Krasjes in de lak
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40889
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Het nadeel van een zwarte auto is dat je 'alles' ziet. De lak krast al als je er naar kijkt. Wat is nou de beste manier om dat bij te houden. Ik ben niet echt een poetser maar wil wel graag de auto een beetje netjes houden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Poetsen met commandant nr. 4 en daarna altijd in de was zetten (want met zo'n poetsmiddel beschadig je de beschermlaag geloof ik wel). Als de krassen echt breed zijn eerst met een tandenstoker of heel fijn penseeltje wat lak in de kras laten lopen en op laten drogen.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
En meteen nog maar een tip erbij: Als je zwarte plastic wat dof begint te worden, met Turtle Wax Black Chrome insmeren en poetsen. Ben er vanavond mee bezig geweest, en het plastic ziet er weer als nieuw uit. Nu alleen nog kijken of het na een wasbeurt ook blijft zitten 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
Dat laatste zou ik niet doen; wordt op den duur vlekkerig en je krijgt het dan ook moeilijk weer goed.
Bovendien zijn veel plastic onderdelen helemaal niet echt zwart, ze horen vaak grijs te zijn.
Wat krasjes betreft denk ik dat Ben de waskrassen bedoelt die je ziet als de auto in de zon staat; een drama, alleen machinaal te verwijderen, hoewel ik aan het experimenteren ben (handmatig) met Meguiars (een nieuw merk en nog maar beperkt verkrijgbaar) Scratch X, daarmee krijg ik de waskrassen wel weg, alleen ik heb nog niet het goede 'nabehandelspul', eens kijken wat dan het resultaat is.
ps. is trouwens wel spul waar je een hoop geduld bij nodig hebt.
Bovendien zijn veel plastic onderdelen helemaal niet echt zwart, ze horen vaak grijs te zijn.
Wat krasjes betreft denk ik dat Ben de waskrassen bedoelt die je ziet als de auto in de zon staat; een drama, alleen machinaal te verwijderen, hoewel ik aan het experimenteren ben (handmatig) met Meguiars (een nieuw merk en nog maar beperkt verkrijgbaar) Scratch X, daarmee krijg ik de waskrassen wel weg, alleen ik heb nog niet het goede 'nabehandelspul', eens kijken wat dan het resultaat is.
ps. is trouwens wel spul waar je een hoop geduld bij nodig hebt.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Die van mij is rood en als ik mijn auto aan het wassen ben zie ik telkens weer wat krasjes. Met gekleurde was los je ook niet echt iets op, dat spoelt er allemaal weer af. Ik heb spul wat wel aardig werkt, maar de toplaag verder met rust laat. Ik denk dat er inmiddels ook wel andere producten dan commandant bestaan.Ben schreef:Het nadeel van een zwarte auto is dat je 'alles' ziet. De lak krast al als je er naar kijkt
Wat betreft de zwarte kunstof heb ik een ander middeltje. Black Chrome en zo zijn van die Halfords lapmiddeltjes. Ik zal eens kijken hoe dat heet. Komt toevallig van de Volvo dealer, maar heeft verder niets met Volvo van doen.
Ik kom daar nog even op terug.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Kijk ook even op swededemon.com. Er zijn daar eerder ook vragen gesteld en een specialist heeft daar toen wat antwoorden en materiaaltips gegeven.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Oh ja, miniscule krasjes zou ik inderdaad niet met commandant gaan poetsen. De krasjes die jij bedoelt zitten vast alleen in de blanke lak laag?
En van dat zwarte plastic moet ik dan maar even afwachten hoe het er uit ziet na een regenbuitje of wasbeurt, nu is het iig veel mooier dan dat doffe gevlekte grijs wat het eerst was.
En van dat zwarte plastic moet ik dan maar even afwachten hoe het er uit ziet na een regenbuitje of wasbeurt, nu is het iig veel mooier dan dat doffe gevlekte grijs wat het eerst was.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Voor krasjes gebruik ik Royal Care Polish (voor auto, boot caravan en glas). Op de fles staat verder niet waar het vandaan komt. Ik heb deze fles al enige jaren. Het werkt prima en gaat lang mee.
