versleten koppeling??

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Botjo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.10.2008 - 16:07
Locatie: Utrecht

hallo ,

ik rij een 960 2,5 liter 6 cilinder uit '95 , 246000 km op de teller , maar heb ik een klein beetje de indruk dat mn koppeling begint te slijten , bij een bepaalde snelheid 110 en harder begint ie een beetje te trillen/licht brommen , en het lijkt wel of ie niet zo soepeltjes in z'n versnellingen gaat en als ik vanuit zn 5 moet terug schakelen gaat lijkt wel iets zwaarder , is dit normaal?? zijn er mensen hiermee bekent ? en kan je de koppeling eigenlijk nog wel bijstellen? als ie vervangen zou moeten worden wat kan ik aan prijs tegemoet zien?

alvast bedankt voor alle info/tips of raad

gr. Arno


oja , en van de week was mn ruitensproeier reservoir leeg heb ik m bij gevuld nou blijft mn controle lampje van het reservoir branden ???

heel vreemd weer
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995

Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

De koppeling test die ik doe: bij 20km tot 30/u in de 2 of 3 zetten en met veel toeren plots (te snel) de koppeling op laten komen (alsof je plots wilt gaan sprinten) Is heel even de auto mishandelen maar dan weet je wel hoe de koppling is. Het toerental moet ineens volkomen inzakken: er is een rechtstreekse verbinding tussen motor en wielen. Zakken de toeren maar heel langzaam (beetje gevoel van een koppelomvormer bij een automaat), is het spulletje versleten, en ben je (volgens mij) aan nieuwe platen (en drukgroep) toe.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Een andere soort test voor de koppeling: Zet de auto stevig op de handrem en probeer gewoon in z'n 1 weg te rijden. De motor moet dan afslaan. doet hij dit niet, dan grijpt de koppeling niet meer voldoende aan.

Het feit dat hij iets zwaarder schakelt komt eventueel door het omgekeerde probleem, de koppeling komt niet meer voldoende vrij. Vaak is dit in eerste instantie nog wel even op te lossen met stellen. Gewoon de vrije slag van de koppeling iets verkleinen waardoor er meer verplaatsing is van de hefboom. Het risico is dan wel dat hij eerder gaat slippen. Er moet dus nog wel echt wat speling zijn in de gaffel als je de koppeling niet intrapt.

De trilling kan ook komen door een versleten kruiskoppeling van de aandrijfas (lijkt me waarschijnlijker trouwens).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Of een rotte hardyschijf, mits die erop zit. Niet iedere type heeft die. B23x icm een M46 wel iig. Een m90 durf ik niet te zeggen.

Ververs de olie ook eens
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Botjo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.10.2008 - 16:07
Locatie: Utrecht

ik ben er iedergeval achter dat je de koppeling niet kan stellen, en dat er met het schakelen met haken zo als ze dat noemen de bak enigzins vuil is maar dat zou geen probleem moete zijn
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995

Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
Gebruikersavatar
Botjo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.10.2008 - 16:07
Locatie: Utrecht

@ mightyspawn
dat werd mij ook al geadviseerd om de bakolie te verversen , nog nooit gedaan maar als er iemand is die tips/trucks daar voor heeft .................... heel graag
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995

Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Neem in ieder geval de officiële olie die de Volvo dealer verkoopt: er zijn voor de M90 zelfs twee soorten olie, één voor ik meen tot 1996 en één voor daarna! De M90 schijnt er heel gevoelig voor te zijn!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Botjo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.10.2008 - 16:07
Locatie: Utrecht

even terug komend op het geval hierboven,ik denk zelf dat mn druklager aan het overlijden is,als ik namelijk mn koppeling los laat komt er licht ratelend geluid omhoog,trap ik m in dan is het weg.
dus als ik mn koppeling wil gaan doen is mijn vraag dus; hoe omslachtig is dit ?
is het zowiezo makkelijk te doen?heb je speciaal gereedschap nodig?
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995

Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Als het klinkt naar een soort krekel, en je kunt de toonhoogte veranderen door het pedaal een heel klein beetje in te drukken, dan kan het heel goed iets anders zijn: de kogel van de gaffel die de koppeling bedient onder de auto..ik spuit er af en toe wat kettingvet uit een spuitbus in en dan is het weer een tijd weg...
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Dat geluid heb ik ook bij mijn 740 met bijna 4 ton op de teller.

Is eigenlijk wel zeker de druklager, zou het wel een keer vervangen. Hoeft niet vandaag, maar een kapot lager in je bak wil je niet. Al moet je m dan wel extreem misbruiken. Controleer wel even je oliepeil van je bak. Is het minste wat je op dit moment meteen kunt doen. Soepel schakelen wil niet zeggen dat er genoeg olie in de versnellingsbak zit.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”