Volvo neemt het terugdringen van het verbruik heel ernstig.
Nu zijn ze van 's werelds eerste autofabrikant die deze vliegwiel technologie aan het testen is op de openbare weg. Dit met de bedoeling een lager verbruik tot 20 procent te kunnen creëren.
Gebruik maken van het vliegwiel is in principe niets nieuws, maar het is pas onlangs dat de technologie opnieuw in de schijnwerpers is gekomen dankzij autofabrikanten zoals Porsche en Jaguar, die een vliegwiel hybride auto hebben gepresenteerd.
Volvo's systeem zal KERS (Kinetic Energy Recovery System) noemen, gezamenlijk ontwikkeld door Volvo Powertrain en SKF . Het Energie Agentschap steunt het project via een subsidie ​​van 6,57 miljoen dollar.
Volgens Derek Crabb (die verantwoordelijk is voor Volvo Powertrain ), zou het brandstof verbruik hierdoor tot 20% terug te dringen zijn en zou een 4-cilindermotor acceleren zoals een 6-cilindermotor.
Het Volvo vliegwiel systeem is gemonteerd op de achteras. De remkracht die tijdens het remmen vrijkomt is er de oorzaak van dat het vliegwiel begint te draaien op maximaal 60 000 toeren per minuut. Wanneer de auto begint te versnellen word deze rotatie weer overgedragen op de achteras via een speciaal ontworpen transmissie. Door de energie van het vliegwiel kan de auto versnellen zonder de betrokkenheid van de verbrandingsmotor. De energie kan ook gebruikt worden wanneer de auto op kruissnelheid gekomen.
Deze technologie zal het meest effectief zijn bij het rijden met frequente stop-go, dus in druk stadsverkeer, waar de brandstof besparing het grootst zal zijn.
Een ander voordeel van het vliegwiel-technologie is de beschikbaarheid van extra vermogen bij het accelereren. ( dit in combinatie met een verbrandingsmotor )
Volvo heeft al eerder, namelijk in de jaren 1980, testen gedaan met vliegwiel technologie. Maar toen was het vliegwiel gemaakt van staal, dit zat in een Volvo 240. Dat vliegwiel was log en zwaar en had een tegenvallende ( beperkte) rotatie capaciteit. Volvo's nieuwe systeem is uitgevoerd in koolstofvezel, die een laag gewicht van zes kilogram toelaat. Het koolstofvezel vliegwiel, heeft een diameter van 20 centimeter en draait in een vacuüm behuizing om de wrijving te verminderen.
Het kan gebruikt worden in veel meer auto's dan de meer geavanceerde technologieën als plug-in hybride. Dit betekent dat het in staat is om een ​​prominente rol spelen in onze strategie DRIVe Towards Zero. Dit om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen, "zegt Derek Crabb ..
Bekijk het filmpje via deze link;
Volvo test vliegwiel technologie
- den toerist
- 5th Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Geniaal! Maar 60.000 rpm voor zo'n groot object? dan moet je flink remmen om die op dat toerental te krijgen en houden. Bij lange snelwegritten kost het op snelheid houden van het vliegwiel toch ook energie? Zou dit betekenen dat 'ie bij lange snelwegritten op constante snelheid juist meer gaat verbruiken?
Ik heb er gemengde gevoelens over... of, ik snap het nog niet helemaal.
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Lijkt me dat alleen al die extra aandrijfassen voor extra verbruik gaan zorgen.360Degreez schreef:Geniaal! Maar 60.000 rpm voor zo'n groot object? dan moet je flink remmen om die op dat toerental te krijgen en houden. Bij lange snelwegritten kost het op snelheid houden van het vliegwiel toch ook energie? Zou dit betekenen dat 'ie bij lange snelwegritten op constante snelheid juist meer gaat verbruiken?
-
M@rcel
- 6th Gear member
Zoals ik het zie, is er geen enkele mechanische koppeling tussen de motor en het vliegwiel (behalve via het wegdek).
