S80 2.9i automaat >300.000km

Marc O.
5th Gear member

AlexV70 schreef:
Marc O. schreef:Ik beweer niet dat ze allemaal sneuvelen bij anderhalve ton, maar laten we niet ontkennen dat deze bakken (gemiddeld) een significant kortere levensduur hebben dan andere automaten.
Kan je dat staven aan feiten? Wat is jouw bron? Want onzin verkopen kan ik ook. Riekt naar stemmingmakerij. :cry:
Ik ken namelijk diverse mensen met een kapotte Audi aut. bak, maar geen enkele met een Volvo.
Representatief? Nee, natuurljk niet.
Kom Alex, het is toch algemeen bekend dat een geartronic simpelweg niet het beste onderdeel is (understatement) van een T6. Daar is beslist niks 'stemmingmakerij' aan maar simpelweg de realiteit. En nogmaals, daarmee wil ik niet zeggen dat ze allemaal bij anderhalve ton stuk gaan. Dat jij niemand kent met een Volvo waarvan de automaat defect is wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit kapot gaan. Volgens mij zijn er op dit forum diverse mensen die hun gt hebben laten reviseren, en als je wat verder zoekt (matthewsvolvosite) dan zijn er ook meer dan genoeg. En vreemd is dat niet als je een automaat die (door General Motors) is ontworpen voor een auto met 200pk stopt in een Volvo met bijna 300pk.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Thijs
7th Gear member

En al die mensen die probleemloos in de rondte rijden hoor je nooit :roll:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Marc O. schreef:Dat jij niemand kent met een Volvo waarvan de automaat defect is wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit kapot gaan. Volgens mij zijn er op dit forum diverse mensen die hun gt hebben laten reviseren, en als je wat verder zoekt (matthewsvolvosite) dan zijn er ook meer dan genoeg.
Dat is nu juist het probleem van forums. Alleen als er een probleem is, wordt er geschreven.
Helaas kan je dat nergens aan staven, omdat je geen vergelijkbare (verkoop) cijfers hebt en daadwerkelijke defecten.

Ik be het wel met je eens dat 300 PK niet bevordelijk is, voor welke bak dan ook!
Marc O.
5th Gear member

Alex, ik ga hier verder inhoudelijk niet op in. Jij hebt jouw mening en die van mij wijkt daar van af. Agree to disagree? ;-)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
DrRossi
4th Gear member

Ok ik heb mijn t6 ex lease gekocht met 160k , ik deze direct laten tunen en inmiddels een 100k er bij gezet.
Ik heb direct na aanschaf mijn bak gespoeld en recentelijk weer, hij gaat nog steeds als de brandweer en sinds mijn nieuwe lmm, is het verbruik ook weer aceptabel.
Ik rij veel in de stad de laatse tijd en je gaat ongemerkt hard van start in een t6
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Of je koopt een S90. Die zijn gemaakt tot begin 1998 en enorm doorontwikkeld. Met een 3 liter 6-cilinder van 180 of 204 PK, vol met accessoires, niveau-regeling en achterwielaandrijving.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Ik neem aan dat je met lmm de lambdasonde bedoeld DrRossi? Bij mij brand dat lampje ook en ik vind mijn verbruik ook vrij hoog. Wat zijn de kosten zo ongeveer om die te vervangen?
Morgenstond
5th Gear member

lingsper schreef:Ik neem aan dat je met lmm de lambdasonde bedoeld DrRossi? Bij mij brand dat lampje ook en ik vind mijn verbruik ook vrij hoog. Wat zijn de kosten zo ongeveer om die te vervangen?
Lmm is de luchtmassameter. Vaak gaat daarbij geen lampje branden op je dashboard. Ik zou de auto als ik jou was spoedig laten uitlezen, want door een defecte lambdasonde kan de katalysator beschadigd raken. Dat is in elk geval een duurdere reparatie dan het vervangen van een lambdasonde. Vervang deze overigens wel door een originele en niet door imitatie.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
DrRossi
4th Gear member

Inderdaad ik heb nog geen problemen met de 4 lambda sondes gelukkig!
Ik heb de lmm (na het luchtfilter) vervangen.
Lampjes had ik nog niet gehad maar het verbruik deed me ea vermoeden.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
JCF
2nd Gear member

Dit topic doorlezende vraag ik me werkelijk af waarom de topic-starter een s80 T6 koopt terwijl hij ook vermeldt dat een paar duizend voor hem serieus geld is. En dan een grote sedan kopen die volgens sommigen hier een serieuze drinkeboer is?
Een 2.4 ligt dan meer voor de hand, is ook een veel groter aanbod van in NL.
Of een 2,5T, vraag me trouwens af of die in de praktijk veel minder snel is dan de dure T6.
En wat de automaat betreft, een revisie kost rond 2000, dus dat is in verhouding met de kosten van deze auto's ook wel te overzien, heb je in ieder geval weer een gloednieuwe bak.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

