chippen T5 2.0

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
klaas
Starter

Ik wordt de trotse eigenaar van een T5 2.0 met anderhalve ton op de teller en overweeg Rica het vermogen te laten verhogen. Heeft iemand ervaring met:
Rica?
Chippen van een T5 2.0?
Chippen van een "ingereden" volvo turbo?
Marinus
4th Gear member

Chippen is geen enkel probleem. Ik zou je wel adviseren om hem eerst te laten rollen om te kijken of het standaard vermogen uberhaupt wel afgegeven wordt.

Chippen werkt alleen als alles aan de auto in orde is, met chippen begint in sommige gevallen een lange lijdensweg van het zoeken naar disfunctionerende turbo's, sensortjes, kabeltjes, draadjes en andere dingen.

De meeste mensen die ontevreden zijn over chippen hebben een auto die gewoon niet in orde was, echter daar kwamen ze pas achter toen ze de auto gingen chippen en op zoek waren, waarom het chippen die de gewenste vermogenstoename tot gevolg had.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat zijn nogal uitspraken van je.
Dat kun je ongetwijfeld staven?
Er is al best het nodige geschreven over voor en tegens van tunen.
Enne, RICA geeft geen garanties (in tegenstelling tot wat ze vermelden op hun site) op auto's ouder dan 12 maanden en met meer dan 80.000km op de klok, dat zou je aan het denken kunnen zetten.
klaas
Starter

Dus het lijkt erop dat ik een avontuurlijke tijd tegemoet ga. Eerst maar eens testen dus of alles naar behoren werkt.

Heeft er iemand hier kilometervreet ervaring met een chip???
Guestuser

Dat chippen is vaak het probleem nog niet eens, ook niet die verhoogde turbodruk etc. Het probleem dat dingen stuk gaan ligt meer dan eens bij de bestuurder zelf...

Meer vermogen en gaan ze nog gekker doen, ook met koude motor. Dat vind je turbo helemaal niet lekker, net als meteen afzetten als je hem flink belast hebt. Het heeft dus niet alleen iets te maken met de technische staat van je auto, maar ook met de instelling van de berijder zelf.

(Het moge natuurlijk logisch zijn dat een auto die niet geheel in orde is, sneller kapot gaat naarmate hij simpel gezegd harder moet werken of meer belast wordt.)
Marinus
4th Gear member

klaas schreef:Dus het lijkt erop dat ik een avontuurlijke tijd tegemoet ga. Eerst maar eens testen dus of alles naar behoren werkt.

Heeft er iemand hier kilometervreet ervaring met een chip???
Chippen is geen probleem, maar ik zou gewoon vragen of ze hem eerst ff willen rollen om te kijken of ie de prestaties die je zou verwachten bij standaard electronica wel haalt. Als ie dat NIET haalt, dan is chippen altijd een teleurstelling en kun je beter eerst alle puntjes op de i zetten en pas dan gaan chippen.

Op het 850-forum zitten zat mensen die gechipt rijden, dus ervaringen te over. Persoonlijk zou ik het zeker doen. Ik heb zondag in een gechipte 850 T5-R gereden met een 3" uitlaatsysteem van ferrita, echt NIET NORMAAL!!!!! :D Wat een apparaat. Tussenaccelleratie waar je bleek van ziet. En ik ben een T4 gewend. Als ik een fatsoenlijk prijs voor m'n t4 krijg gaat ie er uit. Al is het alleen maar om het geluid wat die T5R maakt. (Ik ben nu echt verliefd!!!! 8) )
CeeBee
5th Gear member

8)
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
klaas
Starter

Bedankt allemaal voor je reacties. 't Is me nu duidelijk.

Eerst: Klopt (roffelt) de motor helemaal 100%?
Daarna chippen en dan zoals het altijd hoort; de auto netjes warm rijden en (voeg ik er zelf maar aan toe) de motor laten afkoelen voor dat je'm uitzet, dus normaal rijden de laatste kilometers.....

