airco issue

Plaats reactie
s80d503
2nd Gear member

al een tijdje wil mijn airco niet meer functioneren. ik heb de dealer er naar laten kijken, die heeft aangegeven dat het wel 's een prijzige aangelegenheid zou kunnen worden omdat de computer de airco pomp weigert te activeren wat veel oorzaken zou kunnen hebben. ik weet niet of ik nog wel veel geld wil investeren ivm meer problematiek. Maar wat mij opviel is dat de buitentemperatuurmeter kapot is en zo'n 25 graden te weinig aangeeft. Misschien weet iemand hier of die twee zaken iets met elkaar maken zou kunnen hebben.

gr.
Ramon&Ramon
7th Gear member

je zou eerst een aircotest kunnen laten doen met een aircomachine,die geeft aan wat er mis is,hij kan leeg zijn en dan werkt hij dus niet.
Ik weet niet welke dealer dat is ,maar ze helpen zich er makkelijk van af, of ze hebben geen verstand van airco,s.
De buitentempsensor moet je in ieder geval laten vervangen!
s80d503
2nd Gear member

het betreft een 'doodgewone' Volvo dealer

ik heb vorig jaar al een airco check laten doen, toen is ie bijgevuld en bij de laatste controle was het systeem nog steeds gevuld. Maar aangezien het winter was heb ik daar verder nooit meer op gelet. De airco pomp krijgt geen stroom van de computer de reden waarom konden ze niet achter komen zonder veel kosten te maken werd mij verteld.

ik zal de sensor laten vervangen. zou het misschien met het probleem te maken kunnen hebben?
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
lieuwke
1st Gear member

Als de buitentemperatuur te laag is (vorst) zal de airco niet aanslaan. (zo was het bij alle auto's met airco die ik heb gehad, van de Volvo weet ik het niet zeker, maar denk dat het niet anders is) Als de climate control 'denkt' dat het vriest zal deze de pomp ook niet aansturen in dat geval. Dus het is een plausibele verklaring. Aan de andere kant ben ik geen auto monteur en zou ik even wachten tot de proffesionals hier antwoorden. Heb al Ramon&Ramon geweldige oplossingen zien aandragen, dus wellicht weet hij precies waar je probleem in zit. Succes ermee!
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Iroll
6th Gear member

Het niet of wel aanslaan van de airco bij lagere of hogere temperaturen wordt niet via de buitentemp.sensor geregeld maar door een druksensor in de drukleiding van de airco. Is de druk te hoog in het systeem omdat het koelmiddel niet verdampt door te lage buitentemp. dan schakeld de compressor af. Zou dus kunnen dat die druksensor stuk is.
De buitentemp.sensor staat dus los van het airco gebeuren.
Ramon&Ramon
7th Gear member

s80d503 schreef:het betreft een 'doodgewone' Volvo dealer

ik heb vorig jaar al een airco check laten doen, toen is ie bijgevuld en bij de laatste controle was het systeem nog steeds gevuld. Maar aangezien het winter was heb ik daar verder nooit meer op gelet. De airco pomp krijgt geen stroom van de computer de reden waarom konden ze niet achter komen zonder veel kosten te maken werd mij verteld.

ik zal de sensor laten vervangen. zou het misschien met het probleem te maken kunnen hebben?

Van welke computer?????????
Ramon&Ramon
7th Gear member

hebben ze de lage druksensor gecontroleerd ook?
s80d503
2nd Gear member

ga ik navragen, kom er na het weekend op terug. dank tot zover
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
lieuwke
1st Gear member

Iroll schreef:Het niet of wel aanslaan van de airco bij lagere of hogere temperaturen wordt niet via de buitentemp.sensor geregeld maar door een druksensor in de drukleiding van de airco. Is de druk te hoog in het systeem omdat het koelmiddel niet verdampt door te lage buitentemp. dan schakeld de compressor af. Zou dus kunnen dat die druksensor stuk is.
De buitentemp.sensor staat dus los van het airco gebeuren.
Bedankt, weer wat geleerd. Dáárom zei ik ook om even te wachten op de mensen met de kennis. Zo zie je maar dat een vermoeden niet altijd juist is. Wel steek ik enorm veel op van de topic hier op het forum!
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
Plaats reactie

Terug naar “S80”