+1
Volvo for life
lieuwke
1st Gear member

JCF schreef:Dit topic doorlezende vraag ik me werkelijk af waarom de topic-starter een s80 T6 koopt terwijl hij ook vermeldt dat een paar duizend voor hem serieus geld is. En dan een grote sedan kopen die volgens sommigen hier een serieuze drinkeboer is?
Een 2.4 ligt dan meer voor de hand, is ook een veel groter aanbod van in NL.
Of een 2,5T, vraag me trouwens af of die in de praktijk veel minder snel is dan de dure T6.
En wat de automaat betreft, een revisie kost rond 2000, dus dat is in verhouding met de kosten van deze auto's ook wel te overzien, heb je in ieder geval weer een gloednieuwe bak.
De 2.4 uitvoeringen die we gereden hadden waren nu niet bepaald een fijne ervaring. Onrustig schakelgedrag en naar mijn gevoel toch niet zo soepel te rijden dan een 2.9 of T6. De 2.5T zijn we niet veel tegengekomen en het is de T6 geworden omdat deze het meest aansluit bij de wensen die we hadden qua uitvoering. Als er een 2.9 in had gelegen was het ook goed geweest. Verder gebruiken wij de auto niet voor het dagelijkse rondje rond de kerk naar het werk, maar voor de wat grotere afstanden. De auto is niet alleen voor de zondag natuurlijk, maar wel voor als we met het gezin even lekker er op uit gaan. (daar werken we tenslotte ook voor, om te leven en te genieten.)
Tja, en verder kost auto rijden gewoon geld. Het is een kwestie van geluk of pech hebben als je een auto koopt. Daar ben ik na wat verschillende auto's wel achter. Ironisch genoeg heb ik met de oudere grote luxe auto's altijd minder ellende gehad dan met de jonge goedkopere middenklassers. De auto gaat ook jaarlijks naar de lokale Volvo dealer voor onderhoud aangezien de prijsopgave voor de grote beurt me enorm mee vielen en ik daar geen teun de beun risico mee ga lopen.
En geloof me, we zijn echt niet over één nacht ijs gegaan. Ik heb uren de volvo forums afgestruind naar informatie, uren occasionsites afgespeurd, ettelijke honderden, zoniet meer kilometers afgelegd om heel wat S80ers te gaan bekijken en te rijden. Dus het klinkt eenvoudig dat er een groot aanbod is, maar in de praktijk valt het nog erg tegen om een nette auto te kopen bij een bedrijf waar je ook vertrouwen in durft te hebben. Vaak stond een interessante auto bij bedrijven waarbij ik bang was om op de drempel al een uitlaat te verliezen. Overigens is het bedrijf waar ik de auto nu gehaald heb tot nu toe uitstekend omgegaan met de probleempjes die er waren. En wat nu verholpen is kan weer wat kilometers mee denk ik maar.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
JCF
2nd Gear member

Tja, de rijervaring weegt zwaar in deze keuze, en terecht. Misschien lopen de verbruiken van de T6 en een 2.4 aut niet zover uiteen als ik denk? Heb er zelf geen ervaring mee, alleen een enorm verschil in verbruik gezien tussen een 2.4 handbak en automaat, met de handbak reed ik ongeveer 8L/100km en met de (irritant adaptieve) automaat 11L/100km!. Dus als je een automaat rijdt liggen de verbruiken wellicht ook anders tov elkaar.
Ik heb hier ook wel eens een verbruik gelezen van een T6 van rond 1 op 10...? Persoonlijk rijd ik meestal een liter per 100km zuiniger dan de officiele fabrieksopgave, en ik ben geen slak, wel een zeer constante rijder.
Gast

Die 2.9 ligt er ook in hoor, alleen met 2 turbo's!
lieuwke
1st Gear member

lingsper schreef:Die 2.9 ligt er ook in hoor, alleen met 2 turbo's!
Ik dacht de de Turbo motor een 2.8 was, maar kan me vergissen.
JCF schreef:Tja, de rijervaring weegt zwaar in deze keuze, en terecht. Misschien lopen de verbruiken van de T6 en een 2.4 aut niet zover uiteen als ik denk? Heb er zelf geen ervaring mee, alleen een enorm verschil in verbruik gezien tussen een 2.4 handbak en automaat, met de handbak reed ik ongeveer 8L/100km en met de (irritant adaptieve) automaat 11L/100km!. Dus als je een automaat rijdt liggen de verbruiken wellicht ook anders tov elkaar.
Ik heb hier ook wel eens een verbruik gelezen van een T6 van rond 1 op 10...? Persoonlijk rijd ik meestal een liter per 100km zuiniger dan de officiele fabrieksopgave, en ik ben geen slak, wel een zeer constante rijder.
Je zegt het al. Je rechtervoet doet erg veel in het verbruik. De boordcomputer zal niet heilig zijn, maar op actueel verbruik zie je wel een mooi beeld van het aantal liter/100km en als ik zonder opletten mijn eigen rijstijl rijdt verontrust het verbruik me totaal niet. Als ik echter toch eens even wil voelen wat er onder de kap ligt kun je beter niet naar die meter kijken. Het gevoel van een gedistingeerde auto die niet uitnodigd tot petjes rijgedrag en toch wat achter de hand voor die spaarzame momenten dat je even wil genieten van wat extra vermogen. En een afgetrapte bmw of mercedes geven mij niet het gevoel dat ik een klasse auto rijdt en de Volvo heeft (in mijn beleving) nog dezelfde uitstraling als tien jaar geleden. mmmm..... Heb het virus ook te pakken ben ik bang 8)
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Gast

Voor zover ik weet is het blok hetzelfde, de kop is wat anders vanwege grotere koelkanalen.
JCF
2nd Gear member

Het actueel verbruik is bij iedere auto schrikbarend bij momenten van gasgeven, het zegt echter niets over het gemiddelde verbruik (en dat is toch waar we financieel gezien mee te maken hebben). Maw; ook het actueel verbruik van een Hyundai Atos 1.0 is erg hoog tijdens optrekken...
Marc O.
5th Gear member

Een T6 is inderdaad een 2.8.
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
Plaats reactie

Terug naar “S80”