoh dan kom je een heel eind kan ik je melden.

Qaa keus zou ik adviseren;
Een 240/245, 740/745 belastingvrije Youngtimer kopen leuke auto's met emotie en karakter. Succes
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een ietsie jongere 240/740/940 kost weliswaar wat mrb maar rijdt vaak net even beter
Volvo for life
Ziko
4th Gear member

Onzin.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ervaringsdeskundige?
Volvo for life
OGA244
8th Gear member

Heb een 240 van 1989 en eentje van 1990, dat beetje MRB vond ik opwegen tegen de wat lagere aanschafprijs, de std 5 bak en o.a. de std stuurbekrachtiging.
Belastingvrije auto's zijn doorgaans jaren MRB duurder dan niet belastingvrije, tel uit je winst...
laurensvandenberg
Starter

Wauw, wat een reacties! Super bedankt!

Ik hoop te gaan voor de 240 sedan. Station vind ik minder mooi.

Als ie niet belastingvrij is wordt het een benzine, want LPG kost een vermogen in de wegenbelasting, en daar rijd ik niet genoeg voor. Het is leuk om een auto op emotie te kopen, maar bij een beperkt budget is dat vaak wat moeilijker. Moet wel reëel blijven he haha. Maar misschien is het geen slecht idee om een paar maanden te fietsen en te sparen voor een wat duurdere.

Denk dat ik dat sleutelen wel aan durf, zeker met hedendaags internet waar inderdaad alles op terug te vinden is! En een vriend van me gaat na de zomer autotechniek studeren... Die moet ik te vriend houden!

De snelheid maakt me verder niet zo veel uit, dan zou ik ook geen oude Volvo kopen denk ik (of raak ik hier een gevoelige snaar?).

Bedankt voor de links met tips, ik zal van het weekend eens gaan kijken wat ik nou prec&#237;es wil hebben!
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Voor aankooptips voor een Volvo uit de 200 serie, kijk eens op mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
admiral
5th Gear member

laurensvandenberg schreef:Wauw, wat een reacties! Super bedankt!

Ik hoop te gaan voor de 240 sedan. Station vind ik minder mooi.
Wat ik zo mooi vind aan een 245 en zeker die met die verlengde en hogere motorkap is het lange zijraam. Het maakt de auto langer en lager. Zet hem op een verlagingsetje en een paar brede mooie velgen en tint de achterramen tot aan de achterportieren en je hebt een stoere bak en veel ruimte.

http://bringatrailer.com/wp-content/plu ... resize.jpg

Maar je moet natuurlijk zelf weten wat je doet het is jou auto
admiral
5th Gear member

Is dat voor komt in de richting van je vraagprijs, het is een auto met onderhouds historie van de laatste 17 jaar, echter het is een station :?

http://volvolvo.nl/forum/topic,10403.0/
Ramon&Ramon
7th Gear member

Op Volvo-Plaza staan er ook een paar!
oudevolvo
3rd Gear member

Een belastingvrije sedan moet voor 2000 euro wel lukken denk ik.
Er staat een 264 op het Volvolvo.nl forum voor 2250

Sowieso is het handig om het topic aldaar Ebay/marktplaats enz in te gaten te houden. Daar komen allerlei buitenkansjes voorbij (met name uit België soms leuke tips, daar komt mijn 244GLE vandaan).

En check ook vooral het topic Afraders Ebay / Marktplaats. Je prijsklasse is namelijk ook tricky qua roesthokken en omgekatte bakken.

Wel met wat werk, maar daar is dan ook nog budget voor:
- Belastingvrije diesel voor 1500
- Belastingvrije 244DL USA voor 1200 euro

admiral schreef: Zet hem op een verlagingsetje en een paar brede mooie velgen en tint de achterramen tot aan de achterportieren en je hebt een stoere bak en veel ruimte.
Mee eens, maar ik zal m'n geld gaan uitgeven aan de technische mankementen dus denk niet dat er veel overblijft voor mooie velgen enzo haha. Maar dan zou het zeker een stoere bak kunnen worden, daar heb je gelijk in.
s9606564 schreef: Sowieso is het handig om het topic aldaar Ebay/marktplaats enz in te gaten te houden. Daar komen allerlei buitenkansjes voorbij (met name uit België soms leuke tips, daar komt mijn 244GLE vandaan).

En check ook vooral het topic Afraders Ebay / Marktplaats. Je prijsklasse is namelijk ook tricky qua roesthokken en omgekatte bakken.
Bedankt, vooral het Afraders-topic is wel handig!
Richo
4th Gear member

een 264 voor 2250? das cheap heb er toch iets meer voor betaald toen ik de mijne kocht (moet ik wel zeggen dat het een GLE was en goede staat was en is)
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
v700r
5th Gear member

Als ik Laurens was begon ik ècht niet aan een 264. Dan ben je gelijk genezen van Volvo voor de rest van je leven.
Groeten van Frans.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een 240 is idd stukken betrouwbaarder
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”