Het vliegwiel wordt door remmen op toeren gebracht, niet met een motor(tje) dus, maar met de energie die normaliter bij het remmen in warmte wordt omgezet. De in het vliegwiel opgeslagen energie is daarna beschikbaar om te helpen accelereren.
Het viegwiel op toeren houden hoeft dus niet: Als tijdens een lange snelwegrit, het vliegwiel is gestopt door wrijving, zal het op toeren worden gebracht bij het remmen op de snelweg-afrit. Hoe langer het duurt voor de opgeslagen energie wordt gebruikt, hoe meer er weglekt via wrijving als warmte.
Maar met name in de stad zou dit wel eens prima kunnen helpen omdat er veel geremd en vrijwel direct (binnen enkele minuten) weer opgetrokken wordt. Ook het vertrouwde "op de motor afremmen", zou je kunnen vervangen door het ontkoppelen van de motor en afremmen door energie in het vliegwiel op te slaan.
De onderbouwing van de keuze voor een licht vliegwiel (6kg) met hoge rotatiesnelheid in plaats van een zwaar vliegwiel met lagere snelheid interesseert me.
In de formule I wordt het alweer een paar jaar gebruikt.
Het vliegwiel wordt door remmen op toeren gebracht, niet met een motor(tje) dus, maar met de energie die normaliter bij het remmen in warmte wordt omgezet. De in het vliegwiel opgeslagen energie is daarna beschikbaar om te helpen accelereren.
Het viegwiel op toeren houden hoeft dus niet: Als tijdens een lange snelwegrit, het vliegwiel is gestopt door wrijving, zal het op toeren worden gebracht bij het remmen op de snelweg-afrit. Hoe langer het duurt voor de opgeslagen energie wordt gebruikt, hoe meer er weglekt via wrijving als warmte.
Maar met name in de stad zou dit wel eens prima kunnen helpen omdat er veel geremd en vrijwel direct (binnen enkele minuten) weer opgetrokken wordt. Ook het vertrouwde "op de motor afremmen", zou je kunnen vervangen door het ontkoppelen van de motor en afremmen door energie in het vliegwiel op te slaan.
De onderbouwing van de keuze voor een licht vliegwiel (6kg) met hoge rotatiesnelheid in plaats van een zwaar vliegwiel met lagere snelheid interesseert me.
In de formule I wordt het alweer een paar jaar gebruikt.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Het doet me overigens denken aan die speelgoed auto's die je eerst een aantal keer over de vloer moest slepen alvorens deze neer te zetten. Zal me niets verbazen als de bedenker van dit concept hierdoor geïnspireerd is 
- Dieselaar
- 2nd Gear member
Het is interessant, maar zet niet erg veel zoden aan de dijk volgens mij. Met een vliegwiel van 6 kg kan je maximaal 0,72 kWh aan energie opslaan, zie hier .
Een ander nadeel van een vliegwiel is het gyroscopische effect; ik ben benieuwd of de ingenieurs dat ook kunnen oplossen, anders gaat de auto met de achterkant dwars staan als het vliegwiel op toeren komt, of komt juist niet de bocht om.
Een ander nadeel van een vliegwiel is het gyroscopische effect; ik ben benieuwd of de ingenieurs dat ook kunnen oplossen, anders gaat de auto met de achterkant dwars staan als het vliegwiel op toeren komt, of komt juist niet de bocht om.
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

- Dieselaar
- 2nd Gear member
ja zo klinkt het wel beter.
Overigens lees ik net dat het gyroscopisch effect alleen optreedt in het horizontale vlak als de as van het vliegwiel verticaal staat. Als de as horizontaal staat, is het gyroscoopeffect verticaal, dus kan de auto niet naar boven of beneden als het hard draait, of ze moeten de as vrij ophangen.
Overigens lees ik net dat het gyroscopisch effect alleen optreedt in het horizontale vlak als de as van het vliegwiel verticaal staat. Als de as horizontaal staat, is het gyroscoopeffect verticaal, dus kan de auto niet naar boven of beneden als het hard draait, of ze moeten de as vrij ophangen.