Voor de zwarte/grijze kunstof delen van de auto gebruik ik Kunststofplast Siliconenvrij Totaal (!!!) van System in Landgraaf. Dit is voor het onderhoud van alle kunstoffen (bumpers, spoilers, dashboard en consoles, banden en rubbers. Op de fles staat: Alleen voor proffessioneel gebruik (?). Ik heb dit product bij Volvo Biermans te Maastricht gekocht. Deze fabrikant levert ook aan de consument via de autozaken. Ze hebben een vrij uitgebreide range aan verzorgings producten voor de auto. Dit product werkt echt en blijft lange tijd zichtbaar werkzaam, in tegenstelling tot de blakchromeachtige producten. Kijk hier maar eens:
www.system-carcare.nl
Joost.
Voor de zwarte/grijze kunstof delen van de auto gebruik ik Kunststofplast Siliconenvrij Totaal (!!!) van System in Landgraaf. Dit is voor het onderhoud van alle kunstoffen (bumpers, spoilers, dashboard en consoles, banden en rubbers. Op de fles staat: Alleen voor proffessioneel gebruik (?). Ik heb dit product bij Volvo Biermans te Maastricht gekocht. Deze fabrikant levert ook aan de consument via de autozaken. Ze hebben een vrij uitgebreide range aan verzorgings producten voor de auto. Dit product werkt echt en blijft lange tijd zichtbaar werkzaam, in tegenstelling tot de blakchromeachtige producten. Kijk hier maar eens:
www.system-carcare.nl
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
@Ben:
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.meguiars.nl/forum/
Linkje naar een officieël poetsforum
Staan nuttige zaken op, professioneel gericht maar ook gewoon handige tips voor de niet zo 'intensieve' poetser. Succes!!
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.meguiars.nl/forum/
Linkje naar een officieël poetsforum

- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Andere vraag:
Als je de auto in de was zet, komt er, hoe secuur je ook werkt, altijd wat was op de kunstofdelen.
Dat kleurt even later zo lekker wit op.
Hoe kan je dat veilig en goed verwijderen?
Als je de auto in de was zet, komt er, hoe secuur je ook werkt, altijd wat was op de kunstofdelen.
Dat kleurt even later zo lekker wit op.
Hoe kan je dat veilig en goed verwijderen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oz-740
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 20.12.2004 - 17:28
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
- CeeBee
- 5th Gear member
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
- Locatie: Westland
Ben , met een zwarte auto rij je nooit netjes(voor net), en een tijdelijke oplossing , is goed poetsen.
Er zit blanke lak over de zwarte basislak , dus beter geen Commandant gebruiken , maar een hele zachte cleaner(3m heeft een mooie), en daar een goeie was overheen zetten.-----------------^
In de wasstraat krijg je lengte strepen , met de hand wassen geeft een soort spinneweb achtige kras , dus je kan zien hoe de vorige eigenaar was.
Geeft ook gelijk aan of het een poetser was.
Ik heb de mijne in de waxguard staan, scheelt wel iets met het krassen, maar gaat wel elke week in de wasstraat.
Er zit blanke lak over de zwarte basislak , dus beter geen Commandant gebruiken , maar een hele zachte cleaner(3m heeft een mooie), en daar een goeie was overheen zetten.-----------------^
In de wasstraat krijg je lengte strepen , met de hand wassen geeft een soort spinneweb achtige kras , dus je kan zien hoe de vorige eigenaar was.
Geeft ook gelijk aan of het een poetser was.
Ik heb de mijne in de waxguard staan, scheelt wel iets met het krassen, maar gaat wel elke week in de wasstraat.
XC40 B3 Plus Dark


- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
20 Jaar terug had ik een 240 met zo'n lakbeschermingslaag. Helaas begon dat na een tijdje af te bladderen. Geen gezicht! Overal korsten en vieze breuknaden en hele lappen er af. Ik moest tot op de sierstrips die laag heel voorzichtig met een pincet en veel poetsen eraf zien te krijgen.