Over een maandje rij ik rond met 275 paarden onder de kap!
BartT5R
2nd Gear member

Marinus schreef: Op het 850-forum zitten zat mensen die gechipt rijden, dus ervaringen te over. Persoonlijk zou ik het zeker doen. Ik heb zondag in een gechipte 850 T5-R gereden met een 3" uitlaatsysteem van ferrita, echt NIET NORMAAL!!!!! :D Wat een apparaat. Tussenaccelleratie waar je bleek van ziet. En ik ben een T4 gewend. Als ik een fatsoenlijk prijs voor m'n t4 krijg gaat ie er uit. Al is het alleen maar om het geluid wat die T5R maakt. (Ik ben nu echt verliefd!!!! 8) )
:lol: :lol: Ik heb het je toch al eerder gezegd, je krijgt gewoon een monster, heeft die dan ook nog een Powerflex motorsteun dan denk je helemaal dat je in een raceauto rijdt. Zelfs al heeft ie zoals de mijne een automaat. Klaas mag best eens meerijden hoor.

Maar Klaas, je kan best meteen bij de chip ook een 3" downpipe kopen (liefst zonder kat), dan koelt je turbo wat beter en is de kans kleiner dat je daar iets aan krijgt, en de prijs weegt niet op tegen een nieuwe turbo.
En je hebt er ook meer vermogen onderin door.
Guestuser

beetje late reactie,maar lees het net.
Ik rij zelf met een gechipte 2.0 T-5R in de rondte,en kan je vertellen dat er ondertussen al een dikke 220d km opstaat.
Durf alleen niet te vertellen waar die is gechipped en met welke km stand,dit is door de vorige eigenaar nog gedaan.
Heb er ook een powerflex motorsteun op en sinds kort een custom uitlaatsysteem vanaf de cat onder..
Het zijn gewoon hele sterke blokken,als je toch van plan bent om te chippen,als je nog iets geld over heb,zou ik er gelijk een grotere turbo op monteren,chip moet toch aangepast worden.
Ik heb er net een andere turbo op(standaard 13 G turbo) omdat die kosten me al hoog genoeg waren,en om er dan nog ff een x bedrag aan chip aanpassen tegenaan te gooien...nie echt.
Gr J
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

animalT5R schreef:beetje late reactie,maar lees het net.
Ik rij zelf met een gechipte 2.0 T-5R in de rondte,en kan je vertellen dat er ondertussen al een dikke 220d km opstaat.
Durf alleen niet te vertellen waar die is gechipped en met welke km stand,dit is door de vorige eigenaar nog gedaan.
Heb er ook een powerflex motorsteun op en sinds kort een custom uitlaatsysteem vanaf de cat onder..
Het zijn gewoon hele sterke blokken,als je toch van plan bent om te chippen,als je nog iets geld over heb,zou ik er gelijk een grotere turbo op monteren,chip moet toch aangepast worden.
Ik heb er net een andere turbo op(standaard 13 G turbo) omdat die kosten me al hoog genoeg waren,en om er dan nog ff een x bedrag aan chip aanpassen tegenaan te gooien...nie echt.
Gr J
Uhm die dingen hebben toch al een vermogen van 226 PK?, wat best goed is voor een 2 literblokje (4 grote bekers melk, zeg maar)
wordt het dan niet allemaal neen beetje kritisch?

En wat doet die "powerflex" motorsteun dan?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Guestuser

powerflex motorsteunrubber is gemaakt van polyurethaan,en is ten opzichte van een origineel motorsteunrubber een stuk stugger,met gevolg dat je motor minder kanteld.
Voor wat beteft het vermogen van een 2.0 T5,2.0 T-5R en de 2.0 R,deze hebben standaart 210 pk.
Reden hiervoor is,dat in italie de wegenbelasting over de cilinderinhoud berekend word (rare jongens die romeinen :lol: )
Na het chippen van een 2.0 T5,T-5R, R,komt het vermogen ongeveer rond de europese standaart norm van een T-5R(240 - 250 pk)
vorige eigenaar beweerd dat er in die van mij 285 pk zit,nu is dit in mijn ogen niet echt haalbaar met alleen een chip,chip heb een vermogenswinst van 30 - 40 pk,dit is wel heel optimistisch berekend.
In het geval van de vorige eigenaar,spreek de beste man over een winst van 75 pk :shock:
Dit is niet haalbaar zonder grotere Downpipe,grotere turbo en eventueel andere injecteurs.
Zeker weet ik wel dat ie gechipped is,vriend van me heeft een 2.0 850 R,en die blijf ik voor,heel duidelijk :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”