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

- 360Degreez
- 5th Gear member
En wat doet dat met je auto als je over een hobbel op de snelweg gaat? Gaat dan je achteras niet als een stuiterbal op en neer? Of is daar de rotatiesnelheid te hoog voor?
-
945i
- 8th Gear member
Maar de as staat horizontaal, dus je hebt verticaal een gyroscopisch effect.
maar misschien dat de vacuüm behuizing daar iets mee/tegen doet...? :?
maar misschien dat de vacuüm behuizing daar iets mee/tegen doet...? :?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
M@rcel
- 6th Gear member
Als wegligging en manoeuvreerbaarheid ergens belangrijk zijn, dan is het wel in de Formule 1. En juist daar worden, sinds een paar jaar, vliegwielsystemen gebruikt.
De systemen zijn natuurlijk nog volop in onderzoek en ontwikkeling.
De systemen zijn natuurlijk nog volop in onderzoek en ontwikkeling.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Maar formule1 auto's rijden (normaal gesproken..) op een veel vlakkere weg en zijn "iets" strakker afgeveerd zodat het vliegwiel geen kans krijgt de ophanging van de achteras uit balans te drukken.
Als je op de Nederlandse snelwegen rijdt wil het weleens voorkomen dat je met 130+ over een paar fikse hobbels rijdt. Bij het op en afrijden van beweegbare bruggen of slecht aangelegd asfalt.
Als je de centrifugaalkracht van het vliegwiel continu probeert de achteras uit balans te brengen (lees: naar buiten te drukken) kan bij grote hobbels de hele as gaan stuiteren toch? Tenzij ze dit kunnen compenseren met elektronisch geregelde schokbrekers die de eventuele verticale bewegingen van de as kan dempen of compenseren met tegengestelde bewegingen.
Zucht, ik denk te veel. Laten we maar afwachten hoe ze het gaan oplossen
Als je op de Nederlandse snelwegen rijdt wil het weleens voorkomen dat je met 130+ over een paar fikse hobbels rijdt. Bij het op en afrijden van beweegbare bruggen of slecht aangelegd asfalt.
Als je de centrifugaalkracht van het vliegwiel continu probeert de achteras uit balans te brengen (lees: naar buiten te drukken) kan bij grote hobbels de hele as gaan stuiteren toch? Tenzij ze dit kunnen compenseren met elektronisch geregelde schokbrekers die de eventuele verticale bewegingen van de as kan dempen of compenseren met tegengestelde bewegingen.
Zucht, ik denk te veel. Laten we maar afwachten hoe ze het gaan oplossen
- BertjeB
- 3rd Gear member
ik geloof niet dat een vliegwiel van 20cm doorsnede en 6 kilo een auto van pak hem beet een 1250 kilogram erg gaat laten stuiteren als je een bult neemt met 130 km/u.
los van het feit dat dat vliegwiel alleen op toeren gebracht wordt wanneer er geremd wordt.
hij draait niet constant mee!
los van het feit dat dat vliegwiel alleen op toeren gebracht wordt wanneer er geremd wordt.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Uitstapje:
Vroegah:
- 360Degreez
- 5th Gear member
De middelpuntvliedende kracht is natuurlijk veel groter dan de massa van het vliegwiel zelf. Misschien dat een meer wiskundig onderbouwd forumlid hier meer duidelijkheid over kan geven?BertjeB schreef:ik geloof niet dat een vliegwiel van 20cm doorsnede en 6 kilo een auto van pak hem beet een 1250 kilogram erg gaat laten stuiteren als je een bult neemt met 130 km/u.
Als je een snel draaiend voorwerp beweegt word er een grote(re) kracht uitgevoerd op de richting waarin het bewogen word.
Voorbeeld: Als je een los fietswiel met beide handen aan de as vastpakt en deze een slinger geeft zal je merken dat hij alleen stabiel is als je je handen stil houdt. Als je je handen beweegt, welke richting op dan ook zal je zien dat het wiel alle kanten op wil gaan.
Dit principe word ook toegepast in de Powerball waarbij die tegenwerkende kracht gebruikt word om je armspieren te trainen.