Ik hoop dat dat spul tegenwoordig beter is geworden, want vroeger werd het ook al met veel gejuich aangeprezen en toen kostte het toch ook al zo'n 600,- gulden. Kortom: in die tijd was het zonde van je geld en de auto werd er alleen maar slechter van. Een poetsbeurtje leverde hetzelfde effect op.
Bezint eer ge begint! Kijk eerst eens naar auto's die jaren geleden zo behandeld zijn, voordat je je dure geld er aan uitgeeft.
Ik hoop dat dat spul tegenwoordig beter is geworden, want vroeger werd het ook al met veel gejuich aangeprezen en toen kostte het toch ook al zo'n 600,- gulden. Kortom: in die tijd was het zonde van je geld en de auto werd er alleen maar slechter van. Een poetsbeurtje leverde hetzelfde effect op.
Bezint eer ge begint! Kijk eerst eens naar auto's die jaren geleden zo behandeld zijn, voordat je je dure geld er aan uitgeeft.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oz-740
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 20.12.2004 - 17:28
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Battlecruiser S80 schreef:20 Jaar terug .... Ik hoop dat dat spul tegenwoordig beter is geworden, want vroeger werd het ook al met veel gejuich aangeprezen
Protech geeft garantie tegen dit soort dingen ... hoe heette dat product wat jij twintig jaar geleden op je auto liet smeren ?
Toen had je ook problemen tav schade reparatie als je karretje in die zooi stond ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 28.03.2005 - 12:00
- Locatie: Arnhem
Ik heb inmiddels de info van ProTech binnengekregen. Het is inderdaad niet echt goedkoop.
Ok de prijzen....(voor de volvo's
)
S40: 619 EUR
S60: 732 EUR
S80: 827 EUR
XC90: 850 EUR
Voor stations is er een meerprijs van 54 EUR :
V40 / V50: 673 EUR
V70 : 786 EUR
Verder is het nog mogelijk om de LM velgen te behandelen. Kosten daarvan zijn 113 EUR.
Bovengenoemde prijzen zijn incl BTW. Dit zijn de prijzen voor een gebruikte auto. De kosten voor een nieuwe volvo (max 3 maanden en max 5000 km) liggen wat lager.
De auto wordt gewasswn, gepoetst / gepolijst en daarna wordt de ProTech laag aangebracht. Garantie 2 jaar... (nieuwe auto 5 jaar).
Voldoende info zo ????
Ok de prijzen....(voor de volvo's

S40: 619 EUR
S60: 732 EUR
S80: 827 EUR
XC90: 850 EUR
Voor stations is er een meerprijs van 54 EUR :
V40 / V50: 673 EUR
V70 : 786 EUR
Verder is het nog mogelijk om de LM velgen te behandelen. Kosten daarvan zijn 113 EUR.
Bovengenoemde prijzen zijn incl BTW. Dit zijn de prijzen voor een gebruikte auto. De kosten voor een nieuwe volvo (max 3 maanden en max 5000 km) liggen wat lager.
De auto wordt gewasswn, gepoetst / gepolijst en daarna wordt de ProTech laag aangebracht. Garantie 2 jaar... (nieuwe auto 5 jaar).
Voldoende info zo ????
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ik weet niet wat de merknaam was, want de eerste eigenaar van die 240 had het erop laten doen. Het was een soort kunststoflaagje.Oz-740 schreef:Battlecruiser S80 schreef:20 Jaar terug .... Ik hoop dat dat spul tegenwoordig beter is geworden, want vroeger werd het ook al met veel gejuich aangeprezen
Protech geeft garantie tegen dit soort dingen ... hoe heette dat product wat jij twintig jaar geleden op je auto liet smeren ?
Toen had je ook problemen tav schade reparatie als je karretje in die zooi stond ?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40889
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Tja, de techniek in lakkenland heeft natuurlijk wel wat evolutie meegemaakt. De lakken van toen kun je niet meer vergelijken met die van nu. Al is het alleen maar door toedoen van 'het mjeu'
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70