Edit : Het vliegwiel is bedoeld voor een betere acceleratie, ook vanuit stilstand. Het vliegwiel draait dus wel voor langere tijd mee, en zal slechts langzaam in toerental afnemen.
- BertjeB
- 3rd Gear member
ben bekend met het gyroscopisch effect dat is het probleem niet, en een powerball heb ik ook(erg vermoeiend overigens!!)360Degreez schreef:De middelpuntvliedende kracht is natuurlijk veel groter dan de massa van het vliegwiel zelf. Misschien dat een meer wiskundig onderbouwd forumlid hier meer duidelijkheid over kan geven?BertjeB schreef:ik geloof niet dat een vliegwiel van 20cm doorsnede en 6 kilo een auto van pak hem beet een 1250 kilogram erg gaat laten stuiteren als je een bult neemt met 130 km/u.
Als je een snel draaiend voorwerp beweegt word er een grote(re) kracht uitgevoerd op de richting waarin het bewogen word.
Voorbeeld: Als je een los fietswiel met beide handen aan de as vastpakt en deze een slinger geeft zal je merken dat hij alleen stabiel is als je je handen stil houdt. Als je je handen beweegt, welke richting op dan ook zal je zien dat het wiel alle kanten op wil gaan.
Dit principe word ook toegepast in de Powerball waarbij die tegenwerkende kracht gebruikt word om je armspieren te trainen.
Edit : Het vliegwiel is bedoeld voor een betere acceleratie, ook vanuit stilstand. Het vliegwiel draait dus wel voor langere tijd mee, en zal slechts langzaam in toerental afnemen.
maar zoals je zelf al zegt en ook in het filmpje te zien is, het is voor de acceleratie en zal dus in rap tempo zijn kinetische energie weer afdragen en daarmee niet lang meedraaien en als dit al wel is zal dit een dermate laag toerental zijn waardoor het effect op een zware auto echt in mijn ogen nihil zal zijn.
Tuurlijk zal hij bij remmen voor voortkruipende slakken op de snelweg ook op toeren komen! alleen denk ik dat we de Volvo ingenieurs onderschatten als we denken dat ze daar weer niet een slim systeem met remkracht of remduur iod. bij inbouwen. daarbij trekken we weer op als we de slakken kunnen passeren daarbij de kinetische energie weer verbruikende...
snap alleen dit zinnetje niet:
gyroscopische, centrifugale of middelpuntvliedende krachten werken alleen op de as waaromheen het lichaam(massa) draaid, niet in de draairichting van het lichaammassa(massa).360Degreez schreef: Als je een snel draaiend voorwerp beweegt word er een grote(re) kracht uitgevoerd op de richting waarin het bewogen word.
neem daarvoor je voorbeeld van het fietswiel, als je dit wiel op toeren recht op of neer beweegt(en dan bedoel ik 90 haaks op de as van het draaiende wiel) merk je niets van het effect! dus niet in welke richting dan ook!
de grap is juist dat hoe groter de omtrek snelheid is deste eenvoudiger is het om het wiel recht te houden dat doet hij namelijk helemaal zelf. je kan hem dan waarschijnlijk aan slechts een kant van de as met een hand vast houden zonder dat je hem laat vallen, dit zal je niet lukken als je dit met een stilstaand wiel probeert!
Nu:
Uitstapje:
Vroegah:
Uitstapje:
Vroegah:
- diesel01
- Geartronic member
Als ze het verbruik terug willen dringen zou ik bij de Gear Tronic beginnen. :twisted:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- BertjeB
- 3rd Gear member
zoals ik al zei, ik denk, en ik vermoed de ingenieurs van Volvo met mij, dat het effect door het formaat, zowel in diameter als in gewicht, nihil zal zijn.945i schreef:Maar nu wil het feit dat een auto alle kanten op pleegt te bewegen, wat nu...
Er zal daar best een knappe kop geweest zijn die uitgerekend heeft hoe groot dat ding achterin je auto kan zijn zonder (al te grote) effecten op het rijgedrag te hebben.....
Nu:
Uitstapje:
Vroegah:
Uitstapje:
Vroegah: